29.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: perinteiden kunniakas vaalija – Volvo V60 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 D4 Business Classic R-Design on koeajossa kiinnostavana autona ja esimerkkinä valmistajansa osaamisesta – mutta myös mallisukupolven ehtoopuolen edustajana. Hyvää: viimeistely, ajettavuus, varustelu, moottori. Huonoa: pieni näyttö, vähäiset lokerikkotilat. Autot ovat siitä mainioita käyttöesineitä, että ne herättävät takuuvarmasti tunteita. Siinä missä toinen unelmoi jostakin tietystä autoyksilöstä tai ominaisuudesta, toinen painottaa tyystin toisenlaisia automalleja ja kykyjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKutkuttava ClassicVolvoihin mieltyneet ovat hyvin tietoisia siitä, että mallisarjan elinkaaren lopulla tarjolle tulee kutkuttava Classic-versio, joka on ladattu täyteen varusteita. Volvonsa Classicina valitseva saa järkevällä eurotukolla erittäin kattavasti varustellun auton.Volvo on aina osannut valmistaa autoja, joiden ajettavuus on kunnossa. Volvojen runkorakenteiden ja erilaisten avustimien tuoma turvallisuus on sekin monissa testeissä koeteltu ja erinomaiseksi todettu. Moni kuitenkin vartoo Classic-vaihetta, sillä laajan käyttäjäjoukon havaitsemat mallisarjan mahdolliset pikkuviat tai epäkäytännölliset ratkaisut on ehditty jo havaita ja korjata. Kaikki toimii ja laatuvaikutelma on auton hintaluokkaan nähden riittävällä tasolla.Nappulaviidakko hallitseeV60:n kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin, mutta aikakauden murros on näkyvillä. Mittaristo on tyylikäs ja selkeälukuinen, eikä ajaminen tai toimintojen asettelu tuota ongelmia. Ja jos on tottunut Volvon tapaan sijoitella kytkimet, on tämän auton ratin takana kuin kotonaan.Toisaalta jos on vastikään ajanut Volvon uusimmilla automalleilla kuten vaikka V90:llä tai XC40:llä ei voi välttyä tunteelta, että V60 vie aikamatkalle aikaan, johon ei kohta ole enää paluuta. Kojelaudan yläosassa on hyvä, mutta nykytyyliin armottoman pienikokoinen näyttö. Onneksi digitaalinen mittaristo on selkeälukuinen ja näkymiltään hieman räätälöitävissä.Keskikonsolia hallitsee nappulaviidakko, jonka varassa auton räätälöinti myös ajan aikana luonnistuu, mutta moderneihin kosketusnäyttöihin mieltyneelle ratkaisu on vanhanaikainen. Toisaalta on heitäkin, jotka haluavat autonsa juuri tällaisena.Uusi tulee syksyksiVolvon uusi V60 esiteltiin autokansalle maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä – ja lyhykäisesti jo hieman aiemmin Tukholmassa. Odotetun tulokkaan tuotanto käynnistyy huhti–toukokuun vaihteessa, joten innokkaimpien odotus palkitaan jo loppukesällä.Maahantuoja uskoo uuden V60:n eritoten farmarikorisena myyvän hyvin. Pahimpia kilpailijoita ovat BMW:n kolmossarja, Audin A4 ja Mercedes-Benzin C-sarja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla