25.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Mercedes-Benz CLS – haikeula, pyöreä perä ja suorat kuutoset hallitsevat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haikeulasta pyöreään perään – uusi Mercedes-Benz CLS esittelee merkin uusia linjoja. Ensin huonot uutiset: Mercedes-Benz CLS:n kolmas sukupolvi ei tämän hetken tietojen mukaan saa Shooting Brake -farmarimallia. Tyylifarkun kohtaloksi koitui malli päämarkkina-alueiden Kiinan, Etelä-Korean ja Yhdysvaltojen mieltyminen perinteisempiin linjoihin. CLS:ää tuskin hankitaan tavarajuhdaksi, mutta kaatuvien takaistuimien ja 520 litran tavaratilan ansiosta tyyli ei vaadi tilasta tinkimistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkistettyä pintaa Tyyli on tietysti makuasiaa. Uusi CLS jatkaa Mercedes-Benzin matkaa pelkistämisen tiellä. Auton keulailmettä on muovattu C, E ja S -triosta vihaisemmaksi haikeulaksi, jota uusi A-sarjakin käyttää. Kyljet ovat pelkistetyt, vain kevyt pokkaus etulokasuojasta kohti takaovea madaltaa sivuprofiilia. Perä on omaan makuuni jopa turhankin ympäripyöreä: takaluukun reunan kanttaus on melkeinpä ainoa ryhtiä tuova linja kokonaisuudessa, jossa takavalotkin ovat kuin pintaan liimattua grafiikkaa. Makuasioista kiistely on kuitenkin turhaa – ja toisaalta puhtaan pelkistettynä Mercedes-Benz CLS tarjoaa erilaisen vaihtoehdon heille, joiden mielestä uusi Audi A7 on veistetty vähän turhankin rankalla kirveellä. Sisätilojen perusilme noudattaa E-sarjan coupéssa ja cabrioletissa käytettyä teema, jossa perus Eemeliä piristetään muassa turbiinimaisilla ilmasuuttimilla. Keulalla kuutosia Vihainen keula kätkee stuttgartilaisten uudet kuusisylinteriset rivimoottorit. Kolmilitrainen diesel on tarjolla 350d ja 400d -malleina (286 ja 340 hv). Bensiinivaihtoehto on ISG-hybriditekniikalla varustettu 450 (367 hv + 22 sähköhevosta). Voimalinjojen toimivuuteen ja CLS:n ajokokemuksiin palaamme myöhemmin – Moottori pääsi ajamaan autoa ensimmäisten medioiden joukossa maailmassa, ja tunnelmista ohjauspyörän takana saamme kertoa vasta toinen maaliskuuta. Silloin myös selviää, miltä Mercedes-AMG CLS 53:n ärsytetty versio bensakuutosesta kuulostaa! Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku