Koeajo: Lexus CT 200h
Uusi keulailme antoi perheen pienokaiselle runsaasti lisää sukunäköä. Hyvää: taloudellisuus, hybridijärjestelmän ja bensiinimoottorin yhteispeli, portaaton vaihteisto. Huonoa: alustan pintakovuus, ohjaustunto, keskikonsolin järjestely.
Etupuskurin muutosten lisäksi auton ominaisuuksia on kevyesti hiottu sisätilojen ja mukavuuden osalta. Tekniikkaan ei ole tehty merkittäviä muutoksia.
Etuvetoinen CT 200h jakaa hybriditekniikkansa 1.8-litraista moottoria myöten Toyotan Priuksen ja Auris Hybridin kanssa. Huomaamattoman sulavasti toimiva bensiini- ja sähkömoottorin yhteistyö on auton parasta antia.
Mukava matkakumppani
Portaaton vaihteisto toimii kaupunkiajossa mainiosti. Taajaman ulkopuolella kiihdyteltäessä voi tasakierroksilla työskentelevän moottorin ääni aluksi häiritä, mutta piirteeseen tottuu.
Miellyttävää äänimaailmaa tukee aina moottoritielle asti matalana pysyvä rengasmelu. Jousitus nielee isot heitot hienosti, mutta valitettavasti pienet epätasaisuudet tuntuvat pintakovuutena.
CT 200h:n keskikonsolista löytyy nykymuodin mukaisesti ajotilakatkaisin. Sport-asennosta huolimatta Lexus ei houkuttele urheilulliseen ajoon, johon sen etäinen ohjaustunto ja taloudellisuuteen tähtäävä hybridijärjestelmä eivät riitä.
Rauhaton sekoitus
Kuljettajan valtakunta on tottumisen jälkeen toimiva. Yleisilmeeltään hieman rauhaton sekoitus erilaisia muotoja, materiaaleja ja kytkimiä vie päähuomion. Erityisesti keskikonsolin nappien ja rullien järjestyksen oppiminen ottaa aikaa.
Vaihteensiirto on perinteiseen automaattivaihteistoon tottuneelle aluksi outo, mutta osoittautuu nopeasti käteväksi. Jalkakäyttöinen käsijarru sen sijaan tuntuu kömpelöltä muinausjäänteeltä.
Istuinten verhoilu on miellyttävää alcantaramaista kangasta, joka yhdessä yllättävän hyvällä sivutuella varustettujen istuimien kanssa pitää kuljettajan hyvin paikallaan. Pitkällä matkalla mukavuutta heikentää vajavainen ristiseläntuki, jota ei voi säätää.
Takatilat ovat kohtalaisen riittävät ja keskipaikallakin istuva saa nauttia lähes tasaisesta lattiasta.
Moottoritiellä taloudellisuus jää saavuttamatta
Muiden hybridien tapaan aktiivisella ajotavalla energiaa talteen ottaen ja rauhassa kiihdytellen Lexus CT 200h:lla päässee kohtuullisen alhaisiin kulutuslukemiin. Keskittymisen herpaantuessa alkavat kulutuslukemat näyttää hyvin arkisilta.
Hybridiä harkitsevan kannattaa myös muistaa, ettei tasaisessa moottoritieajossa järjestelmästä ole juuri taloudellisuusapua. Toisaalta erinomaisesti toimivan hybridijärjestelmän voi ajatella myös pelkkänä mukavuustekijänä.