29.6.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Polestar 1 saapui Suomeen sen viimeisenä valmistusvuonna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 1 on nimestään huolimatta valmistajan toinen automalli Suomessa. Pyhimys-Volvoa kunnioittaen suunniteltu malli ehtii olemaan Suomessa tarjolla ainoastaan vuoden, sillä auton valmistus päättyy seuraavassa vuodenvaihteessa. Volvon sisarmerkki Polestar tarjoaa asiakkailleen tällä hetkellä kahta eri mallia jotka kuuluvat Polestar 1 ja Polestar 2. Näistä varsin loogisesti nimetyistä malleista Moottori on koeajanut jo Polestar 2 -täyssähköauton ja nyt päästiin perehtymään myös Polestar 1 -lataushybridiin. Autona Polestar 1 on jo tuttu juttu maailmalta. Kyseessä on siis valmistajan ensimmäinen automalli, joka julkaistiin vuonna 2019, mutta Suomeen ensimmäinen yksilö päätyi maahantuojan toimesta vasta juhannuksen 2021 tienoilla. Nyt mallin saamiseen alkaakin olla jo viimeiset hetket, sillä auton valmistus tullaan lopettamaan kuluvan vuoden loputtua. Alusta alkaen valmistaja on kertonut, että autoa tullaan valmistamaan kolmen vuoden ajan – ja korkeintaan 500 kappaletta vuodessa. Yhtenä auton tarkoituksena lienee tuoda brändille urheilullista imagoa – ylväs kylkilinja, voimakkaat takakaaret ja pitkäkeula istuivat hyvin Moottorin silmään jo vuonna 2018 Geneven autonäyttelyssä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensimmäinen ja viimeinen Polestar haluaa olla sähköautobrändi, mutta tästä huolimatta Polestar 1 ei ole täyssähköauto: konepellin alta löytyy kaksilitrainen turbo- ja remmiahdettu bensiinimoottori, joka tuottaa 240 kilowatin (326 hevosvoiman) huipputehon. Auton lataushybridipuoli vastaa kuitenkin luvuiltaan jo melkein edellisen sukupolven täyssähköautoja. Kaksiosaisen korkeajänniteakun kapasiteetti on 34,2 kilowattituntia, joka vastaa lähes toisen sukupolven Nissan Leafia. WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi on saatu 124 kilometriä, joka on enemmän kuin millään muulla markkinoiden lataushybridillä. Vaihtovirralla akku latautuu kolmen vaiheen kautta parhaillaan 11 kW:n teholla ja lisäksi auto tukee myös 50 kW:n CCS-pikalatausta. Autosta löytyy kolme sähkömoottoria, joista kaksi on sijoitettu taka-akselille ja kolmas kampiakselille. Taka-akselin sähkömoottorien teho on 85 kW (116 hv) per kappale. Yhteistehoksi kerrotaan 455 kW (619 hv) ja -väännöksi 1 000 newtonmetriä. Näillä voimin Polestar ykkösen luvataan kiihtyvän nollasta sataan 4,2 sekunnissa. Pelkällä sähköllä ajettaessa auto on aina takavetoinen ja bensiinillä ajettaessa liikkumisesta huolehtii etupyörät. Näiden speksien ansiosta valmistajalta ei tarvitse viedä ’’sähköautonvalmistaja’’ -nimikettä, etenkin kun Polestar 1:n jälkeen polttomoottoria ei tulla näkemään yhdessäkään Polestarissa. Paljon Volvoa – mutta… Sen lisäksi, että tämän linjakkaan coupén ilme on suoraan Volvon 60- ja 90-mallistosta, niin auto on myös sisältä erittäin volvomainen. Polestar 2:ssa on jo esimerkiksi valmistajan oma näkemys tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymästä, mutta ykkösessä järjestelmän toimintoja hallitaan Volvon vanhahtavan näytön kautta. Kun auto tuo mieleen niin sisältä kuin ulkoa Volvon, 169 000 euron lähtöhinta voi tuntua suolaiselta. Autossa on kuitenkin paljon kallista tekniikkaa: esimerkiksi nelivedon tarkasta toiminnasta huolehtii torque vectoring -järjestelmä ja auton rakenteissa on käytetty paljon hiilikuitua, jonka avulla painoa on säästetty 230 kilogrammaa. Lisäksi valmistajan mukaan hiilikuidulla kori on saatu 45 prosenttia jäykemmäksi. Kysymykseen siitä, onko auto todella hintansa arvoinen palaamme myöhemmin, kun pääsemme kokeilemaan autoa tien päällä. Valmistaja kuitenkin kehuu Pyhimys-Volvon, eli Volvo P1800:n jalanjäljissä kehitetyn grand tourerin tärkeimmän asian olevan juurikin sen ajettavuus. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Edullisempi etuvetoinen Polestar 2 haastamaan halvinta Teslaa Hulppea sähköinen gran turismo: Polestar Precept saapuu tuotantoon Maistiainen: Polestar 2 on saapunut Suomeen ja tarjoilee esimakua tulevasta Polestar 1 – luonnossa kuviakin komeampi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan