13.11.2021

Maistiainen: Volkswagen Taigo – muotoja Brasiliasta

Volkswagen Taigo

Loivemman kattolinjan katumaasturi änkee mallistoon. Volkswagen Taigo on ensimmäinen Brasiliassa suunniteltu Eurooppaan esiteltävä malli.

Wolfsburgin saksalaisvalmistaja lisää Polon ja T-Crossin lähituntumaan vielä yhden mallin. Nimeämisessä ei jääty Nivusiin, vaan pienten SUV-mallien segmenttiin sujahtaa Euroopassa Volkswagen Taigo. Tämä valmistetaan meitä varten Espanjassa eikä suinkaan Brasiliassa, kuten sen lähtökohta Volkswagen Nivus.

Tälle alunperin Brasilian markkinoille suunnitellulle mallille on kuulemma tilaa, sillä se on varustettu tavallista loivemmalla kattolinjalla. Käytännössä tästä seuraa lopulta hieman pulskempaa ja korkeammalla istuvaa viistoperää muistuttava tuote. Moottori on esitellyt mallin jo kattavasti, joten tällä kertaa voimme keskittyä ajotuntemuksiin.

Volkswagen Taigo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen Taigo 1.5 TSI

Pääsimme ajamaan Saksassa vain reilun 30 kilometrin lenkin, joten järin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tämän perusteella ei voi tehdä.

Volkswagen Taigo

Perusajettavuus on kunnossa, kuten modernilta Volkswagenin tuotteelta voi odottaakin. Alustassa on selvästi saksalaista jämäkkyyttä, jonka johdosta poikittaissaumat tuntuivat hieman terävästi läpi.

Koeajoyksilö oli varustettu 1,5-litraisella nelisylinterisellä TSI-moottorilla. Sen 110 kilowattia (150 hv) tarjoaa jopa hieman luvattuja tehoja iloisempaa liikkumista.

Volkswagen Taigo

Yhdessä 7-pykäläisen automaattivaihteiston kanssa kulkijan toiveet tulevat kyllä hoidetuksi. Ainoa lievä moite koskee varsin innokkaasti liikkeelle loikkaavaa voimalinjaa, joka voisi toimia pehmeämmin edes eco-ajotilassa.

Myös kulutus pysyi kurissa autolle ystävällisesti valitulla reitillä, jossa nopeus ei noussut yli 100 kilometrin tunnissa ja liikennevaloja oli varsin vähäisesti. Koeajolenkin jälkeen kulutusmittari pysähtyi lukemaan: 5,1 l/100km.

Digital cockpit

Ohjaamo on täysin digitaalinen ja mittaristo edustaa tältä osin varsin hyvää osaamista. Ohjauspyörästä, hipaisukytkimien sijaan, löytyvät perinteiset painikkeet ovat käytettävyyden riemuvoitto. Volkswagenin tuoreimpia tietoviihdejärjestelmiä vaivanneet ongelmat eivät esiintyneet ainakaan lyhyehköllä koeajolenkillä ja käyttökokemus oli näin ollen jopa varsin hyvä.

Varsin kattavasti varusteltu koeajoyksilö esitteli myös hipaisupainikkein toimivaa ilmastoinnin käyttöliittymää. Valikoihin ei siis tarvitse sukeltaa lämpötilasäätöjen vuoksi. Nyt liukukytkimet reagoivat kosketukseen loogisesti, mutta viimeistään hanskat kädessä kaivannee perinteisiä pyöriteltäviä painikkeita.

Kojelauta on päällisin puolin pehmeää materiaalia, mutta muuten lähes kaikki pinnat luottavat kovaan muoviin. Esimerkiksi ovet ovat käytännössä kokonaan viimeksi mainittua. Materiaalivalinnat paljastavat auton paikan ravintoketjussa.

Volkswagen Taigo

Sen sijaan tiloihin ei tarvitse pettyä, sillä Volkswagenin lupaukset laskevan kattolinjan autosta ilman ahtautta pitävät paikkansa. Siltikään 438 litran tavaratila ei yllä aivan T-Crossin tasolle.

Takapenkki on ryhdikäs ja reisitukea on nykyautolle yllättävän paljon. Kattolinja laskee voimakkaammin vasta takamatkustajan jälkeen, joten pääntilaakin yllättää positiivisesti. Kokoluokan huomaa toki sivusuunnassa, joten kolmella olisi jo ahdasta takapenkillä.

Hintoja joudumme odottamaan vielä jokusen päivän ajan. Ne tulevat olemaan hyvin ratkaisevat mallin menestystoiveiden kannalta. Golfin hintoja ei paranisi kolkutella, sillä sinne rahkeet eivät riitä, mutta pienimpiä katumaastureita tällä kyllä kiusataan.

Volkswagen Taigo

Kuvat ja teksti: Henri Posa

Luetuimmat