25.4.2020 Ajoneuvot Helpotuksen huokaus: Lotuksen viimeinen polttomoottoriauto ei ole kaupunkimaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheiluautoistaan tunnettu Lotus kertoi siirryttyään Geelyn omistukseen harkitsevansa muun muassa kaupunkimaasturin valmistamista. Ja harkitsemisen tasolla se on yhä, Lotuksen seuraava luomus on arkikäyttöön suunnattu urheiluauto. Lotus työskentelee uuden helposti lähestyttävän automallin kanssa, jonka luvataan tarjoavan tarpeeksi tilaa arkikäyttöä varten. Vielä ei kuitenkaan ole muutamaankin otteeseen uhotun kaupunkimaasturin aika, kyseessä kerrotaan olevan jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettu urheiluauto. Toistaiseksi nimeämättömän auton on tarkoitus olla Lotuksen viimeinen polttomoottorimalli. Lotuksen toimitusjohtaja Phil Popham kertoi Automotive News Europelle hinnan asettuvan auton kotimaassa Iso-Britanniassa 55 000 ja 100 000 punnan välille.Lotuksen tehdasta, jossa lähtötason Lotusta on tarkoitus tulevaisuudessa rakentaa, laajennetaan parhaillaan Englannin Hethelissä. Laajennus on tarkoitus esitellä vielä tämän vuoden loppupuolella, tai viimeistään vuoden 2021 alussa.Tuotanto Hethelissä tullaan Pophamin mukaan käynnistämään uudelleen toukokuussa, tai niin pian kuin Iso-Britannia luopuu koronasuluista.Uuden automallin kerrotaan ottavan suunnittelussa mallia täysshäköisestä Lotus Evija -hyperautosta, jota valmistaja mainostaa maailman tehokkaimpana autona.Kahden miljoonan dollarin hintaisen Evijan yhdistäminen kohtuullisesti hinnoitellun perusauton kanssa kertoo Lotuksen strategiasta sen siirryttyä muun muassa Volvon omistaman kiinalaisen Geelyn haltuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPesäero kilpailijoihinMuiden suorituskykyisiä autoja valmistavien yritysten tapaan Lotus pyrkii lisäämään volyymiaan tarjoamalla helpommin saatavilla olevia, tavallisia kuljettajia houkuttelevia vaihtoehtoja tarjoten kuitenkin samanaikaisesti myös tarjoten varakkaille ostajille mahdollisuuden käyttää paljon rahaa rajoitettuja eriä valmistettaviin automalleihin.Mutta kilpailijoista, kuten Aston Martinista ja Lamborghinistä poiketen Lotus ei siirry ensimmäisenä katumaasturin valmistamiseen, vaan tekee ensin kohtuuhintaisen urheiluauton joka poikkeaa luultavimmin muusta mallistosta eniten jokapäiväiseen käyttöön riittävillä sisätiloilla. Tähän asti Lotuksissa on keskitytty tilojen sijaan lähinnä ajamisen iloon.– Keskitymme nyt urheiluautoihin, mutta uskomme brändillä olevan myös potentiaalia siirtyä muihinkin segmentteihin. Lisäksi Geelyllä on asiantuntemusta esimerkiksi sähköistymisen ja autonomisen ajamisen saralla, toimitusjohtaja Popham toteaa.Tuotannon moninkertaistaminen edessäLotuksen suunnitelmiin kuuluu tuotantokapasiteetin nostaminen 1600 autosta vuodessa jopa 5000 auton paikkeille. Popham lisää vielä, ettei suunnitelmasta olla perääntymässä koronaviruksen mahdollisesta iskusta autojen myyntiin.Hyperauto Evijan on puolestaan tarkoitus siirtyä valmistukseen ennen vuodenvaihdetta. Autoja on tarkoitus valmistaa ainoastaan 130 kappaleen erä.Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää: Briteistä kantautuu kummia: Lotus kasvaa, horisontissa ehkä katumaasturi? Erikoisen liiton tyypillinen tulos: Lotukselta odotetaan Volvo-pohjaista katumaasturia Lisää, enemmän lisää: Geely pohtii Aston Martinin pelastamista Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti