13.11.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Taigo – muotoja Brasiliasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Loivemman kattolinjan katumaasturi änkee mallistoon. Volkswagen Taigo on ensimmäinen Brasiliassa suunniteltu Eurooppaan esiteltävä malli. Wolfsburgin saksalaisvalmistaja lisää Polon ja T-Crossin lähituntumaan vielä yhden mallin. Nimeämisessä ei jääty Nivusiin, vaan pienten SUV-mallien segmenttiin sujahtaa Euroopassa Volkswagen Taigo. Tämä valmistetaan meitä varten Espanjassa eikä suinkaan Brasiliassa, kuten sen lähtökohta Volkswagen Nivus. Tälle alunperin Brasilian markkinoille suunnitellulle mallille on kuulemma tilaa, sillä se on varustettu tavallista loivemmalla kattolinjalla. Käytännössä tästä seuraa lopulta hieman pulskempaa ja korkeammalla istuvaa viistoperää muistuttava tuote. Moottori on esitellyt mallin jo kattavasti, joten tällä kertaa voimme keskittyä ajotuntemuksiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Taigo 1.5 TSI Pääsimme ajamaan Saksassa vain reilun 30 kilometrin lenkin, joten järin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tämän perusteella ei voi tehdä. Perusajettavuus on kunnossa, kuten modernilta Volkswagenin tuotteelta voi odottaakin. Alustassa on selvästi saksalaista jämäkkyyttä, jonka johdosta poikittaissaumat tuntuivat hieman terävästi läpi. Koeajoyksilö oli varustettu 1,5-litraisella nelisylinterisellä TSI-moottorilla. Sen 110 kilowattia (150 hv) tarjoaa jopa hieman luvattuja tehoja iloisempaa liikkumista. Yhdessä 7-pykäläisen automaattivaihteiston kanssa kulkijan toiveet tulevat kyllä hoidetuksi. Ainoa lievä moite koskee varsin innokkaasti liikkeelle loikkaavaa voimalinjaa, joka voisi toimia pehmeämmin edes eco-ajotilassa. Myös kulutus pysyi kurissa autolle ystävällisesti valitulla reitillä, jossa nopeus ei noussut yli 100 kilometrin tunnissa ja liikennevaloja oli varsin vähäisesti. Koeajolenkin jälkeen kulutusmittari pysähtyi lukemaan: 5,1 l/100km. Digital cockpit Ohjaamo on täysin digitaalinen ja mittaristo edustaa tältä osin varsin hyvää osaamista. Ohjauspyörästä, hipaisukytkimien sijaan, löytyvät perinteiset painikkeet ovat käytettävyyden riemuvoitto. Volkswagenin tuoreimpia tietoviihdejärjestelmiä vaivanneet ongelmat eivät esiintyneet ainakaan lyhyehköllä koeajolenkillä ja käyttökokemus oli näin ollen jopa varsin hyvä. Varsin kattavasti varusteltu koeajoyksilö esitteli myös hipaisupainikkein toimivaa ilmastoinnin käyttöliittymää. Valikoihin ei siis tarvitse sukeltaa lämpötilasäätöjen vuoksi. Nyt liukukytkimet reagoivat kosketukseen loogisesti, mutta viimeistään hanskat kädessä kaivannee perinteisiä pyöriteltäviä painikkeita. Kojelauta on päällisin puolin pehmeää materiaalia, mutta muuten lähes kaikki pinnat luottavat kovaan muoviin. Esimerkiksi ovet ovat käytännössä kokonaan viimeksi mainittua. Materiaalivalinnat paljastavat auton paikan ravintoketjussa. Sen sijaan tiloihin ei tarvitse pettyä, sillä Volkswagenin lupaukset laskevan kattolinjan autosta ilman ahtautta pitävät paikkansa. Siltikään 438 litran tavaratila ei yllä aivan T-Crossin tasolle. Takapenkki on ryhdikäs ja reisitukea on nykyautolle yllättävän paljon. Kattolinja laskee voimakkaammin vasta takamatkustajan jälkeen, joten pääntilaakin yllättää positiivisesti. Kokoluokan huomaa toki sivusuunnassa, joten kolmella olisi jo ahdasta takapenkillä. Hintoja joudumme odottamaan vielä jokusen päivän ajan. Ne tulevat olemaan hyvin ratkaisevat mallin menestystoiveiden kannalta. Golfin hintoja ei paranisi kolkutella, sillä sinne rahkeet eivät riitä, mutta pienimpiä katumaastureita tällä kyllä kiusataan. Kuvat ja teksti: Henri Posa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?