27.1.2021

Lotus esittelee uuden urheiluauton kesällä – Elise, Exige ja Evora poistuvat

Lotus esittelee uuden urheiluauton

Lotus esittelee uuden urheiluauton ja merkin viimeisen polttomoottorimallin ensi kesänä ja sillä halutaan korvata koko ikäloppu mallisto.

Viime vuonna kasvua saavuttanut Lotus esittelee uuden urheiluauton vielä tulevana kesänä. Yrityksessä tuntuu tällä hetkellä todella tapahtuvan, sillä niin paljon on hiljattain pienestä brittivalmistajasta uutisoitu. Automerkin omistaa nykyään kiinalainen Geely Group.

Keihäänkärkenä Lotuksella on kehityksessä maailman tehokkaimmaksi sarjatuotantoautoksi halajava täysin sähköinen Evija-hyperauto. Tämän lisäksi merkin on huhuiltu suunnittelevan jopa katumaasturia.

Viime aikoina uutisointi on kuitenkin pyörinyt yllättäen Renaultille kuuluvan Alpinen ympärillä. Alpine ja Lotus tekevät nimittäin yhteistyötä sähköisen urheiluauton kehittämiseksi. Tuohon liittyen paljastui hiljattain, että Lotus saattaisi myös tarjota kehitettävää sähköistä perustaa muille automerkeille valmiina pohjana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lotus esittelee uuden urheiluauton

Tällä kertaa puhumme polttomoottoreista. Lotus esittelee uuden urheiluauton aivan itse ja se korvaa merkin vanhaksi äityneen malliston kokonaan. Valmistajan automalleista Lotus Elise on 25-vuotias, samalle perustalle rakentuva Exige 21-vuotias ja tuorein Evora sekin jo 12-vuotias.

Elise, Exige ja Evora aloittavat siis viimeisen valmistusvuotensa. Koska triossa ei varsinaisesti ole mitään vikaa, aikoo Lotus juhlia mallien poistumista vielä 2021 aikana erilaisin tempauksin.

Esiteltävän uuden automallin halutaan vievän Lotusta teknisesti eteenpäin ja tarjoavan aikaisempaa paremman liitettävyyden. Samalla sen halutaan olevan aiempaa arkikäytettävämpi Lotus muun muassa autoon kulun ja autosta poistumisen kannalta. Toivottavasti tämä ei tarkoita Lotuksen hienojen ominaisuuksien menettämistä.

Lotuksen toimitusjohtaja Phil Popham kertoi Automotive News Europelle auton tuotannon alkavan ensi vuoden puolella Lotuksen päivitetyllä Hethelin tehtaalla. Hän myös lupasi uuden auton tarkoittavan merkittävää kasvua.

Itse asiassa Lotus onnistui myymään viime vuoden hankalasta tilanteesta, ja erittäin vanhasta mallistostaan huolimatta, 1 378 autoa. Se on 4,4 prosentin kasvu vuodesta 2019 ja vallitsevassa tilanteessa vähintäänkin yllättävää.

Tuo uusi urheiluauto tulee toimitusjohtajan mukaan maksamaan malliversiosta riippuen noin 55 000 - 105 000 puntaa kotimarkkinoillaan. Hintahaarukka vastaisi varsin kätevällä tavalla Lotuksen koko kolmen auton tämänhetkistä mallistoa, joten sekin tukisi väitettä kaikkien korvaamisesta kerralla.

Saimme Lotuksen viimeiseksi jäävästä polttomoottoriautosta vihiä ensimmäisen kerran viime huhtikuussa, mutta tuolloin emme tienneet julkaisun aikataulusta. Lotus on myös aiemmin arvioinut tuotannon nousevan noin 1 600 auton vuositahdista 5 000 autoon vuodessa, eli yli kolminkertaistuvan.

Geely Group hankki Lotuksen vuonna 2017 ja ilmoitti jo silloin haluavansa laajentaa mallivalikoimaa. Se investoi Kiinaan tehtaaseen, joka valmistaisi Lotuksen muita malleja kuin urheiluautoja. Lotus on myös itse sanonut haluavansa pitää urheiluautojen tuotannon Hethelissä ja antaa muiden mallien tuotannon Kiinaan.

Lotus on kuitenkin kasvattamassa myös Hethelin tuotantokapasiteettia joidenkin arvioiden mukaan noin 10 000 auton vuosituotantoon. Tämä mahdollistaisi Alpinen kanssa kehitettävän sähköauton valmistuksen samaan aikaan uuden polttomoottorimallin kanssa.

Uuden automallin tuotannon myötä Lotus rekrytoi Hetheliin 250 työntekijää viime vuosina saapuneiden 670 työntekijän lisäksi, joten Geelyn ohjauksessa brittimerkki näyttäisi jälleen kukkivan.

Lähteet: Automotive News Europe, Lotus Kuva: Lotus

Luetuimmat