29.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Tonale – Tyyli ennen tarkoitusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Tonale on odotettu laajennus italialaismallin valikoimaan. Suositussa autoluokassa Tonale pyrkii erottumaan varsinkin tyylillään. Hyvää: tyyli, erilaisuus, takuu. Huonoa: vaihteiston hienosäätö, lataushybridi vasta tulossa. Noin 4,5-metristen crossovereiden segmentissä on meneillään runsaudenpula, mutta Alfa Romeo Tonale lähtee taistoon hyvästä asemasta. Auto erottuu supermarkettien autoriveistä alfamaisella tyylillä ja mainiolla värikartalla. Alfa-fanille Tonale tarjoaa puolestaan katumaasturimaista korkean automallin käytettävyyttä Stelviota pienemmässä paketissa. Sisätiloissa tyylittely on jäänyt maltillisemmalle tasolle, vaikka esimerkiksi kojelaudan päädystä ja vaihdekepin juuresta löytyy pieniä yksityiskohtia muistuttamassa auton erityisyydestä. Myös kojelaudan alumiinilistaan piilotettu valaistus nostaa tunnelman tasoa. Lisäksi Alfalle kuuluu kiitos mainiosta älypuhelimen langattomasta lataustasosta ja lämmityslaitteen käyttönapeista. Etuistuimet ovat muodokkaan napakat ja säädöiltään perushyvät, takana tilaa on maltillisemmin. Tavaratilaa on normaalikäytössä hyvät 500 litraa. Giulian ja Stelvion tapaan käynnistysnappi löytyy ohjauspyörästä ja ratin takana ovat komeat vaihdevivut automaattilaatikon ohjaamiseen. Digitaalimittaristoa voi muovata tyylisekseen, mutta muotoviittauksesta huolimatta Alfan klassisia kuilumittareita on ikävä. Digiympäristön käyttöliittymä on tehty heittelemällä painikkeet hujan hajan, mutta säätöjä ei tarvitse onneksi tehdä kovin usein. Kojelaudan kosketusnäytön Uconnect-tietoviihdejärjestelmä on riittävän hyvä ja se osaa myös älypuhelinpeilaukset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajamisen ehdoilla Alfa Romeo Tonale onkin suunniteltu selvästi ajettavuus edellä. Ohjaus on yllättävän nopea ja mukavasti painotettu. Alusta on luonteeltaan napakka, sillä prioriteetti on ollut suunnanvaihdoissa erilaisten kuoppien sijaan. Tonale ei kuitenkaan ole tolkuttoman paukkukovakaan. Valitettavasti Alfa Romeon riemukkaat moottorit loistavat poissaolollaan. Alkuvaiheessa voimalinjaversioina ovat 95 ja 110 kilowatin (130 ja 160 hv) versiot 1,5-litraisesta Firefly-moottorista. Nelisylinteriset kevythybridit ovat perushyviä, mutta ainakin 95 kilowatin versiossa kaasupoljin tuntuu säätelevän lähinnä moottoriäänen määrää. 0–100 km/h onnistuu 9,6 sekunnissa, mikä on toki riittävää, mutta urheilullisena pidetylle Alfalle tulos on latistava. Rajoitetut voimavarat eivät myöskään näy positiivisesti kulutuksessa, sillä Tonale vei tyypillisessä testiajossa 6-7 litraa per 100 km. Polttomoottorien parina on 48 voltin kevythybridijärjestelmä, joka Tonalessa pystyy jopa liikuttamaan autoa hitaissa nopeuksissa ilman bensiinimoottorin käynnistämistä. 0,8 kilowattitunnin akku on kookas kevythybridille ja järjestelmä pystyy antamaan myös 15 kilowattia tehoapua polttomoottorille. Varsinainen kritiikki kohdistuu seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattiin. Vaihteisto hämmentyy hitaasta ja keskinopeasta ajamisesta, ja vaihtaa välillä korostetun kankeasti. Keula kohti tulevaa Jäämmekin odottamaan lataushybridiversion saapumista mielenkiinnolla, sillä se tuo mallistoon myös segmentissä halutun nelivetovaihtoehdon. Maavaraa Tonalessa on muuten 160 mm. Alkuvaiheessa Tonalesta nähdään makeasti varusteltu Edizione Speciale -erikoiserä, joka tuo autoon annoksen ylellisyyttä. Koko malliston hinnat alkavat Super-varustelun 42 290 eurosta. Tavallisten varustetasojen kohdalla tarjolla on aina jompi kumpi moottorivaihtoehto, mutta Edizione Specialen kohdalla valinta on auki. Alfa Romeon tyylikäs crossover on tervetullut lisä ja erottuva vaihtoehto raivoisasti kilpailtuun segmenttiin. Odotus kuitenkin jatkuu voimalinjaversioiden suhteen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Alfa Romeo Tonale 1.5 130 MHEV 7DCT Edizione Speciale Hinta alkaen 50 901 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 386 € Moottori Bensiinimoottori 1 469 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 95 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1500 r/min) Vääntö 240 Nm (1500 r/min) Akku Kevythybridijärjestelmän akku 0,8 kWh. Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4528 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1601 mm, akseliväli 2636 mm Tavaratila: 500–1550 l Omamassa: 1525 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?