15.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: katu-uskottava Nissan Juke Nismo Nismon tunnusmerkki on helmoja ja puskuria kiertävä raita. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muodoista ei voi kiistellä, ne ovat makuasia. Hyvää: huomiopyydys, erottuu joukosta. Huonoa: rauhattomuus kiihdytyksissä. Katu-uskottavuutta ja huomioarvoa löytyy, mutta onko lähes 35 000 euron hinta mahdolliselle ostajaryhmälle liikaa? Nissan Juke Nismon muodot huomataan ja jokaisella on niistä mielipide. Tylsyydestä tai rohkeuden puutteesta ei tämän mallin suunnittelijaa ainakaan voi syyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valppaan kuljettajan auto Juke-malliston tehokkain versio tarjoaa katu-uskottavuutta 218 hevosvoiman (160 kW) verran. Myös jarrut ovat luvatun mukaisesti tehokkaat, mutta samalla varsin äkkinäiset. Erityisesti kiihdytyksissä auto on levoton hallittava ja asenne Nissan Juke Nismo RS:n kuljettajan paikalla on oltava kohdallaan. Molemmat kädet ohjauspyörään ja huomio liikenneympäristöön. Etuvetoisessa ja käsivaihteisessa mallissa on vakiovarusteena mekaaninen tasauspyörästön lukko. Auton kykyjen maksimaalista käyttöä hillinnee parhaiten se, että aktiivisessa ajossa polttoaineen kulutus kasvaa. Nismoon suositellaan 98-oktaanista bensiiniä ja tehtaan ilmoittama keskikulutus on 7,2 l/100 km. Reippaalla ajolla kulutus kasvaa helposti. Istuin ja katto on korkealla ja vakiovarustukseen kuuluvat istuimet tukevat hyvin, joten autoon on helppo kulkea ja hyvä istuma-asento löytyy monenpituiselle. Lisävarusteena on saatavana myös urheilulliset Recaro-istuimet. Ohjauspyörän syvyyssäädön puute ja isoin portain liikkuva istuimen korkeussäätövipu ihmetyttävät. Rätti käteen Muodoilla on myös hintansa. Muhkeat ovet tekevät istuimen säätimien ja ovikotelon käytöstä miltei mahdotonta, kun ovi on kiinni. Vastavuoroisesti ovien muhkeus taas tuo matkustamoon annoksen ylellisyyttä ja laatua. Pikapesun jälkeen Nismon omistaja ottaa käteen liinan ja pyyhkii takaikkunan, sillä pesukoneen harjat eivät muhkean spoilerin alle yllä. Nismo RS on saatavissa nelivetoisena ja Xtronic-automaattivaihteistolla varustettuna, jolloin huipputeho on 214 hv (157 kW) ja suurin vääntö 250 Nm. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan Juke Nismo RS 2WD Hinta alkaen 34 851 € Ajoneuvovero 155 €/ v Moottori 1 618 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6 vaihdetta, etuveto. Teho 160 kW (218 hv), 6000 r/min Vääntö 280 Nm (3600–4800 r/min) Vääntö 280 Nm (3600–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km 9,6 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 165 g/km Mitat pituus 4135 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2530 mm Tavaratila: 354 l Omamassa: 1342 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?