25.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Mercedes-Benz CLS – haikeula, pyöreä perä ja suorat kuutoset hallitsevat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haikeulasta pyöreään perään – uusi Mercedes-Benz CLS esittelee merkin uusia linjoja. Ensin huonot uutiset: Mercedes-Benz CLS:n kolmas sukupolvi ei tämän hetken tietojen mukaan saa Shooting Brake -farmarimallia. Tyylifarkun kohtaloksi koitui malli päämarkkina-alueiden Kiinan, Etelä-Korean ja Yhdysvaltojen mieltyminen perinteisempiin linjoihin. CLS:ää tuskin hankitaan tavarajuhdaksi, mutta kaatuvien takaistuimien ja 520 litran tavaratilan ansiosta tyyli ei vaadi tilasta tinkimistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkistettyä pintaa Tyyli on tietysti makuasiaa. Uusi CLS jatkaa Mercedes-Benzin matkaa pelkistämisen tiellä. Auton keulailmettä on muovattu C, E ja S -triosta vihaisemmaksi haikeulaksi, jota uusi A-sarjakin käyttää. Kyljet ovat pelkistetyt, vain kevyt pokkaus etulokasuojasta kohti takaovea madaltaa sivuprofiilia. Perä on omaan makuuni jopa turhankin ympäripyöreä: takaluukun reunan kanttaus on melkeinpä ainoa ryhtiä tuova linja kokonaisuudessa, jossa takavalotkin ovat kuin pintaan liimattua grafiikkaa. Makuasioista kiistely on kuitenkin turhaa – ja toisaalta puhtaan pelkistettynä Mercedes-Benz CLS tarjoaa erilaisen vaihtoehdon heille, joiden mielestä uusi Audi A7 on veistetty vähän turhankin rankalla kirveellä. Sisätilojen perusilme noudattaa E-sarjan coupéssa ja cabrioletissa käytettyä teema, jossa perus Eemeliä piristetään muassa turbiinimaisilla ilmasuuttimilla. Keulalla kuutosia Vihainen keula kätkee stuttgartilaisten uudet kuusisylinteriset rivimoottorit. Kolmilitrainen diesel on tarjolla 350d ja 400d -malleina (286 ja 340 hv). Bensiinivaihtoehto on ISG-hybriditekniikalla varustettu 450 (367 hv + 22 sähköhevosta). Voimalinjojen toimivuuteen ja CLS:n ajokokemuksiin palaamme myöhemmin – Moottori pääsi ajamaan autoa ensimmäisten medioiden joukossa maailmassa, ja tunnelmista ohjauspyörän takana saamme kertoa vasta toinen maaliskuuta. Silloin myös selviää, miltä Mercedes-AMG CLS 53:n ärsytetty versio bensakuutosesta kuulostaa! Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan