20.11.2020

Mercedes-AMG GT Black Series Nürburgringillä 6min 43,616s – tuotantoautojen ennätys rikki

Mercedes-AMG GT Black Series 2020, Outdoor, Nürburgring Nordschleife, AMG magmabeam
Mercedes-AMG GT Black Series (combined fuel consumption: 12,8 l/100 km, combined CO2 emissions: 292 g/km), 2020, Outdoor, Nürburgring Nordschleife, AMG magmabeam

Hurja 6min 43,616s on tavallaan uusi tuotantoautojen ennätysaika, jonka saavutti 730-hevosvoimainen Mercedes-AMG GT Black Series Nürburgringillä. Koko kierroksen aika oli kuitenkin 6 minuuttia 48,047 sekuntia, sillä kierroksen määritelmä on ehtinyt muuttua sitten edellisen ennätyksen.

Uuden kierrosennätyksen kunniaa kantaa Mercedes-AMG GT Black Series Nürburgringillä ja vielä tarkemmin Nordschleifella. Mercedes-AMG on itse asiassa listannut kaksi aikaa vihreäksi helvetiksi kutsutulla Nürburgringin rata-alueen Nordschleifella, eli pohjoislenkillä. Tästä huolimatta, tai suorastaan johtuen, voidaan 730-hevosvoimaisella 4,0-litraisella tuplaturbotetulla V8-moottorilla varustettu Mercedes-AMG GT Black Series kruunata uudeksi tuotantoautojen kierrosennätyksen haltijaksi.

Mercedes-AMG GT Black Series 2020, Outdoor, Nürburgring Nordschleife, AMG magmabeam

Kaksi kierrosaikaa johtuvat siitä, että edellisen ennätyksen haltija Lamborghini Aventador SVJ suoritti kierroksen vajaana ilman T13-nimellä tunnettua suoraa, kuten oli tapana ennen vuotta 2019. Otsikossa mainittu Mercedes-AMG:n kierrosaika 6 minuuttia ja 43,616 sekuntia on saatu samalla tavalla ja alittaa Lamborghinin ennätyksen 1,3 sekunnilla. Nykyään on tapana kertoa kokonaisen kierroksen aika, joka on Mercedes-AMG GT Black Seriesin tapauksessa 6 minuuttia 48,047 sekuntia ja sekin toki nopein sarjatuotantoautolla koko kierrokselta mitattu aika.

Mercedes-AMG GT Black Series & Maro Engel

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maro Engel & Mercedes-AMG GT Black Series Nürburgringillä

Näistä tuotantoautojen kierrosennätyksistä puhuttaessa keskitytään yleensä vain autoihin. Yhtään ennätystä ei kuitenkaan ajettaisi ilman kuljettajaa ja tässä tapauksessa kilpakuljettaja Maro Engel on sankari kypärän takana. Hänen mukaansa uusi GT Black Series on "merkittävästi nopeampi" kuin hänen GT3 autonsa. Ennätys ajettiin valmistajan mukaan viileällä radalla eivätkä radan kaikki osat kuulemma olleet edes täysin kuivat.

Itse auton kerrotaan vastaavan sarjatuotantoversiota, mutta sitä säädettiin sarjatuotantoauton sallimmissa rajoissa. Keulan ilmanohjain asetettiin Race-asentoon, siivet keskimmäiseen asetukseen ja säädettävää alustaa pudotettiin keulasta 5 millimetriä ja perästä 3 mllimetriä. Näiden lisäksi käyttöön kaivettiin myös kaikki auton sallima camber ja säädettävät kallistuksenvakaajat asetettiin kaikkein jäykimpään asentoonsa.

Mercedes-AMG GT Black Series 2020, Outdoor, Nürburgring Nordschleife, AMG magmabeam

Luonnollisesti ennätysautossa oli myös tehtaan Track -lisävarustepaketti, turvakaaret sekä autoon kuuluvat ratakäyttöön tarkoitetut Michelin Pilot Sport Cup 2 R MO -renkaat. Mercedes-AMG:n mukaan Engel sääti yhdeksänpykäläistä luistonestoa asetuksien 6 ja 7 välillä radan kohdasta riippuen.

Kerrataan vielä lyhyesti, mistä autosta on kysymys. Huipputehoa on jo aiemmin mainittu 730 hevosvoimaa ja vääntöä tarjoillaan 800 newtonmetriä. Edessä sijaitsevan moottorin voima viedään transakselirakenteessa hiilikuituputken sisällä pyörivällä hiilikuitukardaanilla perästä löytyvään 7-vaihteiseen kaksoiskytkinlaatikkoon. Vain takapyöriä pyörittävä Mercedes-AMG GT Black Series kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 3,2 sekunnissa.

Kuvat ja lähde: Mercedes-AMG

Luetuimmat