1.12.2017

Maistiainen: Range Rover P400e – ladattava hybridi lisää tehoa ja laskee hintaa

Range Rover

Uusi ladattava hybridivaihtoehto laskee Range Roverin ja Range Rover Sportin hintaa.

Läpi vuosikymmenten Range Rover on pysynyt uskollisena juurilleen, mutta aikakauteen mukautuen. Tyyliin sopivasti mallivuosi 2018 tuo Range Roveriin ja pienempään Range Rover Sportiin ladattavan hybridivaihtoehdon.

Voimalinja kantaa nimeä P400e. Käytännössä se tarkoittaa parhaimmillaan 404 hevosvoiman huipputehoa. Pelkällä sähköllä Range Roverit liikkuvat 115 hevosvoimalla, joka 13,1 kilowattitunnin akulla riittää valmistajan mukaan 51 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan.

Paikallispäästöistä vapaata ajelua tukee 7 kilowattitunnin laturi, joten akku täyttyy valmistajan lupauksen mukaan 2 tunnissa ja minuutissa. Latausportti löytyy keulamaskista kuljettajan ajovalon vierestä.

Range Rover P400e

Hybridivoimalinjan perinteisestä osuudesta vastaa 2-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo, joka tuottaa 300 hevosvoimaa. Polttomoottorin teho viedään saksalaisen ZF:n valmistamaan 8-vaihteiseen 8P75XPH-hybridijärjestelmään, joka on tuttu myös esimerkiksi BMW X5 xDrive40e:stä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensikokemukset prototyypeistä

Los Angelesissa järjestetyissä ensikoeajoissa Range Roverit ja Range Rover Sportit olivat loppuvaiheen prototyyppejä. Keskikonsolin hätä seis -katkaisinta lukuun ottamatta autot olivat lopullisen näköisiä. Hienosäätö oli kesken vielä alustan ja voimalinjan hienosäädön osalta. Hitaissa vauhdeissa kaasutuntuma oli hieman kuminauhamainen ja jarrut kärsivät tunnottomuudesta, mutta odotetaan lopullista autoa ennen lopullista arviota.

Range Rover Sport P400e
Range Rover Sport P400e

Entistä mukavammat sisätilat

Mallipäivitys ei toki rajoitu pelkkään uuteen hybridivoimalinjaan: myös sisustassa on tehty remonttia. Keskikonsolia hallitsee nyt kummassakin mallissa Range Rover Velarista tuttu kosketusnäyttö. Suuren Range Roverin istuinsäädöt on siirretty mersumaisesti oviin. Itse istuimet on suunniteltu uudelleen: 24-suuntainen säätö ja uudet pehmusteet tarjoavat erinomaista mukavuutta. Talven kylmyyteen tuovat lohtua lämpiävät käsinojat ja jalkatuet.

Range Rover P400e
Range Rover P400e

Parasta toki ladattavassa hybridissä on Suomen autovero: Range Rover P400e:n viralliset päästöt ovat 64 g/km, mikä näkyy mukavasti hinnassa. Edullisin Range Rover P400e maksaa 136 969 euroa, kun 258-hevosvoimaisesta TDV6-dieselistä köyhtyy jo 148 910 euroa. Jos auton ottaa parhaalla Autobiography-varustetasolla, on hintaero jo varsin huima: P400e maksaa 223 781 euroa, kun TDV6 maksaa jo 284 376 euroa.

Range Rover P400e
Range Rover P400e

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat