22.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: eurooppalaistunut Subaru Outback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulokkaan valtit: jatkuva neliveto, boxermoottori, maavara ja nuorentunut ilme. Hyvää: nelivetokyvyt, moottori, maavara, turva-avustimet. Huonoa: vaihteisto, häikäisysuojaton näyttö, näkyvyys takaviistoon. Subaru Outbackin viides sukupolvi on hitusen edeltäjäänsä pidempi, mutta akseliväli on säilynyt ennallaan. Maavaraa on tutut 20 senttiä. Takana istuu mielikseen pidempiäkin taipaleita. Istumatilat ovat tolkullliset. Hyvät jalkatilat ovat kasvaneet hitusen sitten edellismallin, hartiatila tätäkin enemmän. Outbackin jatkuva neliveto jakaa vaivattomissa ajo-olosuhteissa voiman suhteessa 60/40 etu- ja taka-akselien kesken. Haastavuuden kasvaessa ja alustan liukastuessa voima jakaantuu tasaisesti kaikille vetäville pyörille. Vauhdikkaassa kaarreajossa vetotapa tuo suuntavakautta. Ääntä aiempaa paremmin eristävä tuulilasi, koteloiden täytteet ja muut materiaalivalinnat ovat ilmeisen onnistuneita, sillä auto on koeajossa varsin hiljainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sitkeä veijari Kaksilitrainen diesel on sitkeä veijari: hyvä alavääntö tekee ajamisesta vaivatonta. Väkevyyttä riittää 150 hevosvoimaa. Kiihdytyksissä auto ei ole mikään tykki, mutta riittävän ripeä kuitenkin. Vaikkei boxerdiesel ole käyntiääniltään traktorimainen, kuuluu jurnutus ohjaamoon. Portaaton automaattivaihteisto ei saa minusta sydänystävää, suhde jää ensiajon jälkeen pikemminkin varaukselliseksi. Kiihdytystilanteissa ja vaihtohetkillä ylisummaan, eteneminen on nykäyksetöntä, mutta vaihtohetkien jouheutta voi pitää myös viipyilynä. Mukautuva vakionopeudensäädin tekee maantieajosta mukavaa, mutta ohjaus on keskialueelta varsin tunnoton. Stereokamera turvaa Törmäyksiä estävä EyeSight-stereokameratekniikka on vakiovaruste. EyeSight käyttää hyväkseen teräväpiirtostereokamerakuvaa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita: estää törmäyksiä ja peräänajoja. Valmistajan mukaan ratkaisu kykenee erottamaan jalankulkijat, pyöräilijät ja autot toisistaan. Järjestelmä havaitsee myös kuolleissa kulmissa liikuvat ajoneuvot. EyeSight hidastaa nopeutta jos edellä ajava auto on järjestelmän mielestä liian lähellä. Järjestelmä vertaa autojen välistä nopeutta ja varoittaa tarvittaessa kuljettajaa. Jos ajoneuvojen välinen nopeusero on alle 30 km/h, eikä kuljettaja huomioi nopeuseroa, hiljentää järjestelmä automaattisesti nopeutta ja tarvittaessa pysäyttää auton. Jos nopeusero on yli 30 km/h, järjestelmä säätää auton nopeuden niin, että peräänajovaara väistyy. Jos peräänajovaara on ilmeinen, hätäjarrutoiminto aktivoituu ja auto seisahtuu. Jos EyeSight-järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää automaattisesti nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja pystyy estämään peräänajon vielä 50 kilometrin tuntinopeudesta. Kaistavahti paimentaa hyvin määrätietoisesti. Alituinen piipitys alkaa riipiä mutkia oikovan kuskin korvia kanssakulkijoista tyhjällä maaseututiellä. Kaksi moottoria Subarun osaamista ovat värinättömät vastaiskumoottorit. Dieselin rinnalle tarjolle tulee myös 2,5-litrainen bensiiniversio, jossa on tehoa 175 hevosvoimaa ja vääntöä 235 newtonmetriä. Bensiiniversioiden hintahaarukka on 41 010–48 385 euroa, ja dieselversioiden 44 734–52 070 euroa. Tulokkaalle voi ennustaa menestystä. Subaru-väki on merkkiuskollista, ja merkillä on maine varsin vähävikaisena. Nelivetoisten suosio näyttää sekin Suomessa yhäti kasvavan. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Subaru Outback 2.0 D Summit Hinta alkaen 52 345 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 442 €/ v Moottori 1 998 cm³, boxerdieselmoottori, ahdin, automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3600 r/min Vääntö 350 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 350 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km 7,5 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4815 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2745 mm Tavaratila: 559–1848 l Omamassa: 1764 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 800 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan