10.11.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz C-farmari bensanelivetona – huippuluokan kompromissi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä C 200 4Matic T A Business sai tarjota ensitunnelmat uutuuden farkkukorista. Mercedes-Benz C-farmari taipuu melkoiseen kompromissiin kaikkien ominaisuuksiensa osalta. Viimeisten sukupolvien aikana Mercedes-Benz tuntuu nappaneen tässä kilpailijan 3-sarjan mukaan usein tunnetussa luokassa mittatikun paikan, vaikka Audikin sitä ehti välillä havitella. Samaan aikaan tämän kokoluokan autot ovat kasvaneet mukavuudessa ja tiloissaan kattamaan yhä useamman tarpeet. Osin siksi Mercedes-Benz C-farmari on niin merkittävä uutuus. Itse C-sarja ei ole enää aivan yhtä tuore tapaus, vaan sen Moottori ehti koeajaa C 180 -perusmuodossa jo elokuussa ja kehujakin sateli. Vuoden Auto Suomessa 2022 -kilpailun ensimmäinen koeajopäivä Nummelassa tarjosi nyt mahdollisuuden farmariuutuuden maisteluun. Tällä kertaa alle saatiin juuri maahamme ehtinyt C-farmari bensiininelivetona mallitarkenteella C 200 4Matic T A Business. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy C 200 4Matic T A Business Koeajoyksilön Spektrinsininen metalliväri on noin 1000 euron hintainen lisävaruste. Sisätilojen sienanruskeaa ja mustaa yhdistelevä Artico-keinonahkaverhoilu maksaa 790 euroa. Näihin lyödään tosin päälle vielä autovero, kunhan automallin lopulliset päästöt ovat selvillä. Yhteensä tässä yksilössä oli lähes 7 000 euron edestä lisävarusteita ennen autoveron huomioimista. Nämä nostavat koeajoyksilön hintaa merkittävästi. Moottorihan on käytännössä sama 1,5-litrainen nelisylinterinen kevythybridijärjestelmällä varustettu turbomoottori kuin aiemmin ajamassamme porrasperäisessä mallissa, mutta vain hieman runsaammin tehovarannoin. Lisähinta tuo mukanaan 25 kilowattia ja 50 newtonmetriä, joten ero on selvä. Edullisempaa ei kuitenkaan saa nelivetoisena. Vaihteisto on 9-pykäläinen 9G-Tronic ja koko voimalinja on erittäin sulava. Nelivetoisuuden hyödyt tulisivat paremmin esille talvessa tai muuten haastavissa olosuhteissa – ne koetaan ennen kaikkea pitkän omistuksen aikana. Mercedes-Benz C-farmari Vaikka porrasperäisen tavaratila ei edeltäjästään kasvanutkaan, saa farmarissa aiempaa enemmän. Uuden T-mallin tavaratila on perusmuodossaan 30 litraa aikaisempaa suurempi vetäen nyt sisäänsä 490 litraa. Suurimmillaan penkit kaadettuna taakse saa ahdettua jopa 1510 litraa. Uusi C-sarja on aiempaa 10 millimetriä leveämpi, mutta suurin kasvu on tapahtunut akselivälissä. Näin sisätilat ovat parantuneet erityisesti takana. Farmarikori tarjonnee yhä ehkä parhaan yhdistelmän käytettävyyttä ja aerodynamiikkaa. Uutuden koko on silti pidetty jossain määrin kurissa ja tämä auttaa hieman myös massan suhteen. Samalla autoluokka tarkoittaa, että hinta ei nouse täysin mielipuoliseksi. Äänieristys ja mukavuus on hyvällä tolalla, kun samaan aikaan spagaattia on venytelty hyvän ajettavuuden suuntaan. Kompromisseja on valtavasti, mutta niitä ei olisi juuri paremmin voinut tehdä – paitsi ehkä hinnan suhteen. C-sarjan farmarin hinnasto alkaa noin 45 000 euron tuntumasta, joten siihenkin nähden koeajoauton yli 60 000 euron hinta on hieman jyrkkä neljällä sylinterillä etenevästä C-sarjalaisesta. Kahta lisäsylinteriä ei saa, joten hieman askeettisemmin varusteltu yksilö voisi tarjota helpotusta hinta-ahdistukseen. Toisaalta All-Terrainin lisähinta vastaavaan nelivetoiseen verrattuna on vain noin 1 000 euroa, joten sekin houkuttelee horisontissa. Kuvat ja teksti: Henri Posa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku