13.11.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Taigo – muotoja Brasiliasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Loivemman kattolinjan katumaasturi änkee mallistoon. Volkswagen Taigo on ensimmäinen Brasiliassa suunniteltu Eurooppaan esiteltävä malli. Wolfsburgin saksalaisvalmistaja lisää Polon ja T-Crossin lähituntumaan vielä yhden mallin. Nimeämisessä ei jääty Nivusiin, vaan pienten SUV-mallien segmenttiin sujahtaa Euroopassa Volkswagen Taigo. Tämä valmistetaan meitä varten Espanjassa eikä suinkaan Brasiliassa, kuten sen lähtökohta Volkswagen Nivus. Tälle alunperin Brasilian markkinoille suunnitellulle mallille on kuulemma tilaa, sillä se on varustettu tavallista loivemmalla kattolinjalla. Käytännössä tästä seuraa lopulta hieman pulskempaa ja korkeammalla istuvaa viistoperää muistuttava tuote. Moottori on esitellyt mallin jo kattavasti, joten tällä kertaa voimme keskittyä ajotuntemuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Taigo 1.5 TSIPääsimme ajamaan Saksassa vain reilun 30 kilometrin lenkin, joten järin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tämän perusteella ei voi tehdä.Perusajettavuus on kunnossa, kuten modernilta Volkswagenin tuotteelta voi odottaakin. Alustassa on selvästi saksalaista jämäkkyyttä, jonka johdosta poikittaissaumat tuntuivat hieman terävästi läpi.Koeajoyksilö oli varustettu 1,5-litraisella nelisylinterisellä TSI-moottorilla. Sen 110 kilowattia (150 hv) tarjoaa jopa hieman luvattuja tehoja iloisempaa liikkumista.Yhdessä 7-pykäläisen automaattivaihteiston kanssa kulkijan toiveet tulevat kyllä hoidetuksi. Ainoa lievä moite koskee varsin innokkaasti liikkeelle loikkaavaa voimalinjaa, joka voisi toimia pehmeämmin edes eco-ajotilassa.Myös kulutus pysyi kurissa autolle ystävällisesti valitulla reitillä, jossa nopeus ei noussut yli 100 kilometrin tunnissa ja liikennevaloja oli varsin vähäisesti. Koeajolenkin jälkeen kulutusmittari pysähtyi lukemaan: 5,1 l/100km. Digital cockpitOhjaamo on täysin digitaalinen ja mittaristo edustaa tältä osin varsin hyvää osaamista. Ohjauspyörästä, hipaisukytkimien sijaan, löytyvät perinteiset painikkeet ovat käytettävyyden riemuvoitto. Volkswagenin tuoreimpia tietoviihdejärjestelmiä vaivanneet ongelmat eivät esiintyneet ainakaan lyhyehköllä koeajolenkillä ja käyttökokemus oli näin ollen jopa varsin hyvä. Varsin kattavasti varusteltu koeajoyksilö esitteli myös hipaisupainikkein toimivaa ilmastoinnin käyttöliittymää. Valikoihin ei siis tarvitse sukeltaa lämpötilasäätöjen vuoksi. Nyt liukukytkimet reagoivat kosketukseen loogisesti, mutta viimeistään hanskat kädessä kaivannee perinteisiä pyöriteltäviä painikkeita.Kojelauta on päällisin puolin pehmeää materiaalia, mutta muuten lähes kaikki pinnat luottavat kovaan muoviin. Esimerkiksi ovet ovat käytännössä kokonaan viimeksi mainittua. Materiaalivalinnat paljastavat auton paikan ravintoketjussa.Sen sijaan tiloihin ei tarvitse pettyä, sillä Volkswagenin lupaukset laskevan kattolinjan autosta ilman ahtautta pitävät paikkansa. Siltikään 438 litran tavaratila ei yllä aivan T-Crossin tasolle.Takapenkki on ryhdikäs ja reisitukea on nykyautolle yllättävän paljon. Kattolinja laskee voimakkaammin vasta takamatkustajan jälkeen, joten pääntilaakin yllättää positiivisesti. Kokoluokan huomaa toki sivusuunnassa, joten kolmella olisi jo ahdasta takapenkillä. Hintoja joudumme odottamaan vielä jokusen päivän ajan. Ne tulevat olemaan hyvin ratkaisevat mallin menestystoiveiden kannalta. Golfin hintoja ei paranisi kolkutella, sillä sinne rahkeet eivät riitä, mutta pienimpiä katumaastureita tällä kyllä kiusataan.Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster