Maistiainen: sama mutta sähköllä – Peugeot e-208
Uuden 208:n yhteydessä esiteltiin myös Peugeot e-208. Täyssähköinen versio yllättää ennen kaikkea… samankaltaisuudellaan.
Peugeot e-208 esiteltiin yhdessä uuden toisen polven 208:n kanssa. Täyssähkömallin saapuminen vain kuukausia polttomoottoriversioiden jälkeen on osa valmistajan uutta strategiaa, jossa halutaan, että auton ostaminen tehdään korimalli edellä, voimalinjan ollessa vasta toisena listalla.
Samaan ajatusmalliin sopii myös sähköauton toteutus. Uuden CMP-pohjarakenteen ansiosta tilaa löytyy yhtä lailla, olipa keulalla sähkö- tai polttomoottori. 50 kilowattitunnin akusto löytyy auton pohjasta. Täydellä latauksella autolle luvataan noin 340 kilometrin toimintamatka. Lataaminen onnistuu puolestaan parhaimmillaan joko 11 kW teholla (AC) tai CCS-pikalatauksella 100 kW:n huipputeholla. Käytännössä 0–80 % lataus tapahtuu noin puolessa tunnissa.
Auton keulalla on Continentalin kanssa yhteistyössä toteutettu 100 kW (136 hv) sähkömoottori, jonka huippuvääntö on 260 newtonmetriä. 0–100 km/h sujuu 8,1 sekunnissa ja kaupunkiautoilijaa kiinnostava 0–50 km/h peräti 2,8 sekunnissa. Huippunopeus on 150 km/h.
Paperilla e-208 on noin 300 kilogrammaa polttomoottoriversioita painavampi, mutta voimalinjoittain kalibroidun alustan ja innokkaan sähkömoottorin ansiosta auto kätkee lisäkilot hienosti. Muutenkin Peugeot e-208 muistuttaa polttomoottorimalleja sangen paljon.
Peugeot e-208 saapuu Suomeen alkuvuodesta, sillä sähkömallien tuotanto käynnistyy hiukan polttomoottorimallien jälkeen. Hinnat vahvistuvat vielä syksyn aikana, mutta sisarmalli Opel Corsa-e toiminee mittatikkuna.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen