13.11.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Taigo – muotoja Brasiliasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Loivemman kattolinjan katumaasturi änkee mallistoon. Volkswagen Taigo on ensimmäinen Brasiliassa suunniteltu Eurooppaan esiteltävä malli. Wolfsburgin saksalaisvalmistaja lisää Polon ja T-Crossin lähituntumaan vielä yhden mallin. Nimeämisessä ei jääty Nivusiin, vaan pienten SUV-mallien segmenttiin sujahtaa Euroopassa Volkswagen Taigo. Tämä valmistetaan meitä varten Espanjassa eikä suinkaan Brasiliassa, kuten sen lähtökohta Volkswagen Nivus. Tälle alunperin Brasilian markkinoille suunnitellulle mallille on kuulemma tilaa, sillä se on varustettu tavallista loivemmalla kattolinjalla. Käytännössä tästä seuraa lopulta hieman pulskempaa ja korkeammalla istuvaa viistoperää muistuttava tuote. Moottori on esitellyt mallin jo kattavasti, joten tällä kertaa voimme keskittyä ajotuntemuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Taigo 1.5 TSIPääsimme ajamaan Saksassa vain reilun 30 kilometrin lenkin, joten järin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tämän perusteella ei voi tehdä.Perusajettavuus on kunnossa, kuten modernilta Volkswagenin tuotteelta voi odottaakin. Alustassa on selvästi saksalaista jämäkkyyttä, jonka johdosta poikittaissaumat tuntuivat hieman terävästi läpi.Koeajoyksilö oli varustettu 1,5-litraisella nelisylinterisellä TSI-moottorilla. Sen 110 kilowattia (150 hv) tarjoaa jopa hieman luvattuja tehoja iloisempaa liikkumista.Yhdessä 7-pykäläisen automaattivaihteiston kanssa kulkijan toiveet tulevat kyllä hoidetuksi. Ainoa lievä moite koskee varsin innokkaasti liikkeelle loikkaavaa voimalinjaa, joka voisi toimia pehmeämmin edes eco-ajotilassa.Myös kulutus pysyi kurissa autolle ystävällisesti valitulla reitillä, jossa nopeus ei noussut yli 100 kilometrin tunnissa ja liikennevaloja oli varsin vähäisesti. Koeajolenkin jälkeen kulutusmittari pysähtyi lukemaan: 5,1 l/100km. Digital cockpitOhjaamo on täysin digitaalinen ja mittaristo edustaa tältä osin varsin hyvää osaamista. Ohjauspyörästä, hipaisukytkimien sijaan, löytyvät perinteiset painikkeet ovat käytettävyyden riemuvoitto. Volkswagenin tuoreimpia tietoviihdejärjestelmiä vaivanneet ongelmat eivät esiintyneet ainakaan lyhyehköllä koeajolenkillä ja käyttökokemus oli näin ollen jopa varsin hyvä. Varsin kattavasti varusteltu koeajoyksilö esitteli myös hipaisupainikkein toimivaa ilmastoinnin käyttöliittymää. Valikoihin ei siis tarvitse sukeltaa lämpötilasäätöjen vuoksi. Nyt liukukytkimet reagoivat kosketukseen loogisesti, mutta viimeistään hanskat kädessä kaivannee perinteisiä pyöriteltäviä painikkeita.Kojelauta on päällisin puolin pehmeää materiaalia, mutta muuten lähes kaikki pinnat luottavat kovaan muoviin. Esimerkiksi ovet ovat käytännössä kokonaan viimeksi mainittua. Materiaalivalinnat paljastavat auton paikan ravintoketjussa.Sen sijaan tiloihin ei tarvitse pettyä, sillä Volkswagenin lupaukset laskevan kattolinjan autosta ilman ahtautta pitävät paikkansa. Siltikään 438 litran tavaratila ei yllä aivan T-Crossin tasolle.Takapenkki on ryhdikäs ja reisitukea on nykyautolle yllättävän paljon. Kattolinja laskee voimakkaammin vasta takamatkustajan jälkeen, joten pääntilaakin yllättää positiivisesti. Kokoluokan huomaa toki sivusuunnassa, joten kolmella olisi jo ahdasta takapenkillä. Hintoja joudumme odottamaan vielä jokusen päivän ajan. Ne tulevat olemaan hyvin ratkaisevat mallin menestystoiveiden kannalta. Golfin hintoja ei paranisi kolkutella, sillä sinne rahkeet eivät riitä, mutta pienimpiä katumaastureita tällä kyllä kiusataan.Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella