22.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: eurooppalaistunut Subaru Outback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulokkaan valtit: jatkuva neliveto, boxermoottori, maavara ja nuorentunut ilme. Hyvää: nelivetokyvyt, moottori, maavara, turva-avustimet. Huonoa: vaihteisto, häikäisysuojaton näyttö, näkyvyys takaviistoon. Subaru Outbackin viides sukupolvi on hitusen edeltäjäänsä pidempi, mutta akseliväli on säilynyt ennallaan. Maavaraa on tutut 20 senttiä.Takana istuu mielikseen pidempiäkin taipaleita. Istumatilat ovat tolkullliset. Hyvät jalkatilat ovat kasvaneet hitusen sitten edellismallin, hartiatila tätäkin enemmän.Outbackin jatkuva neliveto jakaa vaivattomissa ajo-olosuhteissa voiman suhteessa 60/40 etu- ja taka-akselien kesken. Haastavuuden kasvaessa ja alustan liukastuessa voima jakaantuu tasaisesti kaikille vetäville pyörille.Vauhdikkaassa kaarreajossa vetotapa tuo suuntavakautta.Ääntä aiempaa paremmin eristävä tuulilasi, koteloiden täytteet ja muut materiaalivalinnat ovat ilmeisen onnistuneita, sillä auto on koeajossa varsin hiljainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySitkeä veijariKaksilitrainen diesel on sitkeä veijari: hyvä alavääntö tekee ajamisesta vaivatonta. Väkevyyttä riittää 150 hevosvoimaa. Kiihdytyksissä auto ei ole mikään tykki, mutta riittävän ripeä kuitenkin.Vaikkei boxerdiesel ole käyntiääniltään traktorimainen, kuuluu jurnutus ohjaamoon.Portaaton automaattivaihteisto ei saa minusta sydänystävää, suhde jää ensiajon jälkeen pikemminkin varaukselliseksi. Kiihdytystilanteissa ja vaihtohetkillä ylisummaan, eteneminen on nykäyksetöntä, mutta vaihtohetkien jouheutta voi pitää myös viipyilynä.Mukautuva vakionopeudensäädin tekee maantieajosta mukavaa, mutta ohjaus on keskialueelta varsin tunnoton.Stereokamera turvaaTörmäyksiä estävä EyeSight-stereokameratekniikka on vakiovaruste. EyeSight käyttää hyväkseen teräväpiirtostereokamerakuvaa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita: estää törmäyksiä ja peräänajoja.Valmistajan mukaan ratkaisu kykenee erottamaan jalankulkijat, pyöräilijät ja autot toisistaan. Järjestelmä havaitsee myös kuolleissa kulmissa liikuvat ajoneuvot.EyeSight hidastaa nopeutta jos edellä ajava auto on järjestelmän mielestä liian lähellä. Järjestelmä vertaa autojen välistä nopeutta ja varoittaa tarvittaessa kuljettajaa.Jos ajoneuvojen välinen nopeusero on alle 30 km/h, eikä kuljettaja huomioi nopeuseroa, hiljentää järjestelmä automaattisesti nopeutta ja tarvittaessa pysäyttää auton. Jos nopeusero on yli 30 km/h, järjestelmä säätää auton nopeuden niin, että peräänajovaara väistyy. Jos peräänajovaara on ilmeinen, hätäjarrutoiminto aktivoituu ja auto seisahtuu.Jos EyeSight-järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää automaattisesti nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja pystyy estämään peräänajon vielä 50 kilometrin tuntinopeudesta.Kaistavahti paimentaa hyvin määrätietoisesti. Alituinen piipitys alkaa riipiä mutkia oikovan kuskin korvia kanssakulkijoista tyhjällä maaseututiellä.Kaksi moottoriaSubarun osaamista ovat värinättömät vastaiskumoottorit. Dieselin rinnalle tarjolle tulee myös 2,5-litrainen bensiiniversio, jossa on tehoa 175 hevosvoimaa ja vääntöä 235 newtonmetriä.Bensiiniversioiden hintahaarukka on 41 010–48 385 euroa, ja dieselversioiden 44 734–52 070 euroa.Tulokkaalle voi ennustaa menestystä. Subaru-väki on merkkiuskollista, ja merkillä on maine varsin vähävikaisena. Nelivetoisten suosio näyttää sekin Suomessa yhäti kasvavan.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Subaru Outback 2.0 D Summit Hinta alkaen 52 345 € Ajoneuvovero 146 €/ v Käyttövoimavero 442 €/ v Moottori 1 998 cm³, boxerdieselmoottori, ahdin, automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3600 r/min Vääntö 350 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 350 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km 7,5 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4815 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2745 mm Tavaratila: 559–1848 l Omamassa: 1764 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 800 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin