3.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra -lataushybridi tuntuu sittenkin Opelilta, ja vieläpä sisarmalliaan edullisemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra PHEV osoittaa, että transformaatio ranskalaisesta saksalaiseksi autoksi on onnistunut poikkeuksellisen hyvin. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, suorituskyky, hinnoittelu. Huonoa: pari pientä kojelaudan viimeistelyä, tavaratila (latausjohtojen kanssa). On kuin kotiin tulisi, ajattelee autotestaaja, kun Peugeot 308 -käyttötestin jälkeen on aika ottaa myös sisarmalli Opel Astra viikon mittaiseen koeajoon.Ruodimme näiden kahden auton välisiä hintaeroja jo viime vuoden puolella, ja etu näyttäisi edelleen olevan saksalaisbrändillä, vaikka molemmat autot ovatkin sitten jutunteon roimasti kallistuneet. Esimerkiksi nyt koeajetun 180-heppaisen lataushybridin saa Astrana 38 691–42 691 eurolla, kun samalla tekniikalla toteutetusta 308:sta saa pulittaa jo 43 828–47 640 euroa. Ero on niin suuri, ettei sitä voi perustella edes pienillä varustepoikkeamilla, joita erimerkkisistä autoista väistämättä löytyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteisellä ratillaMutta palataan edellä mainittuun kotoisuuteen. Lyhyesti sanottuna kaikki se, mikä käyttötesti-Peugeotissa toimii hyvin, tekee tässä Opelissakin niin – ja osittain jopa paremmin.Tuttuus ei tosin avaudu aivan ensivilkaisulla. Korin mittasuhteissa saattaa havaita joitakin yhtäläisyyksiä, mutta pääsääntöisesti Astra näyttää niin paljon Opelilta kuin pitääkin säilyttääkseen valmistajalle ominaisen identiteettinsä.Myös sisustus on designiltaan hyvin saksalainen. Katseelle eniten alttiit osa-alueet eli kojelaudan päälinjat, ohjauspyörä katkaisimineen, mittaristo sekä keskinäyttö ja sen alla olevat nappulat ovat tyystin erilaiset kuin Peugeotissa. Tämän jälkeen 308:sta sellaisenaan lainatut liukumallinen vaihteenvalitsin, ajomoodin kytkin tai ohjauspylvään viikset eivät enää pistä silmään lainkaan niin pahasti.Siinä missä nykyinen Opel Corsa -pikkuveli toteutettiin kiireellä miltei suoraan Peugeot 208:n pohjalta General Motorsin myytyä saksalaisbrändin ranskalaisille, Astraan on selvästi ehditty satsata enemmän aikaa ja rahaa, ja hyvä niin.Aidosti eurooppalainenAjettavuudessa eniten eroavat juuri se ratti, joka on Peugeotin pikku suunnikkaan sijaan tavallisen pyöreä ja ohutkehäinen sekä mittariston tavanomainen sijoitus – sitä ei siis katsota ohjauspyörän ylitse kuten 308:ssa vaan perinteiseen tapaan ratin kehän läpi. Kun hyppää Peugeotista suoraan Opeliin, tällainen järjestely tuntuu sittenkin luontevammalta.Muu meneekin sitten yhdentyneen Euroopan piikkiin. Koska ranskalainen auto on tätä nykyä keskimäärin huomattavasti aiempien vuosikymmenten malleja jämäkämpi ja saksalainen auto puolestaan mukavampi, esimerkiksi jousitukselle tai penkkien pehmustukselle ei enää tarvitse tehdä käytännössä mitään radikaalia. Joskus 1980-luvulla Opel Kadettin ja Peugeot 305:n risteyttäminen ei ehkä olisi ollut aivan näin yksinkertaista…Ja koska kummatkin maat ovat aina vannoneet hyvän ajettavuuden nimiin, tässäkään mielessä lopputulos ei järkytä. Astra menee juuri sinne mihin kuljettaja sen tarkoittaakin: suuntavakavuudessa, mutkatieajossa tai kaupunkipyörittelyssä ei moitteen sijaa löydä. Sama pätee istuinmukavuuteen. Alustan perusvire on ehkä hieman kovempi kuin Peugeotissa, mutta ero ei kaiken kaikkiaan ole suuren suuri.Aivan kuten käyttötestiautossamme, myös Astrassa voimalinja pelaa hienostuneesti. 1,6-litrainen bensaturbo saa sähköstä kivasti lisävoimaa, ja yhdellä akullisella pääsee paikallispäästöttömästi reitistä ja olosuhteista riippuen yleensä 40–60 kilometriä ennen kuin polttomoottori ensimmäisen kerran miltei huomaamatta starttaa.Synergiaan Peugeotin kanssa viittaavat myös samat piippaukset aina erittäin kätevää automaattista ovien lukitusta myöten: suuntavilkun ääni onkin soundeista ainoa, joka Opelilla on sävelletty uusiksi. Myös pysäköintikamera edustaa – valitettavasti – samaa epäselvää linjaa kuin käyttötestiautossamme.Tavaratilaa niukemminTavaratila on tässä hybridimallissa aika vaatimaton – ja kun mukana kuljetettavat latauspiuhat eivät mahdu välipohjan alla olevaan lokeroon, käytännön litramäärä putoaa entisestään. Vaivaan tuo tietysti parannusta Sports Tourer -farkkumalli, joka ei ole vielä ehtinyt Suomeen saakka koeajoja varten.Ohjaamossa säilytystilaa on myös Astrassa runsaasti, mutta tässä kohdin viimeistelyyn tulee pari säröä: vaihteenvalitsimen edessä olevan lokeron kansi on poikkeuksellisen halvan oloista kierrätyskumia, eikä sen yläpuolella olevan lokeron kannen avausmekanismikaan herätä paljon luottamusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVieläkin aidompi OpelinaOivallisesti on siis opelistettu. Vanhempi Astra-kuski ei takuulla huomaa autosta mitään erikoista, eli kyseessä on saumaton seuraaja edelliselle sukupolvelle. Kuten eräs testaajamme autoa kokeillessaan totesi: tämä tuntuu enemmän Opelilta kuin käyttötesti-Peugeot Peugeotilta. Taidatkos sen paremmin sanoa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Tuomas Rajala Opel Astra Innovation Plus 180 A PHEV Hinta alkaen 40 690 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 66 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 132 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,1 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4375 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 352–1 268 l Omamassa: 1603 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1450 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle