4.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Lexus CT 200h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi keulailme antoi perheen pienokaiselle runsaasti lisää sukunäköä. Hyvää: taloudellisuus, hybridijärjestelmän ja bensiinimoottorin yhteispeli, portaaton vaihteisto. Huonoa: alustan pintakovuus, ohjaustunto, keskikonsolin järjestely. Etupuskurin muutosten lisäksi auton ominaisuuksia on kevyesti hiottu sisätilojen ja mukavuuden osalta. Tekniikkaan ei ole tehty merkittäviä muutoksia. Etuvetoinen CT 200h jakaa hybriditekniikkansa 1.8-litraista moottoria myöten Toyotan Priuksen ja Auris Hybridin kanssa. Huomaamattoman sulavasti toimiva bensiini- ja sähkömoottorin yhteistyö on auton parasta antia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukava matkakumppani Portaaton vaihteisto toimii kaupunkiajossa mainiosti. Taajaman ulkopuolella kiihdyteltäessä voi tasakierroksilla työskentelevän moottorin ääni aluksi häiritä, mutta piirteeseen tottuu. Miellyttävää äänimaailmaa tukee aina moottoritielle asti matalana pysyvä rengasmelu. Jousitus nielee isot heitot hienosti, mutta valitettavasti pienet epätasaisuudet tuntuvat pintakovuutena. CT 200h:n keskikonsolista löytyy nykymuodin mukaisesti ajotilakatkaisin. Sport-asennosta huolimatta Lexus ei houkuttele urheilulliseen ajoon, johon sen etäinen ohjaustunto ja taloudellisuuteen tähtäävä hybridijärjestelmä eivät riitä. Rauhaton sekoitus Kuljettajan valtakunta on tottumisen jälkeen toimiva. Yleisilmeeltään hieman rauhaton sekoitus erilaisia muotoja, materiaaleja ja kytkimiä vie päähuomion. Erityisesti keskikonsolin nappien ja rullien järjestyksen oppiminen ottaa aikaa. Vaihteensiirto on perinteiseen automaattivaihteistoon tottuneelle aluksi outo, mutta osoittautuu nopeasti käteväksi. Jalkakäyttöinen käsijarru sen sijaan tuntuu kömpelöltä muinausjäänteeltä. Istuinten verhoilu on miellyttävää alcantaramaista kangasta, joka yhdessä yllättävän hyvällä sivutuella varustettujen istuimien kanssa pitää kuljettajan hyvin paikallaan. Pitkällä matkalla mukavuutta heikentää vajavainen ristiseläntuki, jota ei voi säätää. Takatilat ovat kohtalaisen riittävät ja keskipaikallakin istuva saa nauttia lähes tasaisesta lattiasta. Moottoritiellä taloudellisuus jää saavuttamatta Muiden hybridien tapaan aktiivisella ajotavalla energiaa talteen ottaen ja rauhassa kiihdytellen Lexus CT 200h:lla päässee kohtuullisen alhaisiin kulutuslukemiin. Keskittymisen herpaantuessa alkavat kulutuslukemat näyttää hyvin arkisilta. Hybridiä harkitsevan kannattaa myös muistaa, ettei tasaisessa moottoritieajossa järjestelmästä ole juuri taloudellisuusapua. Toisaalta erinomaisesti toimivan hybridijärjestelmän voi ajatella myös pelkkänä mukavuustekijänä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lexus CT 200h Hybrid A Comfort Business Hinta alkaen 32 992 € Ajoneuvovero 77 €/ v Moottori 1 798 cm³ polttomoottori, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (2800-4400 r/min) Vääntö 142 Nm (2800-4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 3,8 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4350 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 375 l Omamassa: 1410 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku