Ajoneuvot | Koeajo | 10.10.2019

Maistiainen: uusi Peugeot 208 taistelee tyylillä ja tekniikalla

Uusi Peugeot 208 on valmistajalleen iso uutuus, sillä suosittu kompaktiauto toimii samalla täyssähköistyksen lähtölaukauksena.

Jaa artikkeli

205, 206 ja 207 jättivät Peugeotin kompaktiautolle melkoisen suuret saappaat täytettäviksi. Numerojäädytyksestä johtuen 208:n jälkeen vuorossa on nyt uusi Peugeot 208. Päivitetyn tyylin ja teknologian lisäksi luvassa on täyssähköä kaupunkiautoluokkaan.

Peugeot 208:n toinen mallipolvi nojaa uuteen CMP-pohjarakenteeseen, joka täydentää PSA:n tuttua EMP2-rakennetta erityisesti pienemmissä autoluokissa. Kevyempi, joustavampi ja optimoidumpi uusi perusrakenne antaa valmistajalle mahdollisuuden tuoda 208 markkinoille bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi täyssähkömallina.

Peugeot 208

Dieselmoottorina on 100-hevosvoimainen BlueHDi ja sen parina on manuaalivaihteisto. Alhaalta vääntävä voimanlähde on vaivaton yhdistelmä kompaktissa autossa. Peugeotille dieselissä on ennen kaikkea kyse näyttäytymisestä yritysautomarkkinoilla.

Bensiinivoimanlähteinä nähdään tutut PureTech 130 S&S automaattivaihteiston parina sekä manuaali- ja automaattivaihteistolla saatava PureTech 100 S&S. Malliston hinnat alkaen on manuaalivaihteinen PureTech 75, jonka lähtöhinta Suomessa asettunee 16–17 000 euron tuntumaan.

Peugeot 208

Polttomoottorimalleja Peugeot 208:sta nähdään Suomessa vielä pikkujoulukauden alkaessa. Ensi tammikuussa maahan saapuu myös sähköinen e-208, joka tuo 340 kilometrin toimintamatkan (WLTP) ja 100 kilowatin tehon lähes identtisessä paketissa.

Varusteissa villeimmän uutuuden titteliä pitää Peugeotin i-Cockpit-digitaalimittariston uusi 3D-versio, joka ryhmittelee mittariston tietoja holografiatekniikalla kahdelle eri katselusyvyydelle. Kuljettajan kannalta akuuteimmat tiedot näytetään lähempänä ja taustalle jäävät esimerkiksi trippimittarin kaltaiset vähemmän kiireelliset tiedot. Käytännössä lopputulos on kuitenkin yllättävän normaali.

Peugeot 208

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu