10.10.2023

Massiivinen takaisinkutsu määrätyille Hyundain ja Kian malleille USA:ssa – syynä jarrujärjestelmän vuodon aiheuttama tulipaloriski

3,4 miljoonan auton omistajia ei ole kielletty ajamasta autoillaan, mutta niitä suositellaan parkkeerattavaksi ulkosalle.

Konsernisisarten Hyundain ja Kian Yhdysvalloissa toteuttama takaisinkutsukampanja on lukumäärällisesti suurimpia mitä automaailmassa on hetkeen nähty. 3,4 miljoonaa autoa on vaarassa syttyä palamaan, ja niiden omistajia kehotetaan pitämään autoja korjaukseen asti ulkona talleista ja mahdollisuuksien mukaan riittävän etäisyyden päässä rakennuksista, puista sekä muusta palokuormasta.

Takaisinkutsukampanjaan kuuluvaa Hyundai Accentia ei ole myyty Länsi-Euroopassa...

Molemmat korealaisvalmistajat korostavat, että paikallisten liikenneviranomaisten tietoon ei ole tullut yhtään loukkaantumista, kuolemantapausta tai onnettomuutta viasta huolimatta. Autoilla saa myös edelleen ajaa.

...kuten ei myöskään Elantraa enää tässä sukupolvessaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Syynä jarrunestevuoto

Kaikki takaisinkutsukampanjaan kuuluvat Hyundait ja Kiat ovat polttomoottoriautoja, ja vaikka tulipaloriski koskee nimenomaan moottoritilaa, ei se liity suoranaisesti itse moottoriin. Sen sijaan jarrunesteet saattavat päästä vuotamaan ja aiheuttamaan sähköjärjestelmässä oikosulkuja ja sitä kautta ylikuumenemisia ja jopa täyden tulipalon. Arvaamattomuutta lisää se, että tämä tikittävä aikapommi saattaa räjähtää periaatteessa milloin tahansa, olipa auto ajossa tai ei.

Euroopassa Hyundai ix35:n nimellä myyty Tucson näyttää olevan takaisinkutsukampanjan ainoa malli, jota on myös valmistettu eurooppalaismallien kanssa samassa tehtaassa Etelä-Korean Ulsanissa. Hyundai ei kuitenkaan ole ulottanut kampanjaa Yhdysvaltojen ulkopuolelle.

Vika koskee siis yhteensä lähes 3,4 miljoonaa autoa, jotka on valmistettu jopa yhdeksän vuoden aikajänteellä. Korjattavaksi kutsutaan yhteensä kuutta eri mallia, kolmea Hyundaita ja kolmea Kiaa. Mallit ovat Accent, Elantra ja Tucson Hyundailta sekä Cadenza, Optima ja Sorento Kialta. Asianosaiset Hyundait on valmistettu vuosina 2010 - 2015, Kiat puolestaan neljä vuotta pidempään, vuosina 2010 - 2019.

Ainoastaan kolmea näistä malleista on myyty Suomessa, ja niistä kahta on vieläpä valmistettu eri tehtaassa kuin mistä niitä on Eurooppaan tuotu.

Optima ja Sorento (otsikkokuvassa) kuuluivat niin ikään Euroopan tuontiohjelmaan, mutta Yhdysvalloissa myydyt autot myös valmistettiin siellä.

Vika saattaa olla ajan hampaan tuottama, sillä on vaikea kuvitella, ettei sitä olisi autojen tuotantovuosina havaittu. Vanhimmat takaisinkutsukampanjaan kuuluvat autot ovat jo 13 vuotta vanhoja. Kaikkien autojen tavoittaminen korjattaviksi voi täten olla haastavaa, sillä autot ovat saattaneet vaihtaa omistajaa useitakin kertoja tai niitä on jopa voitu myydä rajan yli vaikkapa Meksikoon.

Meikäläiseen E-segmenttiin kuuluva Kia Cadenza on takaisinkutsukampanjaan kuuluvista autoista suurin, mutta sitäkään ei ole myyty Euroopassa.

Asianosaiset autonomistajat voivat tarkastaa helposti korinumeron perusteella, kuuluuko heidän autonsa takaisinkutsukampanjan piiriin. Tiedon saa, kun korinumeron syöttää tietylle nettisivulle. Tämän perusteella valmistajat eivät siis välttämättä ole suoraan yhteydessä autojen omistajiin.

Lähteet: Hyundai, Kia, New York Times Kuvat: Hyundai, Kia Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat