10.10.2019 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Peugeot 208 taistelee tyylillä ja tekniikalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 208 on valmistajalleen iso uutuus, sillä suosittu kompaktiauto toimii samalla täyssähköistyksen lähtölaukauksena. 205, 206 ja 207 jättivät Peugeotin kompaktiautolle melkoisen suuret saappaat täytettäviksi. Numerojäädytyksestä johtuen 208:n jälkeen vuorossa on nyt uusi Peugeot 208. Päivitetyn tyylin ja teknologian lisäksi luvassa on täyssähköä kaupunkiautoluokkaan. Peugeot 208:n toinen mallipolvi nojaa uuteen CMP-pohjarakenteeseen, joka täydentää PSA:n tuttua EMP2-rakennetta erityisesti pienemmissä autoluokissa. Kevyempi, joustavampi ja optimoidumpi uusi perusrakenne antaa valmistajalle mahdollisuuden tuoda 208 markkinoille bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi täyssähkömallina. Dieselmoottorina on 100-hevosvoimainen BlueHDi ja sen parina on manuaalivaihteisto. Alhaalta vääntävä voimanlähde on vaivaton yhdistelmä kompaktissa autossa. Peugeotille dieselissä on ennen kaikkea kyse näyttäytymisestä yritysautomarkkinoilla. Bensiinivoimanlähteinä nähdään tutut PureTech 130 S&S automaattivaihteiston parina sekä manuaali- ja automaattivaihteistolla saatava PureTech 100 S&S. Malliston hinnat alkaen on manuaalivaihteinen PureTech 75, jonka lähtöhinta Suomessa asettunee 16–17 000 euron tuntumaan. Polttomoottorimalleja Peugeot 208:sta nähdään Suomessa vielä pikkujoulukauden alkaessa. Ensi tammikuussa maahan saapuu myös sähköinen e-208, joka tuo 340 kilometrin toimintamatkan (WLTP) ja 100 kilowatin tehon lähes identtisessä paketissa. Varusteissa villeimmän uutuuden titteliä pitää Peugeotin i-Cockpit-digitaalimittariston uusi 3D-versio, joka ryhmittelee mittariston tietoja holografiatekniikalla kahdelle eri katselusyvyydelle. Kuljettajan kannalta akuuteimmat tiedot näytetään lähempänä ja taustalle jäävät esimerkiksi trippimittarin kaltaiset vähemmän kiireelliset tiedot. Käytännössä lopputulos on kuitenkin yllättävän normaali. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?