Ajoneuvot | Koeajo | 13.10.2019

Maistiainen: sama mutta sähköllä – Peugeot e-208

Uuden 208:n yhteydessä esiteltiin myös Peugeot e-208. Täyssähköinen versio yllättää ennen kaikkea… samankaltaisuudellaan.

Jaa artikkeli

Peugeot e-208 esiteltiin yhdessä uuden toisen polven 208:n kanssa. Täyssähkömallin saapuminen vain kuukausia polttomoottoriversioiden jälkeen on osa valmistajan uutta strategiaa, jossa halutaan, että auton ostaminen tehdään korimalli edellä, voimalinjan ollessa vasta toisena listalla.

Peugeot e-208

Samaan ajatusmalliin sopii myös sähköauton toteutus. Uuden CMP-pohjarakenteen ansiosta tilaa löytyy yhtä lailla, olipa keulalla sähkö- tai polttomoottori. 50 kilowattitunnin akusto löytyy auton pohjasta. Täydellä latauksella autolle luvataan noin 340 kilometrin toimintamatka. Lataaminen onnistuu puolestaan parhaimmillaan joko 11 kW teholla (AC) tai CCS-pikalatauksella 100 kW:n huipputeholla. Käytännössä 0–80 % lataus tapahtuu noin puolessa tunnissa.

Peugeot e-208

Auton keulalla on Continentalin kanssa yhteistyössä toteutettu 100 kW (136 hv) sähkömoottori, jonka huippuvääntö on 260 newtonmetriä. 0–100 km/h sujuu 8,1 sekunnissa ja kaupunkiautoilijaa kiinnostava 0–50 km/h peräti 2,8 sekunnissa. Huippunopeus on 150 km/h.

Paperilla e-208 on noin 300 kilogrammaa polttomoottoriversioita painavampi, mutta voimalinjoittain kalibroidun alustan ja innokkaan sähkömoottorin ansiosta auto kätkee lisäkilot hienosti. Muutenkin Peugeot e-208 muistuttaa polttomoottorimalleja sangen paljon.

Peugeot e-208

Peugeot e-208 saapuu Suomeen alkuvuodesta, sillä sähkömallien tuotanto käynnistyy hiukan polttomoottorimallien jälkeen. Hinnat vahvistuvat vielä syksyn aikana, mutta sisarmalli Opel Corsa-e toiminee mittatikkuna.

Peugeot e-208

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu