29.7.2021 Ajoneuvot Uusi Volkswagen Taigo on Polon suvisisarus Brasiliasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polo ja T-Cross saivat sisaren Brasiliasta. Volkswagen Taigo on pienikokoinen laskevan kattolinjan SUV. Vielä on tilaa yhdelle SUV-mallille, sillä tämä uutuus on valmistajansa mukaan varustettu coupén siluetilla. Todellisuudessa etuvetoisen viisiovisen katumaasturin coupé-osuus jää markkinointipuheisiin hieman tavallista loivemmin laskevasta kattolinjasta huolimatta. Volkswagen Taigo astelee painimaan pienten SUV-mallien segmenttiin. Saksalaisvalmistajan uutuusmalli perustuu Brasilian markkinoilla menestyksellä myytävään Nivus-malliin, mutta nimen osalta ei päädytty Nivusiin. Euroopassa myyntiin tuleva Taigo on sama auto pienin muutoksin – esimerkiksi R-Line-varustelu saadaan vain tänne suunnalle. Kyseessä onkin mielenkiintoisesti ensimmäinen Brasiliassa suunniteltu Eurooppaan esiteltävä Volkswagen. Se pohjautuu samalle MQB A0 -perusrakenteelle kuin Polo ja T-Cross, joka kertoo paljon tulevan auton hinta- ja kokoluokasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Taigo Volkswagenin henkilöautopuolen muotoilujohtaja Marco Pavone painottaa uutuuden siluettia auton tärkeimpänä piirteenä. Keulan maskin vaakasuuntaiset linjat jatkuvat huomiovaloissa ympäri muodostaen edestä katsottaessa ikään kuin suuren suorakulmion. Etupuskuri on suuri ja sen yksityiskohdat riippuvat valitusta varustelusta. Kyljessä on terävä pokkaus ja ovenkahvat on onneksi onnistuttu sijoittamaan samaan linjaan tämän kanssa. Muoviset lokasuojanlevikkeet kuvastavat valmistajan mukaan sporttisuutta. Takana on valmistajan nykytyylin mukaisesti led-valoa koko perän leveydeltä. Peräposket ovat pulskat ja takapuskurissa on suuri musta muovinen alue. Jälkimmäisen muotoilussa kerrotaan tavoitellun jälleen jonkinlaista urheilullisuutta. Valmistajan mukaan tämä loivalla kattolinjalla varustettu katumaasturi on muodoiltaan innovatiivinen. Automaailman yhtä suurinta trendiä perässä seuraavan tuotteen osalta väitettä on vaikea ottaa tosissaan. Polo ja T-Cross edustavat samaa luokkaa kuin Taigo, mutta korimallista johtuen tämä on ulkomitoiltaan hieman suurempi kuin T-Cross. Tavaratilaa on 438 litraa, joten pituussuuntaan säädetttävillä takaistuimilla varustettu T-Cross pystyy tarjoamaan enemmän (455 litraa). Brasiliasta erotaan ainakin sen verran, että Euroopassa led-valaistus on vakiovaruste. Vannekoot osuvat välille 16 ja 18 tuumaa. Ulkovärejä on tarjolla 8 kappaletta, joista vihreä Visual Green on tarjolla vain Taigossa. Ulkonäköä voi muokata haluamaansa suuntaan. Esimerkiksi Style-varustelupaketti tuo runsaasti hopeisen ja krominvärisiä yksityiskohtia. Vastaavasti R-Line suuntaa sporttiin muusta mallistosta tutusti muun muassa sporttijakkaroin, R-logoin ja lisäämällä soppaan pieni ripaus mustaa pianolakattua muovia puskureihin. Digi, digi, digi Eräs suuri ylpeydenaihe Volkswagenilla tuntuu olevan uutuuden digitalisointi. Taigon esittelyssä kerrotaan kuinka perinteisiä painikkeita ei ole käytännössä ollenkaan jäljellä. Toistaiseksi Volkswagenin suuntaus ei ole ilahduttanut Moottorin koeajoissa, mutta jälleen tarjoutuu uusi mahdollisuus. Täysin digitaalisen ohjaamon osana toimiva tietoviihdejärjestelmä on tuoreinta MIB 3.1 -sukupolvea. Puhelin on toki liitettävissä ja sille löytyy myös langaton lataus. Uusi erillinen paneeli ilmastoinnille vaikuttaa ilahduttavalta ja elämää helpottavalta uudistukselta. Edellä mainittu ilmastointi on muuten vakiovaruste. Turvavarustelu on tässä luokassa siinä määrin kattava, että Volkswagen odottaa viiden tähden huipputulosta Euro NCAP-törmäystesteistä. Lisävarustelistalta saa pieneen autoon hienouksia, kuten IQ.Drive Travel Assist mahdollistamaan osittaisen autonomisen ajamisen. Muita mahdollisia lisävarusteita ovat muun muassa suurempi 10,25-tuumainen mittaristonäyttö (Digital Cockpit Pro), Beatsin valmistama äänentoistojärjelmä ja panoraamalasikatto. Vain TSI Diesel on unohdettu, hybridi on mahdollista tehdä myöhemmin, eikä sähköä heru. Volkswagenilta on kuitenkin tulossa ID.3 -mallin alapuolelle myös uusi täyssähköauto, mutta se on aivan eri malli. Näin jäljelle jää vain bensiinimoottori. Taigon 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensiinimoottorit ovat tehoiltaan 70 kilowattia (95 hv), 81 kilowattia (110 hv) ja 110 kW (150 hv). Käsivalintaisissa vaihteistoissa on joko 5- tai 6-pykälää, mutta lisävarusteinen kaksoiskytkinvaihteisto on aina 7-pykäläinen. Malli on varusteltavissa vetokoukulla. Euroopan markkinoita varten Taigoa tullaan valmistamaan Pamplonassa, Espanjassa. Uusi CUV-malli saapuu myyntiin vielä loppukesän aikana ja sen hinta tulee alkamaan Saksassa alta 20 000 euron. Lähde ja kuvat: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?