21.11.2021 Ajoneuvot Kotimaan maistiainen: Uusi Škoda Fabia tähtää luokkansa kärkikolmikkoon – tavoitteena myyntimäärän tuplaaminen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia edustaa perinteistä pikkuautoluokkaa. Uudella mallilla Škoda lähtee hakemaan parempia markkinaosuuksia luokassaan. Škoda Fabia on kuulunut tsekkivalmistajan valikoimaan vuodesta 1999 lähtien. Kolmen sukupolven aikana mallia on valmistettu yhteensä yli 4,5 miljoonaa kappaletta. Nyt tämä perinteinen pikkuauto on siirtynyt neljänteen sukupolveen. Uusi Fabia perustuu Volkswagen-konsernin pienten autojen käyttämälle MQB A0 -pohjalevylle. Edeltäjään verrattuna auto on kasvanut yli 11 senttiä pituutta ja se on ensimmäinen kokonaispituudeltaan yli neljän metrin Fabia. Kasvun lisäksi autosta löytyy aiempaa kattavammin kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Fabian voi varustaa esimerkiksi kuljettajaa avustavalla Travel Assist -järjestelmällä, joka on käytännössä ajolinja-avustimen ja aktiivisen vakionopeudensäätimen yhdistelmä. Ohjaamossa on varsin laadukas ja viimeistelty tunnelma. Kasvu tuntuu etenkin takapenkillä ja tavaratilassa, jotka edustavat luokkansa kärkeä. Kuljettajan edestä löytyy nykytyyliin 10,25-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo ja multimediajärjestelmän näyttö on varustelusta riippuen 8-, tai 9,2-tuumainen. Pääsimme ottamaan pikaiset maistiaiset automaattivaihteisesta Fabiasta. Ensimmäisestä liikkeellelähdöstä alkaen huomio kiinnittyy kaksoiskytkinvaihteiston sulavaan toimintaan tälle vaihteistotyypille haastavissa suunnanvaihdoksissa. Normaalissa ajossa 81 kW (110 hv) tehoa tarjoava moottori riittää liikuttamaan Fabiaa kepeästi. Moottorin ääni ei kuulu ohjaamoon häiritsevästi ja myös rengasmelu kitkarenkailla pysyy kohtuullisella tasolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavoitteena kärkikolmikko Niin sanottuna B-segmenttinä tunnettu autoluokka on menettänyt muutaman viime vuoden aikana varsin merkittävästi markkinaosuuttaan. Kun osuus vielä vuonna 2018 oli 18,4 prosenttia, oli B-segmentin osuus kuluvan vuoden ensimmäisellä puolikkaalla 15,4 prosenttia. Etenkin pienten katumaasturien myynnin kasvu on syönyt perinteisten pikkuautojen myyntiä. Suomessa tämän luokan ylivoimainen ykkönen on Toyota Yaris, joka on aivan omilla tuhatluvuillaan kuluvan vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden yli 3 500 kappaleen ensirekisteröinnillä. Kia Rio on noussut selkeäksi kakkoseksi kuluvan vuoden lähes 1 700 kappaleen rekisteröinneillä. Tämän jälkeen kilpailu on käynyt kovana noin 1 000 kappaleen pinnassa, ja tähän joukkoon myös Skoda haluaa mukaan. Viime vuonna Fabiaa ensirekisteröitiin vain hieman yli 500 kappaletta, joten uuden mallin myötä Škoda tavoittelee myynnin tuplaantumista. Parhaimpina vuosina Fabiaa on ensirekisteröity Suomessa yli 1 600 kappaletta, joten siitä näkökulmasta tavoite on täysin realistinen. Uusi Škoda Fabia on nykyaikaisten pienten autojen tapaan todella vakuuttava ja tasapainoinen kokonaisuus. Kasvaneet tilat ja kattavat varustelumahdollisuudet tekevät siitä aidon vaihtoehdon myös kokoluokkaa isompiin autoihin tottuneille. Uuden Fabian hinnat julkaistaan marras-joulukuun vaihteessa. EDIT 22.11. klo 9.50: Digitaalisen mittariston koko on 10,25 tuumaa, ei 12,25 kuten tekstissä alunperin oli mainittu. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lisää aiheesta Koeajo: täysin uusi Škoda Fabia rikkoo luokkarajoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku