21.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: käytännöllinen Mercedes-Benz CLA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Shooting Brake tuo näyttävän ulkonäön rinnalle käytännöllisyyttä. Hyvää: Ajettavuus, tavaratila, takapenkit tilat. Huonoa: vähän tilaa pikkuesineille, kojelaudan painikkeiden sijoittelu. Kauas on tultu 1920-luvun metsästysharrastuksista ja Shooting Brake -nimen juurista. Mercedes-Benzin uusi automalli on etäällä tuon ajan laatikkomaisista kuljettimista, joiden kyytiin tuli mahduttaa aseet, käyrätorvet, eväskorit ja peura.Saksalaiset eivät halua kutsua coupémaiset muodot saanutta viisiovista CLA-mallia farmariksi. Sitä Shooting Brake kuitenkin lähinnä on. Käytännöllisyys on ainakin pari pykälää parempi kuin kaksi vuotta sitten esitellyssä neliovisessa CLA:ssa.Shooting Braken tavaratila on paperilla vain 25 litraa suurempi kuin neliovisessa, mutta iso lastausaukko tekee siitä merkittävästi monipuolisemman. Muuttokuormaa tai hirvenraatoa autolla ei kuskata, mutta urheilullisiin harrastuksiin ruuma riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaa tilavampiTakaistuimet saa keikautettua lähes vaakasuoraan. Suksiluukku helpottaa pitkien esineiden kuljettamista. Lisävarusteena takapenkin selkänojaan saa cargo-asennon, jolloin kuljetustilaa voi kasvattaa sadalla litralla – matkustusmukavuuden kustannuksella. Ohjaamossa saisi olla enemmän lokeroita pienille esineille.Oviaukosta kulkeminen on helppoa, ja istuminen on hyvinkin siedettävää jopa yli 180-senttisellä: pään yllä on yli neljä senttiä enemmän tilaa.Neliovisessa coupémaiset takapilarit pilaavat näkyvyyden niin kuljettajalta kuin matkustajilta, mutta Shooting Brake -farkkumalli on siinäkin suopeampi. Erinomaiseksi näkyvyyttä ei voi silti kehua.Perheen viides jäsenMercedes-Benzin kompaktiluokan perhe on saanut CLA Shooting Brakesta viidennen jäsenen, eikä uusia lapsia ole toistaiseksi suunnitteilla. A-, B- ja GLA-sarjan tapaan myös CLA:t ovat lähtökohtaisesti etuvetoisia, mutta autoja saa myös nelivetoisina.Ensiesittelyssä CLA Shooting Brakea päästiin ajamaan nelivetoisilla, malliston ripeintä päätä edustavilla 250 4Maticilla ja 45 AMG:llä. Dieselpuolelta tuntumaa saatiin etuvetoisesta 220 CDI:stä.Kolmikko on tehoiltaan ja suorituskyvyltään malliston yläpäästä. Myynti painottunee huokeimpiin etuvetoisiin CLA 180- ja CLA 200 -malleihin, joissa voimanlähteenä on 1,6-litrainen bensiiniturbo.Hyvä ohjaustuntumaTulokas on hauska ja urheilullinen ajettava erityisesti tehokkailla bensiinimoottoreilla, jotka ottavat kierroksia halukkaasti. Ajoasetuksia säätämällä kulkuhalua voi hillitä tai kiihdyttää.Dieselissäkin on potkua ja varsinkin vääntöä, mutta vauhdikkaisiin bensiinimalleihin verrattuna se tuntuu karkeammalta. Taloudellisuutta ja pientä kulutusta hakevan vaihtoehto olisi CLA 200 CDI, eli 2,1-litraisen dieselin kesympi painos. Sen luvataan vievän 3,9 litraa dieseliä sataa kilometriä kohden.Mercedes-Benz on onnistunut tekemään parin viime vuoden aikana ison loikan niin autojen muotoilussa kuin ohjauksessa. CLA Shooting Brake taipuu nelivetoisena hienosti mutkiin, mutta ohjaustuntuma on kohdallaan myös suoralla moottoritiellä.Kaksoiskytkinautomaatti toimii kiitettävän nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCLA 45 AMGAMG-mallissa kaksilitraisesta turbomoottorista otetaan huimat 360 hevosvoimaa tehoa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Autonvalmistaja laskee, että se on maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori.AMG:n koukuttavin juttu on sen äreä äänimaailma, mutta myös napakat istuimet, kireä ohjaus karhennettuine ratteineen, urheilullinen vaihteisto ja piukea jousitus tekevät siitä oikean urheilumallin. Nollasta sataan vilahtaa 4,7 sekunnissa.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Shooting Brake Hinta alkaen 57 203 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 832 € Ajoneuvovero 137 €/ v Moottori 1 991 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 155 kW (211 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (1200–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km 8,6 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4630 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 1699 mm Tavaratila: 495 l Omamassa: 1555 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1500 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 4 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?