14.11.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Ampera-E – saadaanko sähköauto sittenkin Suomeen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Ampera-E ehti jo vähän unohtua, mutta se saatetaan sittenkin saada Suomeen. Vuonna 2016 Opel kohautti Eurooppaa esittelemällä suuriakkuisen sähköauton, jonka silloin käytetyllä NEDC-mittauksella kerrottiin kulkevan jopa 520 kilometriä latauksella. Vaikka NEDC-sykli tiedettiin liioittelevaksi, pystyi sen perusteella arvioimaan todellisenkin toimintamatkan olevan melkoinen. Ei ihme, olihan Ampera-E:n 60 kilowattituntinen ajoakku noin tuplasti suurempi, mitä nykyinen Hyundai Ioniq Electric ja silloinen Nissan Leaf tarjosivat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutka matkassa Sitten matkaan tuli mutka. General Motors myi Opelin PSA-konsernille, ja Ampera-E:n olemassaolo lähes unohtui monelta markkina-alueelta. Omaa sukua auto on Chevrolet Bolt, suuren General Motors -konsernin monikansallinen tuote: ajoakku. voimalinja ja muita komponentteja valmistetaan LG:n toimesta Etelä-Koreassa, kori ja loppukasaus taas tehdään General Motorsin toimesta Detroitissa. Ilmeisesti Opelin kauppa ei nostanut Eurooppaan saatavien yksilöiden kiintiötä, ja valtaosa vanhalle mantereelle saaduista autoista vietiin sähköautovetoiseen Norjaan. Sieltä nyt ajettava yksilökin on lainattu. Tällä hetkellä Opel Ampera-E:n saapuminen Suomen myyntiohjelmaan on epävarmaa, mutta aiheesta ollaan toiveikkaita. Syystäkin. Auto on aika hyvä. Lupaava ensivaikutelma Kahden tunnin koeajo ei toki kerro autosta kaikkea, mutta positiivisen ensivaikutelman se jättää. Ensinnäkin Ampera-E on sisätiloiltaan hyvin opelmainen. Materiaalit, katkaisimien kirjasimet ja muut yksityiskohdat vievät ajatukset Rüsselsheimiin, eivät auton kotisijoille Detroitiin tai Korean Incheoniin. Toiseksi Ampera-E:ssä on raikkaita ideoita, sähköautoilua on oikeasti mietitty. Graafiselta ilmeeltään hyvin insinöörin powerpoint-esitystä muistuttava mittaristo ja keskinäyttö kertovat paljon auton sielunelämästä. Mittaristo näyttää tosiaikaisesti sähkömoottorin ottaman – tai antaman – tehon, ja vasemman laitan grafiikka kertoo laskennallisen toimintamatkan, sekä mahdollisen minimin tai maksimin nykyisellä latauksella. Kuinka pitkälle Ampera-E:llä sitten pääsee? Sitä emme toki kahdessa tunnissa pystyneet todentamaan, mutta WLTP-mittaussykli lupaa 380 kilometriä, ja varsin realistisena pidetty Yhdysvaltojen EPA-mittaus kertoo 383 kilometrin toimintamatkasta. Lyhyt koeajo sisälsi hyvin sekalaista ajoa, kuvaustaukoja ja huipputehon kokeilua. Silloin ajotietokone kertoi sähköä kuluvan 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Jalkajarru, käsijarru ja sormijarru Energiatehokkaasta sähköajosta on tehty varsin helppoa. D-vaihteella Ampera-E rullaa varsin vapaasti, maantievauhdissa mittaristo kertoo sähkömoottorin keräävän energiaa talteen vain 10 kilowatin teholla. Opel antaa hyvät eväät ennakoivaan ajotyyliin. Tilanteen vaatiessa voimakkaampaa moottorijarrutusta, voi kuljettaja vain vetää ohjauspyörän vasempaan puolaan kätketystä ”sormijarrusta”, joka pehmeästi kasvattaa energian talteenoton jo kohtalaisen jarrutuksen tasolle. Kaupunkiajossa voi valita L-vaihteen, jolla voimakas moottorijarrutus alkaa jo kaasupolkimen nostamalla. Ampera-E:n lataus onnistuu vaihtosähköllä 7,2 kilowatilla tai CCS-pikalatauksen yli enimmillään 50 kilowatilla. Minkälainen auto lupaavan sähkövoimalinjan ympärille sitten on rakennettu? Noin 4,2-metrisenä Ampera-E asettuu pituudeltaan Corsan ja Astran väliin. 1,6-metrisenä Ampera-E on kuitenkin varsin korkea. Sisätilojen perussuunnittelu tuo mieleen Hyundai Ioniqin, sillä kojelaudan ja keskikonsolin välissä on avaruutta tuova rako. Viimeistelyltään Ampera-E ei havittele premium-luokkaan: rahat on käytetty suureen ajoakkuun, ei hienostuneisiin materiaaleihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sopivan tavanomainen Ajoltaan auto on tavanomainen. Hallintalaitteet toimivat luonnollisesti, eikä edes looginen jarrutuntuma paljasta autoa sähkökäyttöiseksi. Toisaalta sama pätee rengasmeluunkin, moottoritiellä korkeaksi äityvä rengasmelu ei tee oikeutta hiljaiselle voimalinjalle. Suorituskyky on reipas, antaahan sähkömoottori peräti 204-hevosvoiman tehon. Uraisella moottoritien rampilla se johtaa täyskiihdytyksessä melkoiseen ohjauksen vetelyyn. Jos Opel Ampera-E saadaan Suomeen, tarjoaa se muutaman vuoden kypsymisestä huolimatta mielenkiintoisen vaihtoehdon sähköautomarkkinoille. Kaiken toki ratkaisee hinta – Saksassa Opel Ampera-E alkaa 42 990 eurosta. Nollapäästöisen sähköauton autoveroprosentti jää vain kolmeen, mutta toki hintaan vaikuttavat hintaneuvottelut, eriävät autonverot ynnä muut seikat. Jäämme odottamaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku