29.3.2018

Koeajo: perinteiden kunniakas vaalija – Volvo V60

Volvo V60 D4 Business Classic R-Design on koeajossa kiinnostavana autona ja esimerkkinä valmistajansa osaamisesta – mutta myös mallisukupolven ehtoopuolen edustajana. Hyvää: viimeistely, ajettavuus, varustelu, moottori. Huonoa: pieni näyttö, vähäiset lokerikkotilat.

Autot ovat siitä mainioita käyttöesineitä, että ne herättävät takuuvarmasti tunteita. Siinä missä toinen unelmoi jostakin tietystä autoyksilöstä tai ominaisuudesta, toinen painottaa tyystin toisenlaisia automalleja ja kykyjä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kutkuttava Classic

Volvoihin mieltyneet ovat hyvin tietoisia siitä, että mallisarjan elinkaaren lopulla tarjolle tulee kutkuttava Classic-versio, joka on ladattu täyteen varusteita. Volvonsa Classicina valitseva saa järkevällä eurotukolla erittäin kattavasti varustellun auton.

Volvo on aina osannut valmistaa autoja, joiden ajettavuus on kunnossa. Volvojen runkorakenteiden ja erilaisten avustimien tuoma turvallisuus on sekin monissa testeissä koeteltu ja erinomaiseksi todettu.

Moni kuitenkin vartoo Classic-vaihetta, sillä laajan käyttäjäjoukon havaitsemat mallisarjan mahdolliset pikkuviat tai epäkäytännölliset ratkaisut on ehditty jo havaita ja korjata. Kaikki toimii ja laatuvaikutelma on auton hintaluokkaan nähden riittävällä tasolla.

Nappulaviidakko hallitsee

V60:n kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin, mutta aikakauden murros on näkyvillä.

Mittaristo on tyylikäs ja selkeälukuinen, eikä ajaminen tai toimintojen asettelu tuota ongelmia. Ja jos on tottunut Volvon tapaan sijoitella kytkimet, on tämän auton ratin takana kuin kotonaan.

Toisaalta jos on vastikään ajanut Volvon uusimmilla automalleilla kuten vaikka V90:llä tai XC40:llä ei voi välttyä tunteelta, että V60 vie aikamatkalle aikaan, johon ei kohta ole enää paluuta.

Kojelaudan yläosassa on hyvä, mutta nykytyyliin armottoman pienikokoinen näyttö. Onneksi digitaalinen mittaristo on selkeälukuinen ja näkymiltään hieman räätälöitävissä.

Keskikonsolia hallitsee nappulaviidakko, jonka varassa auton räätälöinti myös ajan aikana luonnistuu, mutta moderneihin kosketusnäyttöihin mieltyneelle ratkaisu on vanhanaikainen.

Toisaalta on heitäkin, jotka haluavat autonsa juuri tällaisena.

Uusi tulee syksyksi

Volvon uusi V60 esiteltiin autokansalle maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä – ja lyhykäisesti jo hieman aiemmin Tukholmassa. Odotetun tulokkaan tuotanto käynnistyy huhti–toukokuun vaihteessa, joten innokkaimpien odotus palkitaan jo loppukesällä.

Maahantuoja uskoo uuden V60:n eritoten farmarikorisena myyvän hyvin. Pahimpia kilpailijoita ovat BMW:n kolmossarja, Audin A4 ja Mercedes-Benzin C-sarja.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov

Luetuimmat