9.3.2017

Kunnianhimoisin Kia koskaan: Stingerin huippumallissa 370 hevosvoimaa

Kia Stinger

Stinger on Kian ase premiumluokkaa vastaan.

Pitkä takuu, selkeys ja vaivattomuus ovat jo pitkään tehneet Kian malleista houkuttelevia tavallista arkiautoa etsivälle. Värikkyyttä mallistoon on tuonut pirteä Soul ja aliarvostettu Cee’d GT, mutta todellista tunnelatausta on saatu odottaa.

Ehkä odotus loppuu, kun Stinger saapuu loppuvuodesta Suomeen. Pitkittäismoottorinen viistoperä muistuttaa filosofialtaan huomattavasti kalliimpia saksalaisia, kuten Audi A7:ää ja Porsche Panameraa. Auton todelliset kilpailijat löytyvät kuitenkin BMW:n 3-sarjan, Audi A4:n ja Alfa Romeo Giulian kaltaisista autoista.

Kia Stinger

Perusmoottoreiksi Stingeriin tarjotaan 255 hevosvoimaista kaksilitraista bensiiniturboa ja 2,2-litraista 200 hevosvoimaista turbodieseliä. Malliston huipulla on GT-mallin 3,3-litrainen tuplaturbo V6, jonka 370 hevosvoimaa siivittävät auton sataseen 5,1 sekunnissa.

Takavetoisessa Stingerissä on vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, ja auton saa myös nelivedolla.

Stingerin taustalla on saksalaista osaamista. Linjoista vastaa Audi-taustainen Peter Schreyer ja ajodynamiikkaa on hionut BMW:ltä ostettu Albert Biermann.

Ajamaan uutuudella ei Genevessä vielä päästy, mutta kylmät tyypit onnistuivat. Auto on luonnossa ensikuvia arvokkaamman ja linjakkaamman näköinen, vaikka muutamat yksityiskohdat tuovatkin hieman mieleen viritysfirmojen kohtelemat saksalaiset. Erityisesti konepellin ilmanottoaukot ovat vähän liikaa. Ikkunalinjaa jatkava kromilista taas häipyy kesken tavaratilan luukun.

Aivan arvokkaiden saksalaisten tasolle Stingerin ei tarvitsekaan yltää, auto tullee olemaan perusmoottorisena edullisempi. Hinnat ovat yhä avoinna, mutta Genevessä liikkuneet huhut arvelivat dieselin hinnan alkavan nelosella – mutta kyse tosiaan oli huhusta.

Kia Stinger

Sisätilat ovat selvästi Kiaa, mutta sieltä arvokkaammasta päästä. Kirjasimet ja kytkimet ovat tuttuja, mutta ilmasuuttimet ja nahalla verhoiltu kojelauta nostavat tunnelmaa. Gran turismo -henkeen autossa istutaan verrattain matalalla, ja keskimittainen testikuljettaja sai kylmillä tyypeillä hyvän ajoasennon.

Takaistuimella laskeva kattolinja verottaa pääntilaa, mutta normaalipituisen päälaelle jää tilaa rennossa matkustusasennossa. 4831 millimetrin pituuteen ja 2906 millimetrin akseliväliin nähden tilat ovat kohtalaiset – sehän sopii GT-perinteisiin.

Ensitapaaminen jätti Kia Stingeristä lupaavan alkuvaikutelman. Moottori odottaa innolla rattiin pääsyä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat