Ajoneuvot Moottoripyörät 7.12.2023

Maailman ensimmäinen napaohjattu crossover – Bimota Tera

Italialaisvalmistaja Bimota tunnetaan erityisesti napaohjatuista moottoripyörämalleistaan. Nyt vuorossa on markkinoiden ensimmäinen napaohjattu crossover, kun Bimota esittelee upouuden Teran.

Eikä napaohjaus jää Bimota Teran ainoaksi erikoisuudeksi, sillä nelisylinterisen rivimoottorin kyljessä on kompressoriahdin, joka on yhtä erikoinen näky kuin napaohjauskin tuotantomoottoripyörissä.

Kompressoriahdetulle moottorille löytyy selitys Bimotan omistusjärjestelyistä, sillä Kawasaki omistaa osan Bimotasta. Näin ollen on luontevaa, että koko historiansa ajan muiden mallien voimanlähteiden ympärille moottoripyöränsä rakentanut Bimota käyttää nykyään Kawasakin moottoreita, joista eksoottisin on juuri tämä tuhatkuutioinen, kompressoriahdettu ja 200-hevosvoimainen rivimoottori, sama jota Kawasaki käyttää H2 SX- mallissaan.

Bimota on aina erottunut kilpailijoistaan paitsi erikoisilla teknisillä ratkaisuillaan, myös pienillä tuotantomäärillä sekä korkeilla hinnoillaan. 200-hevosvoimaisena Bimota Tera kilpaileekin markkinoilla lähinnä juuri esiteltyjen BMW M 1000 XR:n ja Ducati Multistrada V4 RS:n kanssa.

Tera pohjautuu vahvasti Bimota Tesi H2 -mallin pohjalle. Moottori on sama ja runkokin on muokattu Tesi H2:n rungosta, mutta crossover-henkinen muotoilu on tuonut selviä muutoksia pyörän ulkonäköön. Vuosi sitten Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä esiteltiin Teran konseptimalli, ja nyt vuorossa tuotantovalmis malli. Valmistajan mukaan painojakauma on tämäntyyliselle pyörälle ihanteellinen, kun eturenkaalle kohdistuu 52,5 prosenttia pyörän painosta. Sekä etu- että takapyörä ovat 17-tuumaisia ja rengaskoot sporttipyörämäiset 120/70ZR17 ja 190/55ZR17.

Jousituksena on sekä edessä että takana Öhlins TTX36 -monojousi, joka antaa etupäähän 114 millimetrin joustomatkan ja taakse 135 millimetriä. Vaihtoehtoisesti ostaja voi valita Marzocchin valmistaman semiaktiivisen jousituksen, jossa joustomatkat kasvavat crossovermaisiksi, edessä 145 ja takana 165 millimetriä.

Bimota Tera

Moottori: nelisylinterinen, kompressoriahdettu rivimoottori, 998cc
Teho: 147 kW (200 hv) / 11 000 r/min
Vääntö: 137 Nm / 8 500 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketju

Akseliväli: 1445 mm
Istuinkorkeus: 820 mm
Tankin tilavuus: 22 litraa

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Bimota

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Bimota

Kaikki koeajot

Uusimmat