Koeajo: Volvo S60 Polestar Engineered kulkee kiihkeästi, mutta voisi olla vieläkin sporttisempi
Volvo S60 Polestar-virityspaketilla on ripeä muttei räyheä. Hyvää: käyttökelpoisuus, suorituskyky, matkustusmukavuus urheilulliseksi malliksi. Huonoa: ei aivan lunasta sporttiodotuksia.
Keltaiset, Brembon levyjen päälle asettuvat jarrusatulat ja saman sävyiset turvavyöt: niillä Volvo S60 Polestar Engineered erottuu selvimmin kesymmistä virkaveljistään.
Kyse on ruotsalaisvalmistajan ruudikkaimmasta mallista, joka – vanhemmat sportti-Volvot muistaen – voisi olla visuaalisesti paremminkin tunnistettavissa, niin sisältä kuin ulkoakin.
Tukevuutta perusohjauksella
Onneksi alusta on tavallista tukevampi. Osa-ansio kuuluu varustukseen kuuluville moottoritilan poikittaistuelle ja manuaalisesti säädettäville Öhlinsin iskunvaimentimille, joiden toimintaa ruodimme yksityiskohtaisesti vastaavan XC60 Polestar Engineered -mallin koeajossa.
Vaimentimien maltillisellakin asetuksella S60 ottaa kaarteet kuin kiskoilla, eivätkä kumit valita ylimääräisiä. Silti S60 Polestar on loppujen lopuksi omimmillaan ripeässä matka-ajossa. Tätä faktaa puoltaa etenkin ohjaus, joka on urheilulliseen käyttöön hieman keinotekoinen – lievää vetelyä sentään esiintyy urissa. Myös auton omamassa, ilmoitetut 2 060 kilogrammaa, leikkaa siivet ylimääräiseltä hurvittelulta.
Sitkeyttä asetuksilla
Ulkonäön luoma mielikuva miedosta viritysasteesta pätee voimalinjaankin, sillä tavalliseen T8-versioon verrattuna Polestar-voimanlisäys tarkoittaa polttomoottorissa 15 hv:n ja 30 Nm:n ekstroja, jotka prosentuaalisesti hukkuvat päälle neljänsadan hepan kokonaistehoon.
Yhtä kaikki, S60 kulkee tietysti urheiluauton lailla. Koeajoyksilö ei tosin kiihtynyt mittauksissamme lähellekään ilmoitettuja lukemia, mutta seisovan satasen 5,4 sekuntia ei myöskään ole lainkaan häpeiltävä. Tämä saavutettiin Polestar-ajotilassa; Hybrid-moodissa kiihtyvyydestä katosi mitätön sekunnin kymmenys.
Merkille pantavaa on se, että Polestar-ajotila tuottaa merkittävästi paremman vetositkeyden – silloin kun kaasupoljinta ei paineta aivan pohjaan eikä vaihteisto pykällä alaspäin, meno on mittaustemme perusteella selvästi virkeämpää kuin Hybrid-tilassa.
0–180 km/h, ja se siitä
Viimeistään kiihtyvyys kaikkoaa Volvon uuteen huippunopeuteen, joka on koko mallistossa nyt 180 kilometriä tunnissa. Ainakaan Saksassa Polestar-tehoilla ei siis pääse ylen määrin mässäilemään – Suomessa puute on olematon, ehkä avarampia rataolosuhteita lukuun ottamatta.
S60 Polestar Engineered ei siis sittenkään ole mikään supersportti, vaan piristetty painos tavallisesta ja jo valmiiksi urheiluhenkisestä S60-sedanista. Miltähän Volvon sisarbrändin Polestarin varsinaiset mallit tuntuisivat? Sitä pitää edelleenkin meidän markkinoillamme odottaa.