17.8.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS sai hinnat – 25 000 euroa S-sarjaa halvempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa sähköiseksi lippulaivaksi asettuva Mercedes-Benz, tai Mercedes-EQ, EQS sai hinnat. Säästöä syntyy S-sarjaan verrattuna noin 25 000 euroa. Varsin vanhoillisista Saksan eteläosista kumpuava pitkät perinteet omaava merkki astuu uuteen aikakauteen myös malliston yläpäässä. Sähköautoilun kuninkuuspaikalle tähtäävä Daimlerin Mercedes-Benziin liittyvän Mercedes-EQ brändin EQS sai hinnat, jotka alkavat S-sarjaa lähempää 100 000 euron rajapyykkiä. Itse auto julkistettiin jo huhtikuussa ja sen ratin taaksekin Moottori pääsi heinäkuun alkupuolella. Ajokokemuksesta kertovaa maistiaista, ja sitä seurannutta Mercedes-Benz EQS 580 4Matic -malliversion koeajoa, jouduimme kuitenkin odottamaan embargon takia hieman pidemään. Uutuus pystyi pääosin kantamaan sille asetetut kovat odotukset, mutta toki tahdomme päästä uutuuden rattiin vielä kotimaan maaperälläkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy EQS sai hinnat Tarjolla on ainakin alkuun kaksi vaihtoehtoa: takavetoinen EQS 450+ sekä nelivetoinen EQS 580 4Matic. Näistä pienemmällä lukemalla, ja siten hieman pienemmillä tehoilla, varustettu takavetoinen vaihtoehto aloittaa hinnaston 118 317 eurosta. Maahantuoja lupaa vakiovarustelun olevan selvästi kattavampi kuin esimerkiksi Saksassa – näin on usein muutenkin ollut Mercedes-Benzin kohdalla. Vertailun vuoksi edullisin Mercedes-Benzin S-sarjalainen on lataushybridi S 580 e, jonka lähtöhinnaksi on merkitty hinnastoon 143 275,45 euroa. Näin ollen EQS on selvästi edullisempi vaihtoehto. Nelivetoisen EQS 580 4Maticin suositushinta on 147 205 euroa, jolla saa tehon lisäksi siis myös tuon mainitun nelivetoisuuden. Samasta akustosta huolimatta lisäteho ja neljän pyörän pyörittäminen leikkaa tosin hieman toimintamatkaa. Akkua, tehoa ja varusteita EQS 450+:n teho on 245 kilowattia (333 hv) ja vääntö 568 newtonmetriä. WLTP-mittaustavan mukainen vertailukelpoinen energiankulutus on keskimäärin 16,7 kWh/100 kilometriä, josta saadaan massiivisella 107,8 kilowattitunnin akustolla 740 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaista sähköistä toimintamatkaa. Itse asiassa vähemmin varustellulla Saksassa myytävällä mallilla toimintamatkaksi saadaan samalla mittaustavalla jopa 780 kilometriä. Kalliimmassa nelivetoisessa mallissa on sama akkupaketti. EQS 580 4Maticin osalta muut luvut ovat 385 kilowattia (524 hv), 855 newtonmetriä ja 18,5 kWh/100 km. Näillä eväin EQS 580 4Maticin kertalataus riittää 668 kilometrin toimintamatkaan (WLTP). Aiemmin mainittu akusto on energiasisällöltään noin neljänneksen suurempi kuin nykyisessä EQC:ssä. Energiankulutuksen optimoinnin kannalta olennaista on myös auton alhainen ilmanvastus. Sen ilmanvastuskerroin on erittäin alhainen 0,20. Luonnollisesti hidastettaessa myös jarrutusenergian talteenottoa hyödynnetään, kuten muutenkin käytännössä kaikissa sähköistetyissä autoissa. Molempien versioiden akkutakuu on 10 vuotta tai 250 000 kilometriä. Maahantuoja haluaa myös mainostaa, että auton huolenpitosopimus maksaa edullisimmillaan vain 26 euroa kuukaudessa, mikäli 10 000 kilometriä vuodessa riittää. EQS-malliston vakiovarustelu on kieltämättä kattava Suomessa. Siihen kuuluu muun muassa Digital Light -ajovaloteknologia adaptiivisella kaukovaloavustimella, mahdollisimman paljon autonomista ajoa tukeva Ajoavustinpaketti Plus, Akustiikkamukavuuspaketti, Pysäköintipaketti, nelipyöräohjaus, Airmatic-Ilmajousitus, navigointijärjestelmä kaikilla herkuilla, lämmitettävä lasinpesujärjestelmä ja nykymuodin mukaisesti myös verkon yli tapahtuvat päivitykset (OTA). Näiden lisäksi 580 4Matic -malli varustellaan vakiona myös MBUX Hyperscreen -näytöillä, kun edullisempi 450+ saa 12,3-tuumaisen digitaalimittariston ja 12,8-tuumainen OLED-keskinäytön. Myynti on jo käynnissä ja ensimmäisten autojenkin pitäisi saapua maahamme aivan näillä hetkillä, mikäli eivät ole jo saapuneet. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata kuinka perinteisen S-sarjan ja uuden täyssähköisen EQS-mallin myyntiluvut jakautuvat. Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku