Ajoneuvot Koeajo Sähköautot 8.10.2022

Maistiainen: Skoda Enyaq Coupé RS iV – Aitoa RS-fiilistä

Skoda sai coupé-korisen Enyaq-mallin ulos ja siitä samantien myös RS-mallin. RS-mallissa on sitä aitoa RS-fiilistä, mitä Skodan RS-malleissa on totuttu kokemaan.

Skodan Enyaq-sähköautosta on pitkään odotettu coupé-mallia – saihan konsernisisar Volkswagen omansa myyntiin jo reilu puoli vuotta sitten. Suomessa Volkswagenin versio eli ID.5 lanseerattiin toukokuussa.

Nyt Skodan ensimmäiset Enyaq Coupé -autot ovat maassa ja pian myös jälleenmyyjillä, lokakuun lopulla. Ensimmäiset coupé-versiot luovutetaan asiakkaille heti ensi vuoden alkuun.

Enyaq Coupe -mallista on myyntiin tarjolla niin sanotusti koko kavalkadi. Enyaq Coupé tulee myyntiin kahdella eri akkukoolla ja kahdella eri vetotavalla, saatavilla on takavetoinen ja nelivetoinen versio. Akkukoot ovat ennestään Enyaqista tutut nettokapasiteetiltaan 58- ja 77-kilowattituntiset versiot. Jotta kaikki olisi varmasti mahdollisimman helppoa, Enyaq Coupésta on vielä tarjolla neljä eri tehoversiota: tehoiltaan 132-, 150-, 195- ja 220-kilowattiset versiot.

Malleista 132-kilowattinen (180 hv) edustaa pienintä akkukokoa, 150-kilowattinen (204 hv) on isommalla akulla ja takavedolla varustettu versio ja teholtaan 195-kilowattisessa Enyaq Coupéssa (265 hv) on isompi akku ja neliveto.

RS-malli malliston huipulla

Tehoiltaan malliston huipulla oleva versio Enyaq Coupésta on sen RS-versio, joka on tarkalta mallimerkinnältään Skoda Enyaq Coupé 80x 4×4 RS iV. RS-mallissa on isoin akku, neliveto ja kaikkein eniten tehoa eli kysymyksessä on aiemmin mainittu teholtaan 220-kilowattinen (299 hv) malli. Vääntöä Enyaq RS -mallista tarjoaa 460 newtonmetriä.

RS-malli on hinnaltaan 65 340 euroa, ja vaikka se on tietyllä tavalla malliston huipulla, se ei ole aivan kaikkein hintavin Enyaq Coupé. Kaikkein kallein on Style-varusteltu malli, joka on reilu 500 euroa RS-mallia tyyriimpi. Stylessa on korkein varustelu, siihen on ladattu paljon erilaisia tarjolla olevia varustepaketteja, RS on puolestaan varusteltu sellaisilla varusteilla, jotka ovat vain RS:lle yksilöllisiä tai ne sopivat hyvin Skodan RS-tyyliin ja imagoon.

Edullisin Enyaq Coupé puolestaan maksaa 51715 euroa. Coupé-mallien hinnat on noin 2500 euroa enemmän kuin tavallisten Enyaq-malllien.

Perheautoilijoiden tarpeita unohtamatta

Skoda RS:n ideana on tarjota sporttisia ominaisuuksia perheautoa tarvitseville. Enyaqinkaan kohdalla RS ei tee poikkeusta, Enyaq RS tuntuu siltä, mihin Skoda RS:ään on vuosien aikana tottunut. Juuri niihin urheilullisiin ominaisuuksiin perheautoilijan tarpeita unohtamatta. Skoda Octavia RS on ollut vuosien saatossa varsin suosittu perheauto, ja Enyaq RS:lle on helppo ennustaa samaa. Siinä on aitoa RS-fiilistä unohtamatta perheautoilijan tarpeita.

RS-näkyy Enyaq Coupéssa muutamina RS-logoina ympäri autoa. RS-logoa löytyy auton kyljistä etuovien etupuolelta, ohjauspyörästä sekä istuimista. RS-mallissa on vakiona myös 131 ledin valaisema Chrystal Face -etumaski.

Istuimet ovat sporttiset hyvää tukea tarjoavat RS-istuimet, eikä niitä ole saatavilla muihin Enyaq Coupé-malleihin.

