15.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: katu-uskottava Nissan Juke Nismo Nismon tunnusmerkki on helmoja ja puskuria kiertävä raita. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muodoista ei voi kiistellä, ne ovat makuasia. Hyvää: huomiopyydys, erottuu joukosta. Huonoa: rauhattomuus kiihdytyksissä. Katu-uskottavuutta ja huomioarvoa löytyy, mutta onko lähes 35 000 euron hinta mahdolliselle ostajaryhmälle liikaa? Nissan Juke Nismon muodot huomataan ja jokaisella on niistä mielipide. Tylsyydestä tai rohkeuden puutteesta ei tämän mallin suunnittelijaa ainakaan voi syyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valppaan kuljettajan auto Juke-malliston tehokkain versio tarjoaa katu-uskottavuutta 218 hevosvoiman (160 kW) verran. Myös jarrut ovat luvatun mukaisesti tehokkaat, mutta samalla varsin äkkinäiset. Erityisesti kiihdytyksissä auto on levoton hallittava ja asenne Nissan Juke Nismo RS:n kuljettajan paikalla on oltava kohdallaan. Molemmat kädet ohjauspyörään ja huomio liikenneympäristöön. Etuvetoisessa ja käsivaihteisessa mallissa on vakiovarusteena mekaaninen tasauspyörästön lukko. Auton kykyjen maksimaalista käyttöä hillinnee parhaiten se, että aktiivisessa ajossa polttoaineen kulutus kasvaa. Nismoon suositellaan 98-oktaanista bensiiniä ja tehtaan ilmoittama keskikulutus on 7,2 l/100 km. Reippaalla ajolla kulutus kasvaa helposti. Istuin ja katto on korkealla ja vakiovarustukseen kuuluvat istuimet tukevat hyvin, joten autoon on helppo kulkea ja hyvä istuma-asento löytyy monenpituiselle. Lisävarusteena on saatavana myös urheilulliset Recaro-istuimet. Ohjauspyörän syvyyssäädön puute ja isoin portain liikkuva istuimen korkeussäätövipu ihmetyttävät. Rätti käteen Muodoilla on myös hintansa. Muhkeat ovet tekevät istuimen säätimien ja ovikotelon käytöstä miltei mahdotonta, kun ovi on kiinni. Vastavuoroisesti ovien muhkeus taas tuo matkustamoon annoksen ylellisyyttä ja laatua. Pikapesun jälkeen Nismon omistaja ottaa käteen liinan ja pyyhkii takaikkunan, sillä pesukoneen harjat eivät muhkean spoilerin alle yllä. Nismo RS on saatavissa nelivetoisena ja Xtronic-automaattivaihteistolla varustettuna, jolloin huipputeho on 214 hv (157 kW) ja suurin vääntö 250 Nm. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan Juke Nismo RS 2WD Hinta alkaen 34 851 € Ajoneuvovero 155 €/ v Moottori 1 618 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6 vaihdetta, etuveto. Teho 160 kW (218 hv), 6000 r/min Vääntö 280 Nm (3600–4800 r/min) Vääntö 280 Nm (3600–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km 9,6 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 165 g/km Mitat pituus 4135 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2530 mm Tavaratila: 354 l Omamassa: 1342 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan