11.10.2018 Ajoneuvot Maailman huipulle Vietnamista: VinFast tähtää korkealle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pariisin autonäyttelyn uusiin tuttavuuksiin kuuluva VinFast pyrkii tuomaan Vietnamin autovalmistuksen maailmankartalle edellispolven BMW-tekniikalla ja jopa David Beckhamilla. Pariisin kansainvälisen autonäyttelyn yllättävimpään antiin kuuluu VinFast. Uuden autovalmistajan takaa löytyy vietnamilainen suuryritys Vingroup. Nopeasti tulee selväksi, että automerkin lisäksi pelissä on Vietnamin kansallinen ylpeys. Yllätysmomentin lisäksi valmistaja varautui autonäyttelyn lehdistöpäiviin kokonaisella vyörytyksellä tiedotteita – ja nähtiinpä itse David Beckhamkin messuosastolla esittelypuuhissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy VinFast – Ylpeästi Vietnamista Lähes 100 miljoonan asukkaan Vietnam on naapurimaitaan jäljessä autoistumisen suhteen, maankolkan uskoessa merkittävämmin skoottereihin ja muihin kaksipyöräisiin. Autoja Vietnamissa on vain 23 per 1 000 asukasta. Voimakkaiden talouskasvulukujen myötä automäärän uskotaan tuplautuvan nopealla tahdilla, joka jättäisi vielä runsaasti kirittävää esimerkiksi Thaimaan 204 autoa per 1 000 asukasta tasolle. Toisaalta tilanne antaa VinFastin rajuille kasvusuunnitelmille pohjaa. Tänä vuonna Vietnamissa myydään 300 000 autoa, 2025 kauppapaperit allekirjoitetaan jo 900 000 kertaa. VinFast puolestaan aikoo valmistaa 250 000 autoa vuodessa lyhyellä tähtäimellä jättimäisellä tehtaallaaan, mutta 2025 oltaisiin jo 500 000 auton tahdissa, jolloin taakse jäisivät Protonin ja Peroduan kaltaiset Kaakkois-Asian valmistajat. Eikä järjetöntä kasvutahtia haeta aivan tyhjästä. VinFastin johtajien taustat ovat pääsääntöisesti General Motorsilta ja yhtiö otti jo haltuunsa GM:n ja Chevroletin toiminnot Vietnamissa. Hanoin autotehdas ryhtyy valmistamaan GM:ltä lisensoitua pikkuautoa VinFastin nimellä ja välit GM:ään ovat muutenkin kunnossa. Suuren ja modernin valmistuslaitoksen takaa löytyy autonvalmistuksen kuka kukin on: ABB, ThyssenKrupp, MagnaSteyr, insinöörijätti EDAG, Italdesign, Pininfarina, AVL, Borg Warner... Ja suunnitelmiahan löytyy. Skoottereita, sähköskoottereita, autoja, sähköautoja, sähköbusseja... Ainakin VinFastilla tunnistetaan, että tekemistä riittää ja jokainen hanke tarvitsee sopivan yhteistyökumppanin. Esimerkiksi sähköbusseissa yhteistyökumppanina on Siemens. Lux A2.0 ja SA2.0 Mutta ennen tulevia suunnitelmia puhutaan hetki nykyisistä suunnitelmista. Halpojen perusautojen sijaan VinFast aikoo sukeltaa valmistamisen keskisyvään päähän keskikokoisilla ja lievästi premiumihtavilla autoilla. Sedan kantaa mallinimeä Lux A2.0 ja sen katumaasturiversio tunnetaan merkinnällä Lux SA 2.0. Autojen valmistuksen kerrotaan alkavan kesäkuussa 2019 ja vientiin Lux-autoja pitäisi riittää vuoden 2020 aikana. Autojen muodot on kynäilty alunperin Italdesign Giugiarolla, mutta vieläkin nimekkäämpi muotoilutalo Pininfarina on hionut suunnitelmat tuotantokuntoon. Keulamaskin ideana on vihjata kirjaimista VF ja kertoa samalla, miltä auto voisi näyttää umpinaisella sähköautomaskilla. Uudehkojen BMW:iden tavoin polttomoottorimallien keulamaski on kuitenkin aktiivinen, joten auto kykenee sulkemaan turhat kaihtimet. Niin, uudehkojen BMW:iden tavoin. Pariisin autonäyttelyn huonoimmin varjeltuihin salaisuuksiin kuuluu VinFastin teknologiakumppanin nimi, sillä BMW on jätetty pois virallisista tiedotteista, mutta perimää ei pääse kauas karkuun. Lux A2.0 perustuu löyhästi edellisen F10-mallipolven 5-sarjan perusrakenteisiin, SA2.0:n noudatellessa edellistä X5:sta. Luvassa on siis takavetoa ja lisävarusteista nelivetoa ZF:n kahdeksanvaihteisella automaatilla. Moottori pohjautuu BMW:n 2,0-litraiseen nelisylinteriseen N20-bensaturboperheeseen, mutta rakennetta on yksinkertaistettu luopumalla Valvetronicista. A2.0 sedan on saatavilla 176 ja 231 hevosvoiman versioina, SA2.0 tulee tarjolle vain tehokkaammalla moottorilla. Suorituskyky on riittävää: hitainkin aika 0–100 km/h kiihdytykselle on 9,1 sekuntia ja se kuuluu nelivetoiselle SA2.0-katumaasturille. Automallit ovat nykyisellään Euro 5 -päästöluokituksen tasolla, mutta VinFast muistuttaa toimivansa alueella, joka vastaisi eurooppalaisittain Euro 4 -päästörajaa. Pariisin autonäyttelyssä esillä olevat autoyksilöt eivät ole tarkoitettu edes toimittajien istuttaviksi, mutta ystävällinen messuosaston henkilökunta availee mielellään autojen ovia. Oven materiaalit vastaavat yleisilmettä, eli artesaanien huolella käsinkaivertamia puupaneeleja on turha odottaa, mutta toisaalta uuden automerkin lähtötaso saattaa aiheuttaa muutamissa vanhemmissa toimijoissa pientä punastumista. Odotamme jännityksellä miten VinFastin käy Vietnamissa – ja aikoinaan myös meillä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen, Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Yleinen ACS 2024: Willys Jeep 1955 – erilainen citymaasturi työtunteja laskematta 28.3.2024 American Car Show ACS 2024: ”nähtävänä 750 härveliä, joilla liikutaan maalla, merellä ja ilmassa” 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta