24.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: Perheen pienimmäinen miehistyi – Audi A1 Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A1 on erittäin hyvä, mutta hinnakas pikkuauto. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: vain 1.0 litran moottorivaihtoehto toistaiseksi, korkea hinta lisävarusteilla. Uuden Audi A1:n keulassa on jotain tuttua kaukaa vuosien takaa. Kolme ilmanottoaukkoa konepellin etureunassa muistuttavat vuoden 1984 Audi Sport Quattrosta, kuten C-pilarin muotokin, joka puolestaan tuo mieleen ensimmäisen "pitkän" Quattron. Muuten A1:n ulkomuoto noudattelee isompien Audien linjoja. Rohkeaa ja miehekästä, valmistajan tapaan urheilullisuutta korostaen. Kasvaneet mitat tuovat sisätiloihin kaivattua väljyyttä. A1:n pituus on kasvanut 56 millimetrillä. Uudet mitat tuntuvat selkeimmin takaistuintiloissa, jotka edellisessä mallissa olivat todella niukat. Samalla tavaratila on saanut lisää tilavuutta: kontti on nyt 65 litraa aiempaa isompi. S-mallin etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki, mutta joidenkin makuun istuinosa on jopa hieman kova. Monipuoliset säädöt auttavat hyvän ajoasennon löytymisessä. Ergonomiaa voi kaikkiaan kiitellä, ja myös takamatkustajien istuma-asento on hyvä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi ilme sisälläkin Ohjaamoilme edustaa tuttua Audin nykylinjaa. Mittaristo on jo A1:n perusmalleissa digitaalinen. Lisävarusteena saatava 10,1 tuuman kosketusnäyttö on kallistettu mukavasti kuljettajaa kohti. Ohjaamossa on laadukas tunnelma. Hyvällä suunnittelulla on saatu myös pikkutavaroille säilytystilaa. Mainio ajettava Uusi A1 kulkee maantiellä vakaasti. Sopivasti vääntävä litrainen bensaturbo puskee eteenpäin mainion 7-pykäläisen kaksoiskytkinautomaatin avustamana. Suorituskyky on riittävä, taloudellisuus kunnossa ja äänieristyskin hyvää tasoa. Kaikki oleellinen on siis kohdallaan. Pikkuautomaisuus ei tunnu turhan selvänä, joten A1:n ohjaimissa viihtyy matka-ajossakin. Kaupungissa A1 on ketterä, ja pysäköinti sujuu helposti. Koeajoauton varustelua oli täydennetty muun muassa kaistavahdilla, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä parkkitutkilla edessä ja takana. Sisustan Audi Design -paketti ja virtuaalimittaristo nostavat kokonaishinnan miltei 35 000 euroon, mikä on todella iso kasa rahaa pienestä autosta. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi A1 Sportback 30 TFSI 85 kW S tronic Hinta alkaen 29 126 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 604 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4029 mm, leveys 1740 mm, korkeus 1409 mm, akseliväli 2563 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan