21.11.2021

Kotimaan maistiainen: Uusi Škoda Fabia tähtää luokkansa kärkikolmikkoon – tavoitteena myyntimäärän tuplaaminen

Škoda Fabia edustaa perinteistä pikkuautoluokkaa. Uudella mallilla Škoda lähtee hakemaan parempia markkinaosuuksia luokassaan.

Škoda Fabia on kuulunut tsekkivalmistajan valikoimaan vuodesta 1999 lähtien. Kolmen sukupolven aikana mallia on valmistettu yhteensä yli 4,5 miljoonaa kappaletta. Nyt tämä perinteinen pikkuauto on siirtynyt neljänteen sukupolveen.

Uusi Fabia perustuu Volkswagen-konsernin pienten autojen käyttämälle MQB A0 -pohjalevylle. Edeltäjään verrattuna auto on kasvanut yli 11 senttiä pituutta ja se on ensimmäinen kokonaispituudeltaan yli neljän metrin Fabia. Kasvun lisäksi autosta löytyy aiempaa kattavammin kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Fabian voi varustaa esimerkiksi kuljettajaa avustavalla Travel Assist -järjestelmällä, joka on käytännössä ajolinja-avustimen ja aktiivisen vakionopeudensäätimen yhdistelmä.

Ohjaamossa on varsin laadukas ja viimeistelty tunnelma. Kasvu tuntuu etenkin takapenkillä ja tavaratilassa, jotka edustavat luokkansa kärkeä. Kuljettajan edestä löytyy nykytyyliin 10,25-tuumaisella näytöllä toteutettu mittaristo ja multimediajärjestelmän näyttö on varustelusta riippuen 8-, tai 9,2-tuumainen.

Pääsimme ottamaan pikaiset maistiaiset automaattivaihteisesta Fabiasta. Ensimmäisestä liikkeellelähdöstä alkaen huomio kiinnittyy kaksoiskytkinvaihteiston sulavaan toimintaan tälle vaihteistotyypille haastavissa suunnanvaihdoksissa. Normaalissa ajossa 81 kW (110 hv) tehoa tarjoava moottori riittää liikuttamaan Fabiaa kepeästi. Moottorin ääni ei kuulu ohjaamoon häiritsevästi ja myös rengasmelu kitkarenkailla pysyy kohtuullisella tasolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavoitteena kärkikolmikko

Niin sanottuna B-segmenttinä tunnettu autoluokka on menettänyt muutaman viime vuoden aikana varsin merkittävästi markkinaosuuttaan. Kun osuus vielä vuonna 2018 oli 18,4 prosenttia, oli B-segmentin osuus kuluvan vuoden ensimmäisellä puolikkaalla 15,4 prosenttia. Etenkin pienten katumaasturien myynnin kasvu on syönyt perinteisten pikkuautojen myyntiä.

Suomessa tämän luokan ylivoimainen ykkönen on Toyota Yaris, joka on aivan omilla tuhatluvuillaan kuluvan vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden yli 3 500 kappaleen ensirekisteröinnillä. Kia Rio on noussut selkeäksi kakkoseksi kuluvan vuoden lähes 1 700 kappaleen rekisteröinneillä. Tämän jälkeen kilpailu on käynyt kovana noin 1 000 kappaleen pinnassa, ja tähän joukkoon myös Skoda haluaa mukaan. Viime vuonna Fabiaa ensirekisteröitiin vain hieman yli 500 kappaletta, joten uuden mallin myötä Škoda tavoittelee myynnin tuplaantumista. Parhaimpina vuosina Fabiaa on ensirekisteröity Suomessa yli 1 600 kappaletta, joten siitä näkökulmasta tavoite on täysin realistinen.

Uusi Škoda Fabia on nykyaikaisten pienten autojen tapaan todella vakuuttava ja tasapainoinen kokonaisuus. Kasvaneet tilat ja kattavat varustelumahdollisuudet tekevät siitä aidon vaihtoehdon myös kokoluokkaa isompiin autoihin tottuneille.

Uuden Fabian hinnat julkaistaan marras-joulukuun vaihteessa.

EDIT 22.11. klo 9.50: Digitaalisen mittariston koko on 10,25 tuumaa, ei 12,25 kuten tekstissä alunperin oli mainittu.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta

Luetuimmat