16.5.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Seat Ibiza kolkuttelee luokkarajoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibizan venähtäneet mitat ovat pelkkää plussaa ajossa, tiloissa ja ulkonäössä. Juuri enempää ei voisi auto muuttua. Uuden sukupolven myötä Seat Ibiza on saanut kunnian saada ensimmäisenä Volkswagen-konsernin uuden alustaratkaisun, jolla ylemmän pikkuautoluokan kulkuneuvo on venytetty lähelle luokkaa isompia viistoperämalleja. Uusi Ibiza on kasvanut peräti lähes yhdeksän senttiä leveyttä, mikä tuntuu hyvällä tavalla ajossa ja sisätiloissa – jopa ulkonäössä. Akseliväli on venynyt 9,5 senttiä, ja sekä jalka- että pääntila on kasvanut takana, pääntila myös edessä. Kaksi keskimittaista aikuista mahtuu mukavasti peräkkäin. Tavaratila on nyt kokoluokan kärkeä 355 litran vetoisuudellaan. Liikuteltavalla pohjalla sitä voi muokata laajennustarpeisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei enää farmarina Valitettavasti suomalaisten suurinta suosikkia, ST-farmaria, ei ole enää tulossa, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota. Myynnin odotetaan painottuvan kolmisylinterisiin yhden litran bensiiniturboihin. Pääsimme kokeilemaan sekä 95- että 115-hevosvoimaista versiota käsivaihteilla. Ne ovat erittäin sopivia, riittävän virkeitä voimanlähteitä. Aivan matalille käyntinopeuksille pienten moottorien vääntö ei tosin riitä. Silloin on käytettävä pieniä vaihteita, jotta kone pysyy käynnissä. Ibiza on jo palkittu muotoilustaan, mutta onnistunut muotoilu ei ole estänyt käytännöllisyyttä. Ulos näkee erinomaisesti, sillä etupilarit ovat maltillisen levyiset, ikkunat suuret ja peilit sijoitettu fiksusti. Ensimmäiset autot ovat jo Suomessa, mutta varsinainen lanseeraus tapahtuu kesäkuussa. 1,6-litraisia dieseleitä ja uutta 1,5-litraista, nelisylinteristä bensiiniturboa pitää odottaa syksyyn. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt