Ajoneuvot | Koeajo | 7.8.2020

Koeajo: Sea-Doo Wake 170 yhdistää huvin ja hyödyn

Vesijettien keskiluokkaan kuuluva Sea-Doo Wake 170 sopii vesiurheiluharrastusten lisäksi myös hyötykäyttöön. Hyvää: vakaus, polttoainetalous, hiljainen ääni, monipuolisuus. Huonoa: henkilö- ja tavarakuljetus aallokossa, etutavaratilan käyttö vaatii kurkottelua kuljettajan paikalta.

Jaa artikkeli

Turha pyöriminen rantojen tuntumassa on aiheuttanut vesijeteille kyseenalaisen maineen. Wake 170 on hyvä kandidaatti korjaamaan tätä, sillä tavaran- ja henkilökuljetuskapasiteettinsa puolesta sille on helppo keksiä myös hyötykäyttöä. Kun vielä pieni polttoaineen kulutus ja iso polttoainesäiliö on yhdistetty, ei toimintamatkakaan rajoita käyttöä vain naapurimökkien kuuloetäisyydelle.

SeaDoo

Isompi iskutilavuus, pienempi kulutus

Uuden kolmisylinterisen Rotax 1630 ACE -moottorin iskutilavuus on kasvatettu sadalla kuutiolla 1 630 kuutiosenttimetriin. 170-hevosvoimainen versio antaa hyvän suorituskyvyn. Kiihtyvyys ei ole samalla tavalla repivää kuin 300-hevosvoimaisissa malleissa, mutta numeroiden perusteella ero on yllättävän pieni. Huippunopeutta Wake 170 kerää riittävästi eli yli 90 kilometriä tunnissa.

170 edustaa mallisarjan keskitasoa. Alapuolelle jää 130-hevosvoimainen malli, ja huipulla on ahdettu versio 230 hevosvoiman tehoineen. Ennen kuin kukaan alkaa tilata ahdinta 170-hevosvoimaiseen malliin, todettakoon, että moottorissa on myös mekaanisia eroja, kuten ahdetun mallin selvästi alempi puristussuhde.

SeaDoo

Uusi GTI-runko perustuu Polytec GEN2 -runkomateriaaliin. Se on kevyempi ja kokonaisuutena saavutetaan matalampi painopiste, jolloin vakaus paranee. Ominaisuuksissa on painotettu vesiurheilua – tästä kertovat iso uimataso, nousutikas sekä valmius vetopylväälle.

Tehon ja vakauden lisäksi vesihiihtäjien vetoa helpottaa moottorin ski-mode, jolla lähdön ja kiihtyvyyden pystyy esiohjelmoimaan viidestä eri tasosta sopivimpaan ja lisäksi rajoittamaan huippunopeuden haluttuun tasoon. Ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta parantaa jouheasti toimiva iBR-jarru- ja peruutusjärjestelmä.

Kauppakasseille riittävästi tilaa

Kolmelle hengelle muotoiltu istuin ja 272 kilon kantavuus mahdollistavat Waken käytön henkilökuljetukseen, ja 152 litran etutavaratilaan mahtuvat isommatkin kauppakassit. Lisäksi satulan edessä on yhdeksän litran hansikaslokero erillisellä vesitiiviillä puhelinkotelolla. Yhdeksänasentoisella VTS-trimmijärjestelmällä voi viimeistellä ajo-ominaisuudet erilaisissa olosuhteissa. Jos käyttäjiä on useita, voidaan kokemattomimmille asettaa learning keyn avulla viidestä nopeustasosta sopivin.

Sport-asetuksella puolen tunnin reipas keskimäärin 80 kilometrin tuntinopeudella ajettu siirtymä teki vain kymmenen litran loven polttoainetankkiin. Eco-modella kulutus pienenee vielä siitäkin. Erityisesti meriolosuhteissa kannattaa huomioida, että vaikka tyynellä säällä matkanopeus ja huippunopeus ovat käytännössä sama asia, niin mainingin kasvaessa leppoisa ajelu muuttuu urheiluksi ja hyppimiseksi, jolloin myös nopeus on osattava asettaa olosuhteiden mukaiseksi.

Jaa artikkeli

Keskustelu