16.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Seat Ibiza kolkuttelee luokkarajoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibizan venähtäneet mitat ovat pelkkää plussaa ajossa, tiloissa ja ulkonäössä. Juuri enempää ei voisi auto muuttua. Uuden sukupolven myötä Seat Ibiza on saanut kunnian saada ensimmäisenä Volkswagen-konsernin uuden alustaratkaisun, jolla ylemmän pikkuautoluokan kulkuneuvo on venytetty lähelle luokkaa isompia viistoperämalleja. Uusi Ibiza on kasvanut peräti lähes yhdeksän senttiä leveyttä, mikä tuntuu hyvällä tavalla ajossa ja sisätiloissa – jopa ulkonäössä. Akseliväli on venynyt 9,5 senttiä, ja sekä jalka- että pääntila on kasvanut takana, pääntila myös edessä. Kaksi keskimittaista aikuista mahtuu mukavasti peräkkäin. Tavaratila on nyt kokoluokan kärkeä 355 litran vetoisuudellaan. Liikuteltavalla pohjalla sitä voi muokata laajennustarpeisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei enää farmarina Valitettavasti suomalaisten suurinta suosikkia, ST-farmaria, ei ole enää tulossa, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota. Myynnin odotetaan painottuvan kolmisylinterisiin yhden litran bensiiniturboihin. Pääsimme kokeilemaan sekä 95- että 115-hevosvoimaista versiota käsivaihteilla. Ne ovat erittäin sopivia, riittävän virkeitä voimanlähteitä. Aivan matalille käyntinopeuksille pienten moottorien vääntö ei tosin riitä. Silloin on käytettävä pieniä vaihteita, jotta kone pysyy käynnissä. Ibiza on jo palkittu muotoilustaan, mutta onnistunut muotoilu ei ole estänyt käytännöllisyyttä. Ulos näkee erinomaisesti, sillä etupilarit ovat maltillisen levyiset, ikkunat suuret ja peilit sijoitettu fiksusti. Ensimmäiset autot ovat jo Suomessa, mutta varsinainen lanseeraus tapahtuu kesäkuussa. 1,6-litraisia dieseleitä ja uutta 1,5-litraista, nelisylinteristä bensiiniturboa pitää odottaa syksyyn. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?