29.6.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Polestar 1 saapui Suomeen sen viimeisenä valmistusvuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 1 on nimestään huolimatta valmistajan toinen automalli Suomessa. Pyhimys-Volvoa kunnioittaen suunniteltu malli ehtii olemaan Suomessa tarjolla ainoastaan vuoden, sillä auton valmistus päättyy seuraavassa vuodenvaihteessa. Volvon sisarmerkki Polestar tarjoaa asiakkailleen tällä hetkellä kahta eri mallia jotka kuuluvat Polestar 1 ja Polestar 2. Näistä varsin loogisesti nimetyistä malleista Moottori on koeajanut jo Polestar 2 -täyssähköauton ja nyt päästiin perehtymään myös Polestar 1 -lataushybridiin. Autona Polestar 1 on jo tuttu juttu maailmalta. Kyseessä on siis valmistajan ensimmäinen automalli, joka julkaistiin vuonna 2019, mutta Suomeen ensimmäinen yksilö päätyi maahantuojan toimesta vasta juhannuksen 2021 tienoilla. Nyt mallin saamiseen alkaakin olla jo viimeiset hetket, sillä auton valmistus tullaan lopettamaan kuluvan vuoden loputtua. Alusta alkaen valmistaja on kertonut, että autoa tullaan valmistamaan kolmen vuoden ajan – ja korkeintaan 500 kappaletta vuodessa. Yhtenä auton tarkoituksena lienee tuoda brändille urheilullista imagoa – ylväs kylkilinja, voimakkaat takakaaret ja pitkäkeula istuivat hyvin Moottorin silmään jo vuonna 2018 Geneven autonäyttelyssä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen ja viimeinen Polestar haluaa olla sähköautobrändi, mutta tästä huolimatta Polestar 1 ei ole täyssähköauto: konepellin alta löytyy kaksilitrainen turbo- ja remmiahdettu bensiinimoottori, joka tuottaa 240 kilowatin (326 hevosvoiman) huipputehon. Auton lataushybridipuoli vastaa kuitenkin luvuiltaan jo melkein edellisen sukupolven täyssähköautoja. Kaksiosaisen korkeajänniteakun kapasiteetti on 34,2 kilowattituntia, joka vastaa lähes toisen sukupolven Nissan Leafia. WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi on saatu 124 kilometriä, joka on enemmän kuin millään muulla markkinoiden lataushybridillä. Vaihtovirralla akku latautuu kolmen vaiheen kautta parhaillaan 11 kW:n teholla ja lisäksi auto tukee myös 50 kW:n CCS-pikalatausta. Autosta löytyy kolme sähkömoottoria, joista kaksi on sijoitettu taka-akselille ja kolmas kampiakselille. Taka-akselin sähkömoottorien teho on 85 kW (116 hv) per kappale. Yhteistehoksi kerrotaan 455 kW (619 hv) ja -väännöksi 1 000 newtonmetriä. Näillä voimin Polestar ykkösen luvataan kiihtyvän nollasta sataan 4,2 sekunnissa. Pelkällä sähköllä ajettaessa auto on aina takavetoinen ja bensiinillä ajettaessa liikkumisesta huolehtii etupyörät. Näiden speksien ansiosta valmistajalta ei tarvitse viedä ’’sähköautonvalmistaja’’ -nimikettä, etenkin kun Polestar 1:n jälkeen polttomoottoria ei tulla näkemään yhdessäkään Polestarissa. Paljon Volvoa – mutta… Sen lisäksi, että tämän linjakkaan coupén ilme on suoraan Volvon 60- ja 90-mallistosta, niin auto on myös sisältä erittäin volvomainen. Polestar 2:ssa on jo esimerkiksi valmistajan oma näkemys tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymästä, mutta ykkösessä järjestelmän toimintoja hallitaan Volvon vanhahtavan näytön kautta. Kun auto tuo mieleen niin sisältä kuin ulkoa Volvon, 169 000 euron lähtöhinta voi tuntua suolaiselta. Autossa on kuitenkin paljon kallista tekniikkaa: esimerkiksi nelivedon tarkasta toiminnasta huolehtii torque vectoring -järjestelmä ja auton rakenteissa on käytetty paljon hiilikuitua, jonka avulla painoa on säästetty 230 kilogrammaa. Lisäksi valmistajan mukaan hiilikuidulla kori on saatu 45 prosenttia jäykemmäksi. Kysymykseen siitä, onko auto todella hintansa arvoinen palaamme myöhemmin, kun pääsemme kokeilemaan autoa tien päällä. Valmistaja kuitenkin kehuu Pyhimys-Volvon, eli Volvo P1800:n jalanjäljissä kehitetyn grand tourerin tärkeimmän asian olevan juurikin sen ajettavuus. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Edullisempi etuvetoinen Polestar 2 haastamaan halvinta Teslaa Hulppea sähköinen gran turismo: Polestar Precept saapuu tuotantoon Maistiainen: Polestar 2 on saapunut Suomeen ja tarjoilee esimakua tulevasta Polestar 1 – luonnossa kuviakin komeampi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku