23.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Polo 1.0 TSI – päivityksellä uutta ilmettä ja lisää varusteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Polo sai päivityksessä lisää kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Hyvää: varustelumahdollisuudet, näppärä ajettavuus. Huonoa: start-stop-järjestelmän hitaus. Nykyinen Volkswagen Polo esiteltiin vuonna 2017. Malli rikkoi perinteisenä B-segmentin rajana pidetyn neljän metrin kokonaispituuden, ja kilpailijat ovat tulleet sittemmin perässä. Pelkän tilantarjonnan lisäksi auto nousi varustelumahdollisuuksien ja mukavuuden suhteen selkeästi edeltäjää korkeammalle tasolle.Nyt Polo on kokenut perinteisen kasvojenkohotuksen. Keulan ilmettä on hieman terävöitetty uusien ajovalojen ja puskurin ilmeellä. Koeajettu urheilullisuutta henkivä R-Line on myös varustettu muista tuoreista Volkswageneista tutulla lähes koko keulan levyisellä valolistalla. Perän ilmettä on piristetty osittain takaluukun päälle levittäytyneillä valoilla, jotka antavat takaa katsottaessa autosta leveämmän vaikutelman.Ohjaamossa puolestaan on entistäkin digitaalisempi ilme, sillä auto on aina varustettu digimittaristolla, joka on varustelusta riippuen 8- tai 10,25-tuumainen. Keskikonsolista löytyy aina vähintään 6-tuumainen näyttö, ja koeajoauto oli varustettu kookkaimmalla 9,2-tuumaisella multimedianäytöllä, joka on tuttu Volkswagenin isommista malleista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhastuttavan näppäräPolon ohjaamoon on helppo kotiutua. Ajoasennon saa hyväksi ja järjestelmien käytettävyys on kokonaisuudessaan helppoa. Toki valikoista löytyy nykytyyliin paljon ominaisuuksia ja asetuksia, joihin kannattaa tutustua ennen liikkeellelähtöä.Litrainen bensaturbo tarjoaa riittävän suorituskyvyn, mutta toki sen voimavarat alkavat ehtyä moottoritienopeuksissa. Voimalinja toimii kuitenkin sivistyneesti, ja 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa on vuosien varrella hiottu sulavampaan suuntaan. Ainoastaan start-stop-järjestelmän hitaus herättää huomiota pysähtelevässä kaupunkiajossa. Kevythybridijärjestelmillä varustetuissa autoissa polttomoottorin käynnistys tapahtuu huomattavasti nopeammin ja sivistyneemmin.Ajettavuutta voi kuvailla näppäräksi. Kompakti koko on eduksi kaupunkipyörittelyssä, mutta nykyajan pienet autot ovat myös vakuuttavia matkakumppaneita maantiellä. Poloon on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla myös merkin isommista autoista tuttu Travel Assist, joka pitää auton kaistan keskellä maantienopeuksissa, kun mukautuva vakionopeudensäädin on kytkettynä.Urheilullista mukavuuttaKoeajoauto oli varustettu R-Line-versioihin tarjottavalla urheilullisella alustalla, joka on 15 mm vakiomalleja matalampi. Se ei kuitenkaan tunnu ohjaamossa häiritsevänä kovuutena, vaan Volkswagen Polo tarjoaa tälläkin vaihtoehdolla asiallista mukavuutta.Hyvin varusteltuna etenkin urheilullisuutta korostavan R-Linen hinta nousee vastaamaan isomman luokan autoja. Toisaalta jos ei ole tarvetta suuremmille tiloille, miksi maksaisi niistä ekstraa? Kurkistus hinnastoon saa kuitenkin mietteliääksi: jos varusteista on valmis hieman tinkimään, uusi Polo GTI lähtisi matkaan 33 989 eurolla ja tarjoaisi kuitenkin aivan eri luokan suorituskykyä 152 kW:n (207 hv) tehoillaan.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Volkswagen Polo R-Line Business 1.0 TSI 81 kW DSG Hinta alkaen 26 398 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 496 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4074 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1436 mm, akseliväli 2552 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti