13.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volvo V90 sai kevythybridin, mutta mitä muuta parannettiin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90:n kasvojenkohennuksen päätähdeksi nousee kevythybridivoimalinja. Hyvää: tilat, ergonomia, mukavuus. Huonoa: nihkeä voimalinja, alustan pintakovuus. Volvo V90 -mallin facelift käsittää ruotsalaisvalmistajan muiden mallien tapaan lataushybridivoimalinjojen rinnalle lisättyjä kevythybridivaihtoehtoja, parannettua Bowers and Wilkins -äänentoistoa, usb-latauspistokkeita takamatkustajille tupakansytytinmallisen ulostulon sijaan, uusia sumuvaloja ja uudenlaista etupuskurin alaosaa. Myös kartanomallin takavalot ovat saaneet tuoreen ilmeen. Ehdottomasti merkittävin uudistus näistä on 48 voltin kevythybridijärjestelmä, jonka myötä sähköistys on saatavilla jokaiseen Volvo-malliin. Käyttäjälle kevythybridi on helppo ensiaskel sähköistyneisiin voimalinjoihin, sillä se ei juuri näy käyttäjälle eikä vaadi lataamisen kaltaisia toimia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rivakkaa, mutta viivyttelevää Kevythybriditekniikan myötä valmistaja lupaa kulutuksen alentuvan V90:n tapauksessa 15 prosentilla – niin bensiini- kuin dieselmalleissakin. Koeajetussa bensiini-B4:ssä WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 7 litraa sadalle kilometrille; viikon ajon jälkeen ajotietokone näytti litraa enemmän. Ilmoitettu kulutus lienee kevyemmällä kaasujalalla hyvinkin saavutettavissa. Ajoltaan kevythybridi vastaa perinteistä bensiinivoimalinjaa. Sähköavustusta ei huomaa, ja jarrutuntuma on luonteva brake-by-wire -järjestelmästä huolimatta. 197 hevosvoimaa riittää yli 1 800-kiloisen pitkäkaton vaivattomaan liikuttamiseen vaikka tavaratila olisi pullollaan, mutta vaihteiston viivyttelyt kiihdytyksissä tekevät autosta laiskan tuntuisen. Sport-ajotilassa viivyttelyt yllättäen häviävät täysin, eikä toiminta ole silti järin repivää. Erilaista tärinää V90:n ongelmana oli etenkin tuotannon alkuvuosina jatkuva tärinä matka-ajossa. Vaikka kehitystä on tällä osa-alueella tapahtunut, ainakin 19-tuumaisilla renkailla tuntuu edelleen pientä nypytystä. Huonommalle pinnoitteelle siirryttäessä myös rengasmelu kohoaa hieman häiritseväksi auton luokka huomioon ottaen. Tällöin myös kaista-avustin alkaa häiritsemään. Etenkin teillä joissa keskiviivat puuttuvat täysin, auto kuvittelee joitakin tien uria viivoiksi ja yrittää ohjata ajoittain yllättävästi ojaa kohti. Tämä ei ole ainoastaan Volvossa ilmenevä ongelma, ja onneksi järjestelmä on kytkettävissä pois päältä. Myös tietoviihdejärjestelmän toiminta on aiemmissa koeajoissa tuntunut ajoittain hieman takkuiselta. Sen päivityksistä Volvo ei kerro, mutta uusitun mallin järjestelmä toimi ainakin viikon koeajon verran ilman yhden yhtä jumia. Muuten V90 ei eroa aiemmista malleista: perusasiat ovat yhä kunnossa. Ajettavuuden osalta kallisteluita ei ilmene, jousitus suodattaa suuremmat töyssyt hyvin ja ohjaus on luonnollinen. Tilavat ja käytännölliset sisätilat tuntuvat yhtä premium-henkiseltä kuin aiemminkin, ja myös istuinten ergonomia on erinomaista. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volvo V90 B4 Business Inscription aut. Hinta alkaen 57 256 € Koeajetun auton hinta varusteineen 66 430 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 145 kW (197 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 420 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4945 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2941 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan