16.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Seat Ibiza kolkuttelee luokkarajoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibizan venähtäneet mitat ovat pelkkää plussaa ajossa, tiloissa ja ulkonäössä. Juuri enempää ei voisi auto muuttua. Uuden sukupolven myötä Seat Ibiza on saanut kunnian saada ensimmäisenä Volkswagen-konsernin uuden alustaratkaisun, jolla ylemmän pikkuautoluokan kulkuneuvo on venytetty lähelle luokkaa isompia viistoperämalleja.Uusi Ibiza on kasvanut peräti lähes yhdeksän senttiä leveyttä, mikä tuntuu hyvällä tavalla ajossa ja sisätiloissa – jopa ulkonäössä. Akseliväli on venynyt 9,5 senttiä, ja sekä jalka- että pääntila on kasvanut takana, pääntila myös edessä. Kaksi keskimittaista aikuista mahtuu mukavasti peräkkäin.Tavaratila on nyt kokoluokan kärkeä 355 litran vetoisuudellaan. Liikuteltavalla pohjalla sitä voi muokata laajennustarpeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi enää farmarinaValitettavasti suomalaisten suurinta suosikkia, ST-farmaria, ei ole enää tulossa, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota.Myynnin odotetaan painottuvan kolmisylinterisiin yhden litran bensiiniturboihin. Pääsimme kokeilemaan sekä 95- että 115-hevosvoimaista versiota käsivaihteilla. Ne ovat erittäin sopivia, riittävän virkeitä voimanlähteitä. Aivan matalille käyntinopeuksille pienten moottorien vääntö ei tosin riitä. Silloin on käytettävä pieniä vaihteita, jotta kone pysyy käynnissä.Ibiza on jo palkittu muotoilustaan, mutta onnistunut muotoilu ei ole estänyt käytännöllisyyttä. Ulos näkee erinomaisesti, sillä etupilarit ovat maltillisen levyiset, ikkunat suuret ja peilit sijoitettu fiksusti.Ensimmäiset autot ovat jo Suomessa, mutta varsinainen lanseeraus tapahtuu kesäkuussa. 1,6-litraisia dieseleitä ja uutta 1,5-litraista, nelisylinteristä bensiiniturboa pitää odottaa syksyyn.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa