Ajoneuvot Koeajo 22.4.2015

Koeajo: eurooppalaistunut Subaru Outback

Tulokkaan valtit: jatkuva neliveto, boxermoottori, maavara ja nuorentunut ilme. Hyvää: nelivetokyvyt, moottori, maavara, turva-avustimet. Huonoa: vaihteisto, häikäisysuojaton näyttö, näkyvyys takaviistoon.

Subaru Outbackin viides sukupolvi on hitusen edeltäjäänsä pidempi, mutta akseliväli on säilynyt ennallaan. Maavaraa on tutut 20 senttiä.

Takana istuu mielikseen pidempiäkin taipaleita. Istumatilat ovat tolkullliset. Hyvät jalkatilat ovat kasvaneet hitusen sitten edellismallin, hartiatila tätäkin enemmän.

Outbackin jatkuva neliveto jakaa vaivattomissa ajo-olosuhteissa voiman suhteessa 60/40 etu- ja taka-akselien kesken. Haastavuuden kasvaessa ja alustan liukastuessa voima jakaantuu tasaisesti kaikille vetäville pyörille.

Vauhdikkaassa kaarreajossa vetotapa tuo suuntavakautta.

Ääntä aiempaa paremmin eristävä tuulilasi, koteloiden täytteet ja muut materiaalivalinnat ovat ilmeisen onnistuneita, sillä auto on koeajossa varsin hiljainen.

Sitkeä veijari

Kaksilitrainen diesel on sitkeä veijari: hyvä alavääntö tekee ajamisesta vaivatonta. Väkevyyttä riittää 150 hevosvoimaa. Kiihdytyksissä auto ei ole mikään tykki, mutta riittävän ripeä kuitenkin.

Vaikkei boxerdiesel ole käyntiääniltään traktorimainen, kuuluu jurnutus ohjaamoon.

Portaaton automaattivaihteisto ei saa minusta sydänystävää, suhde jää ensiajon jälkeen pikemminkin varaukselliseksi. Kiihdytystilanteissa ja vaihtohetkillä ylisummaan, eteneminen on nykäyksetöntä, mutta vaihtohetkien jouheutta voi pitää myös viipyilynä.

Mukautuva vakionopeudensäädin tekee maantieajosta mukavaa, mutta ohjaus on keskialueelta varsin tunnoton.

Stereokamera turvaa

Törmäyksiä estävä EyeSight-stereokameratekniikka on vakiovaruste. EyeSight käyttää hyväkseen teräväpiirtostereokamerakuvaa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita: estää törmäyksiä ja peräänajoja.

Valmistajan mukaan ratkaisu kykenee erottamaan jalankulkijat, pyöräilijät ja autot toisistaan. Järjestelmä havaitsee myös kuolleissa kulmissa liikuvat ajoneuvot.

EyeSight hidastaa nopeutta jos edellä ajava auto on järjestelmän mielestä liian lähellä. Järjestelmä vertaa autojen välistä nopeutta ja varoittaa tarvittaessa kuljettajaa.

Jos ajoneuvojen välinen nopeusero on alle 30 km/h, eikä kuljettaja huomioi nopeuseroa, hiljentää järjestelmä automaattisesti nopeutta ja tarvittaessa pysäyttää auton. Jos nopeusero on yli 30 km/h, järjestelmä säätää auton nopeuden niin, että peräänajovaara väistyy. Jos peräänajovaara on ilmeinen, hätäjarrutoiminto aktivoituu ja auto seisahtuu.

Jos EyeSight-järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää automaattisesti nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja pystyy estämään peräänajon vielä 50 kilometrin tuntinopeudesta.

Kaistavahti paimentaa hyvin määrätietoisesti. Alituinen piipitys alkaa riipiä mutkia oikovan kuskin korvia kanssakulkijoista tyhjällä maaseututiellä.

Kaksi moottoria

Subarun osaamista ovat värinättömät vastaiskumoottorit. Dieselin rinnalle tarjolle tulee myös 2,5-litrainen bensiiniversio, jossa on tehoa 175 hevosvoimaa ja vääntöä 235 newtonmetriä.

Bensiiniversioiden hintahaarukka on 41 010–48 385 euroa, ja dieselversioiden 44 734–52 070 euroa.

Tulokkaalle voi ennustaa menestystä. Subaru-väki on merkkiuskollista, ja merkillä on maine varsin vähävikaisena. Nelivetoisten suosio näyttää sekin Suomessa yhäti kasvavan.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Subaru

Kaikki koeajot

Uusimmat