29.7.2021

Uusi Volkswagen Taigo on Polon suvisisarus Brasiliasta

Volkswagen Taigo

Polo ja T-Cross saivat sisaren Brasiliasta. Volkswagen Taigo on pienikokoinen laskevan kattolinjan SUV.

Vielä on tilaa yhdelle SUV-mallille, sillä tämä uutuus on valmistajansa mukaan varustettu coupén siluetilla. Todellisuudessa etuvetoisen viisiovisen katumaasturin coupé-osuus jää markkinointipuheisiin hieman tavallista loivemmin laskevasta kattolinjasta huolimatta. Volkswagen Taigo astelee painimaan pienten SUV-mallien segmenttiin.

Volkswagen Taigo R-Line

Saksalaisvalmistajan uutuusmalli perustuu Brasilian markkinoilla menestyksellä myytävään Nivus-malliin, mutta nimen osalta ei päädytty Nivusiin. Euroopassa myyntiin tuleva Taigo on sama auto pienin muutoksin – esimerkiksi R-Line-varustelu saadaan vain tänne suunnalle.

Kyseessä onkin mielenkiintoisesti ensimmäinen Brasiliassa suunniteltu Eurooppaan esiteltävä Volkswagen. Se pohjautuu samalle MQB A0 -perusrakenteelle kuin Polo ja T-Cross, joka kertoo paljon tulevan auton hinta- ja kokoluokasta.

Volkswagen Taigo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen Taigo

Volkswagenin henkilöautopuolen muotoilujohtaja Marco Pavone painottaa uutuuden siluettia auton tärkeimpänä piirteenä. Keulan maskin vaakasuuntaiset linjat jatkuvat huomiovaloissa ympäri muodostaen edestä katsottaessa ikään kuin suuren suorakulmion. Etupuskuri on suuri ja sen yksityiskohdat riippuvat valitusta varustelusta. 

Kyljessä on terävä pokkaus ja ovenkahvat on onneksi onnistuttu sijoittamaan samaan linjaan tämän kanssa. Muoviset lokasuojanlevikkeet  kuvastavat valmistajan mukaan sporttisuutta.

Volkswagen Taigo

Takana on valmistajan nykytyylin mukaisesti led-valoa koko perän leveydeltä. Peräposket ovat pulskat ja takapuskurissa on suuri musta muovinen alue. Jälkimmäisen muotoilussa kerrotaan tavoitellun jälleen jonkinlaista urheilullisuutta.

Valmistajan mukaan tämä loivalla kattolinjalla varustettu katumaasturi on muodoiltaan innovatiivinen. Automaailman yhtä suurinta trendiä perässä seuraavan tuotteen osalta väitettä on vaikea ottaa tosissaan. 

Polo ja T-Cross edustavat samaa luokkaa kuin Taigo, mutta korimallista johtuen tämä on ulkomitoiltaan hieman suurempi kuin T-Cross. Tavaratilaa on 438 litraa, joten pituussuuntaan säädetttävillä takaistuimilla varustettu T-Cross pystyy tarjoamaan enemmän (455 litraa).

Volkswagen Taigo R-Line

Brasiliasta erotaan ainakin sen verran, että Euroopassa led-valaistus on vakiovaruste. Vannekoot osuvat välille 16 ja 18 tuumaa. Ulkovärejä on tarjolla 8 kappaletta, joista vihreä Visual Green on tarjolla vain Taigossa.

Ulkonäköä voi muokata haluamaansa suuntaan. Esimerkiksi Style-varustelupaketti tuo runsaasti hopeisen ja krominvärisiä yksityiskohtia. Vastaavasti R-Line suuntaa sporttiin muusta mallistosta tutusti muun muassa sporttijakkaroin, R-logoin ja lisäämällä soppaan pieni ripaus mustaa pianolakattua muovia puskureihin. 

Volkswagen Taigo

Digi, digi, digi

Eräs suuri ylpeydenaihe Volkswagenilla tuntuu olevan uutuuden digitalisointi. Taigon esittelyssä kerrotaan kuinka perinteisiä painikkeita ei ole käytännössä ollenkaan jäljellä. Toistaiseksi Volkswagenin suuntaus ei ole ilahduttanut Moottorin koeajoissa, mutta jälleen tarjoutuu uusi mahdollisuus. 

Täysin digitaalisen ohjaamon osana toimiva tietoviihdejärjestelmä on tuoreinta MIB 3.1 -sukupolvea. Puhelin on toki liitettävissä ja sille löytyy myös langaton lataus. Uusi erillinen paneeli ilmastoinnille vaikuttaa ilahduttavalta ja elämää helpottavalta uudistukselta.

Edellä mainittu ilmastointi on muuten vakiovaruste. Turvavarustelu on tässä luokassa siinä määrin kattava, että Volkswagen odottaa viiden tähden huipputulosta Euro NCAP-törmäystesteistä.

Lisävarustelistalta saa pieneen autoon hienouksia, kuten IQ.Drive Travel Assist mahdollistamaan osittaisen autonomisen ajamisen. Muita mahdollisia lisävarusteita ovat muun muassa suurempi 10,25-tuumainen mittaristonäyttö (Digital Cockpit Pro), Beatsin valmistama äänentoistojärjelmä ja panoraamalasikatto. 

Volkswagen Taigo R-Line

Vain TSI

Diesel on unohdettu, hybridi on mahdollista tehdä myöhemmin, eikä sähköä heru. Volkswagenilta on kuitenkin tulossa ID.3 -mallin alapuolelle myös uusi täyssähköauto, mutta se on aivan eri malli. Näin jäljelle jää vain bensiinimoottori.

Taigon 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensiinimoottorit ovat tehoiltaan 70 kilowattia (95 hv), 81 kilowattia (110 hv) ja 110 kW (150 hv). Käsivalintaisissa vaihteistoissa on joko 5- tai 6-pykälää, mutta lisävarusteinen kaksoiskytkinvaihteisto on aina 7-pykäläinen. Malli on varusteltavissa vetokoukulla.

Euroopan markkinoita varten Taigoa tullaan valmistamaan Pamplonassa, Espanjassa. Uusi CUV-malli saapuu myyntiin vielä loppukesän aikana ja sen hinta tulee alkamaan Saksassa alta 20 000 euron.

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat