29.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: perinteiden kunniakas vaalija – Volvo V60 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 D4 Business Classic R-Design on koeajossa kiinnostavana autona ja esimerkkinä valmistajansa osaamisesta – mutta myös mallisukupolven ehtoopuolen edustajana. Hyvää: viimeistely, ajettavuus, varustelu, moottori. Huonoa: pieni näyttö, vähäiset lokerikkotilat. Autot ovat siitä mainioita käyttöesineitä, että ne herättävät takuuvarmasti tunteita. Siinä missä toinen unelmoi jostakin tietystä autoyksilöstä tai ominaisuudesta, toinen painottaa tyystin toisenlaisia automalleja ja kykyjä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kutkuttava Classic Volvoihin mieltyneet ovat hyvin tietoisia siitä, että mallisarjan elinkaaren lopulla tarjolle tulee kutkuttava Classic-versio, joka on ladattu täyteen varusteita. Volvonsa Classicina valitseva saa järkevällä eurotukolla erittäin kattavasti varustellun auton. Volvo on aina osannut valmistaa autoja, joiden ajettavuus on kunnossa. Volvojen runkorakenteiden ja erilaisten avustimien tuoma turvallisuus on sekin monissa testeissä koeteltu ja erinomaiseksi todettu. Moni kuitenkin vartoo Classic-vaihetta, sillä laajan käyttäjäjoukon havaitsemat mallisarjan mahdolliset pikkuviat tai epäkäytännölliset ratkaisut on ehditty jo havaita ja korjata. Kaikki toimii ja laatuvaikutelma on auton hintaluokkaan nähden riittävällä tasolla. Nappulaviidakko hallitsee V60:n kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin, mutta aikakauden murros on näkyvillä. Mittaristo on tyylikäs ja selkeälukuinen, eikä ajaminen tai toimintojen asettelu tuota ongelmia. Ja jos on tottunut Volvon tapaan sijoitella kytkimet, on tämän auton ratin takana kuin kotonaan. Toisaalta jos on vastikään ajanut Volvon uusimmilla automalleilla kuten vaikka V90:llä tai XC40:llä ei voi välttyä tunteelta, että V60 vie aikamatkalle aikaan, johon ei kohta ole enää paluuta. Kojelaudan yläosassa on hyvä, mutta nykytyyliin armottoman pienikokoinen näyttö. Onneksi digitaalinen mittaristo on selkeälukuinen ja näkymiltään hieman räätälöitävissä. Keskikonsolia hallitsee nappulaviidakko, jonka varassa auton räätälöinti myös ajan aikana luonnistuu, mutta moderneihin kosketusnäyttöihin mieltyneelle ratkaisu on vanhanaikainen. Toisaalta on heitäkin, jotka haluavat autonsa juuri tällaisena. Uusi tulee syksyksi Volvon uusi V60 esiteltiin autokansalle maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä – ja lyhykäisesti jo hieman aiemmin Tukholmassa. Odotetun tulokkaan tuotanto käynnistyy huhti–toukokuun vaihteessa, joten innokkaimpien odotus palkitaan jo loppukesällä. Maahantuoja uskoo uuden V60:n eritoten farmarikorisena myyvän hyvin. Pahimpia kilpailijoita ovat BMW:n kolmossarja, Audin A4 ja Mercedes-Benzin C-sarja. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?