Skodan ensimmäinen täyssähköinen RS-malli henkii muutenkin erinomaisesti RS-filosofiaa. Auto on nopean tutustumisen perustella erinomainen ajaa – sellainen, mitä Skodan RS:t ovat tähänkin päivään asti olleet. Voisi kuvitella hyvinkin monen entisen polttomoottorikäyttöisen RS:n omistaja innostuvan myös Enyaq RS:stä.

Enyaq RS:n ohjaustuntuma on mukavan urheilullista ja napakkaa, ohjaus on tarkka ja vasteeltaan erinomainen. Auton alusta on miellyttävä, mutta siinä on aiemmista RS-malleista tuttua urheilullista fiilistä. RS-mallissa on vakiona edestä 15 millimetriä ja takaa 10 millimetriä madallettu sport-alusta.

Runsaasti tavaratilaa

Enyaq RS -mallin ajo-ominaisuuksia saa vielä parannettua valitsemalla autoon Ultra-paketin, jolloin autoon tulee progressiivinen ohjaus sekä mukautuva alustan säätöjärjestelmä. Mukautuva alustan säätöjärjestelmä on Skodalla todettu toimivaksi ja se toimii hyvin tie epätasaisuuksien muutosten mukaan.

Testiauton 20-tuumainen vakiorengastus toimii urheilullisen alustan kanssa hyvin, lisävarusteena Enyaq RS:ään on saatavilla hieman lisää ilmettä tuovat 21-tuumaiset vanteet. Tällöin rengastus muuttuu hieman matalaprofiilisemmaksi.

Coupé-kattolinja pukee Skoda Enyaq -mallia. Vaikka coupé-kattoisia autoja usein kritisoidaan siitä, että kattolinjaa laskemalla alaspäin auton takapäästä, niin sisätilat kuin tavaratilakin kärsii käytännöllisyydessä. Pääntila häviää takapenkiltä ja tavaratilasta lähtee tarpeellisia litroja tavaroiden kuljettamisesta. Enyaq Coupén tavaratila on 570 litraa.

Enyaq Coupé -mallissa näin ei välttämättä ole, sillä tavaratila on vain 15 litraa pienempi kuin perus-Enyaqissa. Sen lisäksi Enyaq RS -mallissa, kuten myös muissakin Enyaq Coupé -malleissa on vakiona lasikatto, joka ei ohuempana elementtinä syö samalla tavalla pääntilaa autoissa kuin normaali katto. Lasikaton vuoksi Enyaq Coupén etupenkilläkin on hitusen enemmän pääntilaa kuin normaalissa Enyaq-mallissa.

Coupé-kattolinja, sekä myös muut auton hiotut yksityiskohdat antavat Enyaq Coupélle pienen ilmanvastuskertoinen – joka vaikuttaa puolestaan kulutukseen. Maistiaisessa olleen Enyaq RS -mallin toimintamatka (WLTP) on 499 kilometriä. Parhaimmillaan Enyaq Coupén toimintamatka on jopa 540 kilometriä (WLTP).

RS-mallilla hyvä suosio

Skoda Enyaq on coupé-mallin myötä saanut nyt myös uuden ME3-ohjelmiston. Se tarkoittaa sitä, että RS-mallia on mahdollista ladata jopa 135:n kilowatin teholla. Moottorin koeajossa kesällä ollut sisarmalli Volkswagen ID.5 GTX on varustettu samanlaisella akulla sekä ohjelmistolla ja Moottorin koeajossa kyseinen automalli otti latausta vastaan kohtuullisen hyvällä teholla. Skoda ilmoittaa, että optimiolosuhteissa isompi, nettokapasiteetiltään 77 kilowattitunnin akku latautuu 10 prosentin varaustasosta 80 prosenttiin jopa puolessa tunnissa.

ME3-ohjelmiston myötä Enyaqin akun lämpötilanhallinta aktivoituu aiempaa alhaisemmassa lämpötilassa, ja lämpötilaa myös säädellään jatkuvasti ajotapahtuman aikana. Näin akun lämpötila saadaan ihanteelliselle lämpötila-alueelle nopeammin, ja lämpötila pidetään tällä alueella pitempään.

Skodan maahantuojan Helkama Auton mukaan kaikista ennakkoon tilatuista Enyaq Coupé -malleista noin 30 prosenttia on RS-mallia, joka on varsin merkittävää, sillä Enyaq Coupé -mallistossa on kuitenkin tarjolla 10 eri vaihtoehtoa. Suomalaisiin sähköauton ostajiin vetoaa yleensäkin neliveto, luultavasti pohjoisella sijainnillamme on jonkun verran vaikutusta tässä.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Škoda

Kaikki koeajot

Uusimmat