Ajoneuvot | Koeajo | 23.3.2015

Koeajo: uudistunut peruspaku Renault Trafic

Energy dCi120

Renaultin peruspaku on uusiutunut perusteellisesti. Hyvää: takuu, ajettavuus, alhainen melutaso ja kulutus. Huonoa: suppea mallisto, turvavyön lukko.

Jaa artikkeli

Renaultin pakettiautot ovat Suomessa jääneet Hiace/Transporter/Transit -kolmikon varjoon, vaikka muualla Euroopassa ranskalainen on yksi myydyimmistä. Suositussa tonniluokassa (kantavuus noin tuhat kiloa) Renaultilla on jo vuodesta 1981 ollut Trafic.

Vuodesta 2001 alkaen se on tehty yhteistyössä General Motorsin kanssa ja sen sisarmalleja on myyty Opel Vivaroina ja Nissan Primastareina. Mallin nyt uudistuessa Nissan jättäytyy pois valikoimasta.

Kaksi pituutta

Traficin mallisto ei ole aivan yhtä laaja kuin kilpailijoilla, mutta kattaa kysytyimmät versiot. Korin saa kahden pituisena, eroa sentteinä on 40 ja euroina alle tuhat. Pituusero on akselien välissä, joten pitkä malli on kankeampi kääntymään ja vakaampi maantiellä. Pidemmästä mallista on tulossa myös korotettu versio.

Tavaratilan tilavuus on mallista riippuen 5,2–8,6 kuutiota, pituus 2,2–2,6 metriä ja kantavuus 1 200–1 700 kiloa. Tavaratilan etuseinän alareunan luukku avaa pitkille esineille tilan apukuskin jalkatilaan asti, pidempään malliin sopii yli nelimetriset rimat.

Pienempi moottori

Traficin moottori on 1,6-litrainen yhteispaineruiskutteinen diesel. Tehovaihtoehtoja on kolme, yhdellä muuttuvageometrisellä (90 hv) tai kahdella pienellä turboahtimella (120 / 140 hv) varustettuna.

Säysein riittäisi kevyiden kuormien kuskaamiseen, mutta koeajossa ollut teholtaan keskimmäinen miellyttänee useimpia etenkin kampanjamallien hinnoittelun ansiosta.

Pientä moottoria ei kannata kavahtaa. Teho- ja vääntölukemat pesevät vanhojen kaksilitraisten lukemat. Rutkan alaväännön ansiosta moottoria ei tarvitse huudattaa ja melutaso pysyy miellyttävän vaimeana.

Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto on pitkäksi välitetty, kuutosta voi tarjota pesään vasta moottoritiellä. Pieni moottori on kevyempi, lämpenee nopeammin ja ennen kaikkea kuluttaa litran vanhaa moottoria vähemmän. Kuormattuna kulutuslukemat alkavat seiskalla sekä taajamassa että moottoritiellä.

Mukava konttori

Ohjaamo on päivitetty nykyaikaan materiaalien ja runsaan varustelun ansiosta. Kuskin pukkia on laskettu alemmas ja polkimien ympärillä on enemmän tilaa. Istuin on hyvin muotoiltu, ajoasennosta saa luonnikkaamman.

Käteviä säilytystiloja on 90 litraa, tabletille, läppärille, likaisille varusteille, kaikille omansa. Kunnolliset nousukahvat ja vaatekoukut ovat unohtuneet. Myös moottorin lämpömittaria etsiskelee turhaan ja nopeusnäyttö esitetään vain numeroin, ei viisarilla.

Jakelukäytössä eniten ärsyttää turvavyön lukon ahdas sijoitus. Apukuskin häikäisysuojassa olevalla peilillä kuljettaja näkee kuolleeseen kulmaan oikealla sivulla, mutta tällöin aurinkolippa peittää pitkän kuskin näkemää etuviistoon.

Vaikka perusvarustein sisarmalli Opel Vivaro on Traficia etevämpi, nyt myynnissä olevissa Navi+-kampanjamalleissa Traficin varustelu on parempi. Ratkaisun voi tehdä myös takuun perusteella, Opelin takuu on kolme ja Renaultin neljä vuotta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat