20.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: suorituskykyinen Ford Focus ST Ford Focus ST Ecoboost Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskyky tarjoillaan komeassa paketissa hyvillä varusteilla ryyditettynä. Hyvää: Istuimet, ergonomia, käytös kaarreajossa. Huonoa: Jousituksen pintakovuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ford Focus ST 2.0 TDCi Wagon Suorituskyky tarjoillaan komeassa paketissa hyvillä varusteilla ryyditettynä. Ford Focus ST on jo käsite. Uudistetun Focus-malliston tehoversioissa täysin uutta on se, että ST:n saa nyt myös dieselmoottorilla. Kaksilitrainen, 185 hevosvoiman diesel tulee 250 hevosvoiman bensiinimoottorin rinnalle. Molemmissa on automaattinen sammutustoiminto. Moottorit ovat tarjolla viisiovisen ja farmarin keulalle. Hienoinen pettymys on se, että dieseliäkään ei ole saatavana kuin kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Moderni kaksoiskytkinvaihteisto tuntuisi ainakin ajatuksena mainiolta räväkän auton voimalinjaan. Recaron valmistamat istuimet tarjoavat esimerkillisen sivutuen tinkimättä lainkaan mukavuudesta. Ohjauspyörä on käteen sopiva ja lämmitettävä, mikä on ST:ssä uutta. Diesel hyrähtää käyntiin starttinapin painalluksella. Moottorin ääni on melko tavanomainen dieseliksi. Kotonaan mutkateillä Jo ensimetrit viestittävät, että jousitukseen ja ohjaukseen on paneuduttu. Tukeva yleisfiilis vahvistuu kilometrien karttuessa. Maantiellä käy ilmi jousituksen hienoinen pintakovuus. Asvaltin saumat ja muu tien epätasaisuus tuntuu nypytyksenä. Mutkaisella vuoristotiellä ST pääsee oikeuksiinsa. Voimakkaasti keskittävä ohjaus tuntuu aluksi aavistuksen raskaalta. Ominaisuus tekee ohjauksesta jopa liioitellun jäykän. Osasyy lankeaa leveille matalaprofiilirenkaille, jotka kärjistävät ilmiötä. Toisaalta ohjauksen tunnokkuus ja täsmällisyys painavat vaakakupissa kokonaisuuden plussalle. Jousitus tukee hyvin ajamisen tarkkuutta ja jouheutta. Paketti on hivenen aliohjaava. Uusi kaarreajon hallintajärjestelmä (Torque Vectoring Control) on suunniteltu optimoimaan voimanjakoa vetävien pyörien välillä. Silti tehokas auto ruopii toisinaan sisäkaarteen pyörällä tiukoissa käännöksissä. Moottori on laaja-alainen ja tehokas. Vaihteisto on tarkka käyttää ja hyvin välitetty. ST-mallisto saapuu Suomeen maaliskuussa. Hinnat tarkentuvat myöhemmin, mutta se tiedetään jo, että diesel-mallin alkaen hinnat ovat 35 000–36 000 euroa. Ford Focus ST Ecoboost Hienosti soiva bensiinimoottori suo käskijälleen tehoa ja vahvan väännön. Bensiinimoottorissa hienoa on jo ääni. Liikkeelle lähdettäessä aavistuksen pitkäliikkeinen ja terävästi tarttuva kytkin viestii kilpa-automaisuudesta. Myös bensiiniversion ohjaus keskittää erittäin voimakkaasti. Ominaisuus tekee ohjauksesta jäykän. Kookkaat ja leveät renkaat kärjistävät ilmiötä. Hienosti soiva moottori tarjoaa tehoa ja vahvan väännön. Voiman tuntu on heti läsnä. Ohituksissa ei sujuvatoimista vaihteistoa ole välttämätöntä hämmentää. Maantieajo paljastaa, että jousitus on huomattavan pintakova. Mutkaisilla vuoristoteillä ohjauksen tahmeus ja jousituksen kovuus eivät enää häiritse. Alusta toimii kaarreajossa todella vakuuttavasti. Sisäkaarteen pyörä sutii tiukoissa mutkissa vielä helpommin kuin dieselissä. Voimaa on nyt enemmän, joten myös lievää vetelyä on kiihdytyksissä havaittavissa. Moottorissa on potentiaalia niin paljon, ettei kaarreajon hallintajärjestelmä täysin pysty estämään sutimista. Yllättäen sutiminen vähenee, kun ajonvakautus kytketään päältä. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Ford Focus ST 2.0 TDCi Wagon Ajoneuvovero 93 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 1 997 cm³, dieselmoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 136 kW (185 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 217 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4563 mm, leveys 2010 mm, korkeus 1486 mm, akseliväli 2648 mm Tavaratila: 490 l Omamassa: 1488 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?