13.9.2020

Koeajo: Volvo V90 sai kevythybridin, mutta mitä muuta parannettiin?

Volvo V90

Volvo V90:n kasvojenkohennuksen päätähdeksi nousee kevythybridivoimalinja. Hyvää: tilat, ergonomia, mukavuus. Huonoa: nihkeä voimalinja, alustan pintakovuus.

Volvo V90 -mallin facelift käsittää ruotsalaisvalmistajan muiden mallien tapaan lataushybridivoimalinjojen rinnalle lisättyjä kevythybridivaihtoehtoja, parannettua Bowers and Wilkins -äänentoistoa, usb-latauspistokkeita takamatkustajille tupakansytytinmallisen ulostulon sijaan, uusia sumuvaloja ja uudenlaista etupuskurin alaosaa. Myös kartanomallin takavalot ovat saaneet tuoreen ilmeen.

Volvo V90

Ehdottomasti merkittävin uudistus näistä on 48 voltin kevythybridijärjestelmä, jonka myötä sähköistys on saatavilla jokaiseen Volvo-malliin. Käyttäjälle kevythybridi on helppo ensiaskel sähköistyneisiin voimalinjoihin, sillä se ei juuri näy käyttäjälle eikä vaadi lataamisen kaltaisia toimia.

Volvo V90

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rivakkaa, mutta viivyttelevää

Kevythybriditekniikan myötä valmistaja lupaa kulutuksen alentuvan V90:n tapauksessa 15 prosentilla – niin bensiini- kuin dieselmalleissakin. Koeajetussa bensiini-B4:ssä WLTP-kulutukseksi ilmoitetaan 7 litraa sadalle kilometrille; viikon ajon jälkeen ajotietokone näytti litraa enemmän. Ilmoitettu kulutus lienee kevyemmällä kaasujalalla hyvinkin saavutettavissa.

Volvo V90

Ajoltaan kevythybridi vastaa perinteistä bensiinivoimalinjaa. Sähköavustusta ei huomaa, ja jarrutuntuma on luonteva brake-by-wire -järjestelmästä huolimatta. 197 hevosvoimaa riittää yli 1 800-kiloisen pitkäkaton vaivattomaan liikuttamiseen vaikka tavaratila olisi pullollaan, mutta vaihteiston viivyttelyt kiihdytyksissä tekevät autosta laiskan tuntuisen. Sport-ajotilassa viivyttelyt yllättäen häviävät täysin, eikä toiminta ole silti järin repivää.

Erilaista tärinää

V90:n ongelmana oli etenkin tuotannon alkuvuosina jatkuva tärinä matka-ajossa. Vaikka kehitystä on tällä osa-alueella tapahtunut, ainakin 19-tuumaisilla renkailla tuntuu edelleen pientä nypytystä. Huonommalle pinnoitteelle siirryttäessä myös rengasmelu kohoaa hieman häiritseväksi auton luokka huomioon ottaen.Volvo V90

Tällöin myös kaista-avustin alkaa häiritsemään. Etenkin teillä joissa keskiviivat puuttuvat täysin, auto kuvittelee joitakin tien uria viivoiksi ja yrittää ohjata ajoittain yllättävästi ojaa kohti. Tämä ei ole ainoastaan Volvossa ilmenevä ongelma, ja onneksi järjestelmä on kytkettävissä pois päältä.

Myös tietoviihdejärjestelmän toiminta on aiemmissa koeajoissa tuntunut ajoittain hieman takkuiselta. Sen päivityksistä Volvo ei kerro, mutta uusitun mallin järjestelmä toimi ainakin viikon koeajon verran ilman yhden yhtä jumia.

Volvo V90

Muuten V90 ei eroa aiemmista malleista: perusasiat ovat yhä kunnossa. Ajettavuuden osalta kallisteluita ei ilmene, jousitus suodattaa suuremmat töyssyt hyvin ja ohjaus on luonnollinen. Tilavat ja käytännölliset sisätilat tuntuvat yhtä premium-henkiseltä kuin aiemminkin, ja myös istuinten ergonomia on erinomaista.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Volvo V90 B4 Business Inscription aut.

Hinta alkaen

57 256 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

66 430 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

145 kW (197 hv), 4000 r/min

Vääntö

420 Nm (1750–2750 r/min)

Vääntö

420 Nm (1750–2750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,4 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,9 (yhd.)

CO2-päästöt

155 g/km

Mitat

pituus 4945 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2941 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat