20.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: suorituskykyinen Ford Focus ST Ford Focus ST Ecoboost Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskyky tarjoillaan komeassa paketissa hyvillä varusteilla ryyditettynä. Hyvää: Istuimet, ergonomia, käytös kaarreajossa. Huonoa: Jousituksen pintakovuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ford Focus ST 2.0 TDCi Wagon Suorituskyky tarjoillaan komeassa paketissa hyvillä varusteilla ryyditettynä. Ford Focus ST on jo käsite. Uudistetun Focus-malliston tehoversioissa täysin uutta on se, että ST:n saa nyt myös dieselmoottorilla. Kaksilitrainen, 185 hevosvoiman diesel tulee 250 hevosvoiman bensiinimoottorin rinnalle. Molemmissa on automaattinen sammutustoiminto. Moottorit ovat tarjolla viisiovisen ja farmarin keulalle. Hienoinen pettymys on se, että dieseliäkään ei ole saatavana kuin kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Moderni kaksoiskytkinvaihteisto tuntuisi ainakin ajatuksena mainiolta räväkän auton voimalinjaan. Recaron valmistamat istuimet tarjoavat esimerkillisen sivutuen tinkimättä lainkaan mukavuudesta. Ohjauspyörä on käteen sopiva ja lämmitettävä, mikä on ST:ssä uutta. Diesel hyrähtää käyntiin starttinapin painalluksella. Moottorin ääni on melko tavanomainen dieseliksi. Kotonaan mutkateillä Jo ensimetrit viestittävät, että jousitukseen ja ohjaukseen on paneuduttu. Tukeva yleisfiilis vahvistuu kilometrien karttuessa. Maantiellä käy ilmi jousituksen hienoinen pintakovuus. Asvaltin saumat ja muu tien epätasaisuus tuntuu nypytyksenä. Mutkaisella vuoristotiellä ST pääsee oikeuksiinsa. Voimakkaasti keskittävä ohjaus tuntuu aluksi aavistuksen raskaalta. Ominaisuus tekee ohjauksesta jopa liioitellun jäykän. Osasyy lankeaa leveille matalaprofiilirenkaille, jotka kärjistävät ilmiötä. Toisaalta ohjauksen tunnokkuus ja täsmällisyys painavat vaakakupissa kokonaisuuden plussalle. Jousitus tukee hyvin ajamisen tarkkuutta ja jouheutta. Paketti on hivenen aliohjaava. Uusi kaarreajon hallintajärjestelmä (Torque Vectoring Control) on suunniteltu optimoimaan voimanjakoa vetävien pyörien välillä. Silti tehokas auto ruopii toisinaan sisäkaarteen pyörällä tiukoissa käännöksissä. Moottori on laaja-alainen ja tehokas. Vaihteisto on tarkka käyttää ja hyvin välitetty. ST-mallisto saapuu Suomeen maaliskuussa. Hinnat tarkentuvat myöhemmin, mutta se tiedetään jo, että diesel-mallin alkaen hinnat ovat 35 000–36 000 euroa. Ford Focus ST Ecoboost Hienosti soiva bensiinimoottori suo käskijälleen tehoa ja vahvan väännön. Bensiinimoottorissa hienoa on jo ääni. Liikkeelle lähdettäessä aavistuksen pitkäliikkeinen ja terävästi tarttuva kytkin viestii kilpa-automaisuudesta. Myös bensiiniversion ohjaus keskittää erittäin voimakkaasti. Ominaisuus tekee ohjauksesta jäykän. Kookkaat ja leveät renkaat kärjistävät ilmiötä. Hienosti soiva moottori tarjoaa tehoa ja vahvan väännön. Voiman tuntu on heti läsnä. Ohituksissa ei sujuvatoimista vaihteistoa ole välttämätöntä hämmentää. Maantieajo paljastaa, että jousitus on huomattavan pintakova. Mutkaisilla vuoristoteillä ohjauksen tahmeus ja jousituksen kovuus eivät enää häiritse. Alusta toimii kaarreajossa todella vakuuttavasti. Sisäkaarteen pyörä sutii tiukoissa mutkissa vielä helpommin kuin dieselissä. Voimaa on nyt enemmän, joten myös lievää vetelyä on kiihdytyksissä havaittavissa. Moottorissa on potentiaalia niin paljon, ettei kaarreajon hallintajärjestelmä täysin pysty estämään sutimista. Yllättäen sutiminen vähenee, kun ajonvakautus kytketään päältä. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Ford Focus ST 2.0 TDCi Wagon Ajoneuvovero 93 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 997 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 136 kW (185 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 217 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4563 mm, leveys 2010 mm, korkeus 1486 mm, akseliväli 2648 mm Tavaratila: 490 l Omamassa: 1488 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?