23.12.2021

Koeajo: Volkswagen Polo 1.0 TSI – päivityksellä uutta ilmettä ja lisää varusteita

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line

Volkswagen Polo sai päivityksessä lisää kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Hyvää: varustelumahdollisuudet, näppärä ajettavuus. Huonoa: start-stop-järjestelmän hitaus.

Nykyinen Volkswagen Polo esiteltiin vuonna 2017. Malli rikkoi perinteisenä B-segmentin rajana pidetyn neljän metrin kokonaispituuden, ja kilpailijat ovat tulleet sittemmin perässä. Pelkän tilantarjonnan lisäksi auto nousi varustelumahdollisuuksien ja mukavuuden suhteen selkeästi edeltäjää korkeammalle tasolle.

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line

Nyt Polo on kokenut perinteisen kasvojenkohotuksen. Keulan ilmettä on hieman terävöitetty uusien ajovalojen ja puskurin ilmeellä. Koeajettu urheilullisuutta henkivä R-Line on myös varustettu muista tuoreista Volkswageneista tutulla lähes koko keulan levyisellä valolistalla. Perän ilmettä on piristetty osittain takaluukun päälle levittäytyneillä valoilla, jotka antavat takaa katsottaessa autosta leveämmän vaikutelman.

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line

Ohjaamossa puolestaan on entistäkin digitaalisempi ilme, sillä auto on aina varustettu digimittaristolla, joka on varustelusta riippuen 8- tai 10,25-tuumainen. Keskikonsolista löytyy aina vähintään 6-tuumainen näyttö, ja koeajoauto oli varustettu kookkaimmalla 9,2-tuumaisella multimedianäytöllä, joka on tuttu Volkswagenin isommista malleista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ihastuttavan näppärä

Polon ohjaamoon on helppo kotiutua. Ajoasennon saa hyväksi ja järjestelmien käytettävyys on kokonaisuudessaan helppoa. Toki valikoista löytyy nykytyyliin paljon ominaisuuksia ja asetuksia, joihin kannattaa tutustua ennen liikkeellelähtöä.

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line

Litrainen bensaturbo tarjoaa riittävän suorituskyvyn, mutta toki sen voimavarat alkavat ehtyä moottoritienopeuksissa. Voimalinja toimii kuitenkin sivistyneesti, ja 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa on vuosien varrella hiottu sulavampaan suuntaan. Ainoastaan start-stop-järjestelmän hitaus herättää huomiota pysähtelevässä kaupunkiajossa. Kevythybridijärjestelmillä varustetuissa autoissa polttomoottorin käynnistys tapahtuu huomattavasti nopeammin ja sivistyneemmin.

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line

Ajettavuutta voi kuvailla näppäräksi. Kompakti koko on eduksi kaupunkipyörittelyssä, mutta nykyajan pienet autot ovat myös vakuuttavia matkakumppaneita maantiellä. Poloon on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla myös merkin isommista autoista tuttu Travel Assist, joka pitää auton kaistan keskellä maantienopeuksissa, kun mukautuva vakionopeudensäädin on kytkettynä.

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line

Urheilullista mukavuutta

Koeajoauto oli varustettu R-Line-versioihin tarjottavalla urheilullisella alustalla, joka on 15 mm vakiomalleja matalampi. Se ei kuitenkaan tunnu ohjaamossa häiritsevänä kovuutena, vaan Volkswagen Polo tarjoaa tälläkin vaihtoehdolla asiallista mukavuutta.

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-Line

Hyvin varusteltuna etenkin urheilullisuutta korostavan R-Linen hinta nousee vastaamaan isomman luokan ­autoja. Toisaalta jos ei ole tarvetta suuremmille tiloille, miksi maksaisi niistä ekstraa? Kurkistus hinnastoon saa kuitenkin mietteliääksi: jos varusteista on valmis hieman tinkimään, uusi Polo GTI lähtisi matkaan 33 989 eurolla ja tarjoaisi kuitenkin aivan eri luokan suorituskykyä 152 kW:n (207 hv) tehoillaan.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Volkswagen Polo R-Line Business 1.0 TSI 81 kW DSG

Hinta alkaen

26 398 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

33 496 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

81 kW (110 hv)

Vääntö

200 Nm (2000–3000 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,4 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,9 (yhd.)

CO2-päästöt

134 g/km

Mitat

pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2552 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1100 / 600 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat