20.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: suorituskykyinen Ford Focus ST Ford Focus ST Ecoboost Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskyky tarjoillaan komeassa paketissa hyvillä varusteilla ryyditettynä. Hyvää: Istuimet, ergonomia, käytös kaarreajossa. Huonoa: Jousituksen pintakovuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFord Focus ST 2.0 TDCi WagonSuorituskyky tarjoillaan komeassa paketissa hyvillä varusteilla ryyditettynä.Ford Focus ST on jo käsite. Uudistetun Focus-malliston tehoversioissa täysin uutta on se, että ST:n saa nyt myös dieselmoottorilla.Kaksilitrainen, 185 hevosvoiman diesel tulee 250 hevosvoiman bensiinimoottorin rinnalle. Molemmissa on automaattinen sammutustoiminto. Moottorit ovat tarjolla viisiovisen ja farmarin keulalle.Hienoinen pettymys on se, että dieseliäkään ei ole saatavana kuin kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Moderni kaksoiskytkinvaihteisto tuntuisi ainakin ajatuksena mainiolta räväkän auton voimalinjaan.Recaron valmistamat istuimet tarjoavat esimerkillisen sivutuen tinkimättä lainkaan mukavuudesta. Ohjauspyörä on käteen sopiva ja lämmitettävä, mikä on ST:ssä uutta.Diesel hyrähtää käyntiin starttinapin painalluksella. Moottorin ääni on melko tavanomainen dieseliksi.Kotonaan mutkateilläJo ensimetrit viestittävät, että jousitukseen ja ohjaukseen on paneuduttu. Tukeva yleisfiilis vahvistuu kilometrien karttuessa. Maantiellä käy ilmi jousituksen hienoinen pintakovuus. Asvaltin saumat ja muu tien epätasaisuus tuntuu nypytyksenä.Mutkaisella vuoristotiellä ST pääsee oikeuksiinsa. Voimakkaasti keskittävä ohjaus tuntuu aluksi aavistuksen raskaalta. Ominaisuus tekee ohjauksesta jopa liioitellun jäykän. Osasyy lankeaa leveille matalaprofiilirenkaille, jotka kärjistävät ilmiötä.Toisaalta ohjauksen tunnokkuus ja täsmällisyys painavat vaakakupissa kokonaisuuden plussalle. Jousitus tukee hyvin ajamisen tarkkuutta ja jouheutta. Paketti on hivenen aliohjaava.Uusi kaarreajon hallintajärjestelmä (Torque Vectoring Control) on suunniteltu optimoimaan voimanjakoa vetävien pyörien välillä. Silti tehokas auto ruopii toisinaan sisäkaarteen pyörällä tiukoissa käännöksissä.Moottori on laaja-alainen ja tehokas. Vaihteisto on tarkka käyttää ja hyvin välitetty.ST-mallisto saapuu Suomeen maaliskuussa. Hinnat tarkentuvat myöhemmin, mutta se tiedetään jo, että diesel-mallin alkaen hinnat ovat 35 000–36 000 euroa. Ford Focus ST Ecoboost Hienosti soiva bensiinimoottori suo käskijälleen tehoa ja vahvan väännön. Bensiinimoottorissa hienoa on jo ääni. Liikkeelle lähdettäessä aavistuksen pitkäliikkeinen ja terävästi tarttuva kytkin viestii kilpa-automaisuudesta. Myös bensiiniversion ohjaus keskittää erittäin voimakkaasti. Ominaisuus tekee ohjauksesta jäykän. Kookkaat ja leveät renkaat kärjistävät ilmiötä. Hienosti soiva moottori tarjoaa tehoa ja vahvan väännön. Voiman tuntu on heti läsnä. Ohituksissa ei sujuvatoimista vaihteistoa ole välttämätöntä hämmentää. Maantieajo paljastaa, että jousitus on huomattavan pintakova. Mutkaisilla vuoristoteillä ohjauksen tahmeus ja jousituksen kovuus eivät enää häiritse. Alusta toimii kaarreajossa todella vakuuttavasti. Sisäkaarteen pyörä sutii tiukoissa mutkissa vielä helpommin kuin dieselissä. Voimaa on nyt enemmän, joten myös lievää vetelyä on kiihdytyksissä havaittavissa. Moottorissa on potentiaalia niin paljon, ettei kaarreajon hallintajärjestelmä täysin pysty estämään sutimista. Yllättäen sutiminen vähenee, kun ajonvakautus kytketään päältä. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Ford Focus ST 2.0 TDCi Wagon Ajoneuvovero 93 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 997 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 136 kW (185 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 217 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4563 mm, leveys 2010 mm, korkeus 1486 mm, akseliväli 2648 mm Tavaratila: 490 l Omamassa: 1488 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?