16.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Seat Ibiza kolkuttelee luokkarajoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibizan venähtäneet mitat ovat pelkkää plussaa ajossa, tiloissa ja ulkonäössä. Juuri enempää ei voisi auto muuttua. Uuden sukupolven myötä Seat Ibiza on saanut kunnian saada ensimmäisenä Volkswagen-konsernin uuden alustaratkaisun, jolla ylemmän pikkuautoluokan kulkuneuvo on venytetty lähelle luokkaa isompia viistoperämalleja.Uusi Ibiza on kasvanut peräti lähes yhdeksän senttiä leveyttä, mikä tuntuu hyvällä tavalla ajossa ja sisätiloissa – jopa ulkonäössä. Akseliväli on venynyt 9,5 senttiä, ja sekä jalka- että pääntila on kasvanut takana, pääntila myös edessä. Kaksi keskimittaista aikuista mahtuu mukavasti peräkkäin.Tavaratila on nyt kokoluokan kärkeä 355 litran vetoisuudellaan. Liikuteltavalla pohjalla sitä voi muokata laajennustarpeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi enää farmarinaValitettavasti suomalaisten suurinta suosikkia, ST-farmaria, ei ole enää tulossa, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota.Myynnin odotetaan painottuvan kolmisylinterisiin yhden litran bensiiniturboihin. Pääsimme kokeilemaan sekä 95- että 115-hevosvoimaista versiota käsivaihteilla. Ne ovat erittäin sopivia, riittävän virkeitä voimanlähteitä. Aivan matalille käyntinopeuksille pienten moottorien vääntö ei tosin riitä. Silloin on käytettävä pieniä vaihteita, jotta kone pysyy käynnissä.Ibiza on jo palkittu muotoilustaan, mutta onnistunut muotoilu ei ole estänyt käytännöllisyyttä. Ulos näkee erinomaisesti, sillä etupilarit ovat maltillisen levyiset, ikkunat suuret ja peilit sijoitettu fiksusti.Ensimmäiset autot ovat jo Suomessa, mutta varsinainen lanseeraus tapahtuu kesäkuussa. 1,6-litraisia dieseleitä ja uutta 1,5-litraista, nelisylinteristä bensiiniturboa pitää odottaa syksyyn.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella