25.4.2020

Helpotuksen huokaus: Lotuksen viimeinen polttomoottoriauto ei ole kaupunkimaasturi

Geely pohtii: elpyisikö Lotus muutamalla miljardilla?

Urheiluautoistaan tunnettu Lotus kertoi siirryttyään Geelyn omistukseen harkitsevansa muun muassa kaupunkimaasturin valmistamista. Ja harkitsemisen tasolla se on yhä, Lotuksen seuraava luomus on arkikäyttöön suunnattu urheiluauto.

Lotus työskentelee uuden helposti lähestyttävän automallin kanssa, jonka luvataan tarjoavan tarpeeksi tilaa arkikäyttöä varten. Vielä ei kuitenkaan ole muutamaankin otteeseen uhotun kaupunkimaasturin aika, kyseessä kerrotaan olevan jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettu urheiluauto. Toistaiseksi nimeämättömän auton on tarkoitus olla Lotuksen viimeinen polttomoottorimalli. Lotuksen toimitusjohtaja Phil Popham kertoi Automotive News Europelle hinnan asettuvan auton kotimaassa Iso-Britanniassa 55 000 ja 100 000 punnan välille.

Lotuksen tehdasta, jossa lähtötason Lotusta on tarkoitus tulevaisuudessa rakentaa, laajennetaan parhaillaan Englannin Hethelissä. Laajennus on tarkoitus esitellä vielä tämän vuoden loppupuolella, tai viimeistään vuoden 2021 alussa.

Tuotanto Hethelissä tullaan Pophamin mukaan käynnistämään uudelleen toukokuussa, tai niin pian kuin Iso-Britannia luopuu koronasuluista.

Uuden automallin kerrotaan ottavan suunnittelussa mallia täysshäköisestä Lotus Evija -hyperautosta, jota valmistaja mainostaa maailman tehokkaimpana autona.

Kahden miljoonan dollarin hintaisen Evijan yhdistäminen kohtuullisesti hinnoitellun perusauton kanssa kertoo Lotuksen strategiasta sen siirryttyä muun muassa Volvon omistaman kiinalaisen Geelyn haltuun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pesäero kilpailijoihin

Muiden suorituskykyisiä autoja valmistavien yritysten tapaan Lotus pyrkii lisäämään volyymiaan tarjoamalla helpommin saatavilla olevia, tavallisia kuljettajia houkuttelevia vaihtoehtoja tarjoten kuitenkin samanaikaisesti myös tarjoten varakkaille ostajille mahdollisuuden käyttää paljon rahaa rajoitettuja eriä valmistettaviin automalleihin.

Mutta kilpailijoista, kuten Aston Martinista ja Lamborghinistä poiketen Lotus ei siirry ensimmäisenä katumaasturin valmistamiseen, vaan tekee ensin kohtuuhintaisen urheiluauton joka poikkeaa luultavimmin muusta mallistosta eniten jokapäiväiseen käyttöön riittävillä sisätiloilla. Tähän asti Lotuksissa on keskitytty tilojen sijaan lähinnä ajamisen iloon.

– Keskitymme nyt urheiluautoihin, mutta uskomme brändillä olevan myös potentiaalia siirtyä muihinkin segmentteihin. Lisäksi Geelyllä on asiantuntemusta esimerkiksi sähköistymisen ja autonomisen ajamisen saralla, toimitusjohtaja Popham toteaa.

Tuotannon moninkertaistaminen edessä

Lotuksen suunnitelmiin kuuluu tuotantokapasiteetin nostaminen 1600 autosta vuodessa jopa 5000 auton paikkeille. Popham lisää vielä, ettei suunnitelmasta olla perääntymässä koronaviruksen mahdollisesta iskusta autojen myyntiin.

Hyperauto Evijan on puolestaan tarkoitus siirtyä valmistukseen ennen vuodenvaihdetta. Autoja on tarkoitus valmistaa ainoastaan 130 kappaleen erä.

Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat