15.4.2015

Koeajo: katu-uskottava Nissan Juke Nismo

Nismon tunnusmerkki on helmoja ja puskuria kiertävä raita.

Muodoista ei voi kiistellä, ne ovat makuasia. Hyvää: huomiopyydys, erottuu joukosta. Huonoa: rauhattomuus kiihdytyksissä.

Katu-uskottavuutta ja huomioarvoa löytyy, mutta onko lähes 35 000 euron hinta mahdolliselle ostajaryhmälle liikaa?

Nissan Juke Nismon muodot huomataan ja jokaisella on niistä mielipide. Tylsyydestä tai rohkeuden puutteesta ei tämän mallin suunnittelijaa ainakaan voi syyttää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valppaan kuljettajan auto

Juke-malliston tehokkain versio tarjoaa katu-uskottavuutta 218 hevosvoiman (160 kW) verran. Myös jarrut ovat luvatun mukaisesti tehokkaat, mutta samalla varsin äkkinäiset.

Erityisesti kiihdytyksissä auto on levoton hallittava ja asenne Nissan Juke Nismo RS:n kuljettajan paikalla on oltava kohdallaan. Molemmat kädet ohjauspyörään ja huomio liikenneympäristöön.

Etuvetoisessa ja käsivaihteisessa mallissa on vakiovarusteena mekaaninen tasauspyörästön lukko.

Auton kykyjen maksimaalista käyttöä hillinnee parhaiten se, että aktiivisessa ajossa polttoaineen kulutus kasvaa. Nismoon suositellaan 98-oktaanista bensiiniä ja tehtaan ilmoittama keskikulutus on 7,2 l/100 km. Reippaalla ajolla kulutus kasvaa helposti.

Istuin ja katto on korkealla ja vakiovarustukseen kuuluvat istuimet tukevat hyvin, joten autoon on helppo kulkea ja hyvä istuma-asento löytyy monenpituiselle. Lisävarusteena on saatavana myös urheilulliset Recaro-istuimet.

Ohjauspyörän syvyyssäädön puute ja isoin portain liikkuva istuimen korkeussäätövipu ihmetyttävät.

Rätti käteen

Muodoilla on myös hintansa. Muhkeat ovet tekevät istuimen säätimien ja ovikotelon käytöstä miltei mahdotonta, kun ovi on kiinni. Vastavuoroisesti ovien muhkeus taas tuo matkustamoon annoksen ylellisyyttä ja laatua.

Pikapesun jälkeen Nismon omistaja ottaa käteen liinan ja pyyhkii takaikkunan, sillä pesukoneen harjat eivät muhkean spoilerin alle yllä.

Nismo RS on saatavissa nelivetoisena ja Xtronic-automaattivaihteistolla varustettuna, jolloin huipputeho on 214 hv (157 kW) ja suurin vääntö 250 Nm.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Nissan Juke Nismo RS 2WD

Hinta alkaen

34 851 €

Ajoneuvovero

155 €/ v

Moottori

1 618 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 6 vaihdetta, etuveto.

Teho

160 kW (218 hv), 6000 r/min

Vääntö

280 Nm (3600–4800 r/min)

Vääntö

280 Nm (3600–4800 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,0 s

Huippunopeus

220 km/h

Kulutus l/ 100 km

9,6 (kaup.) / 5,7 (maant.) / NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

165 g/km

Mitat

pituus 4135 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2530 mm
Tavaratila: 354 l
Omamassa: 1342 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat