17.8.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS sai hinnat – 25 000 euroa S-sarjaa halvempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa sähköiseksi lippulaivaksi asettuva Mercedes-Benz, tai Mercedes-EQ, EQS sai hinnat. Säästöä syntyy S-sarjaan verrattuna noin 25 000 euroa. Varsin vanhoillisista Saksan eteläosista kumpuava pitkät perinteet omaava merkki astuu uuteen aikakauteen myös malliston yläpäässä. Sähköautoilun kuninkuuspaikalle tähtäävä Daimlerin Mercedes-Benziin liittyvän Mercedes-EQ brändin EQS sai hinnat, jotka alkavat S-sarjaa lähempää 100 000 euron rajapyykkiä.Itse auto julkistettiin jo huhtikuussa ja sen ratin taaksekin Moottori pääsi heinäkuun alkupuolella. Ajokokemuksesta kertovaa maistiaista, ja sitä seurannutta Mercedes-Benz EQS 580 4Matic -malliversion koeajoa, jouduimme kuitenkin odottamaan embargon takia hieman pidemään. Uutuus pystyi pääosin kantamaan sille asetetut kovat odotukset, mutta toki tahdomme päästä uutuuden rattiin vielä kotimaan maaperälläkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEQS sai hinnatTarjolla on ainakin alkuun kaksi vaihtoehtoa: takavetoinen EQS 450+ sekä nelivetoinen EQS 580 4Matic. Näistä pienemmällä lukemalla, ja siten hieman pienemmillä tehoilla, varustettu takavetoinen vaihtoehto aloittaa hinnaston 118 317 eurosta. Maahantuoja lupaa vakiovarustelun olevan selvästi kattavampi kuin esimerkiksi Saksassa – näin on usein muutenkin ollut Mercedes-Benzin kohdalla.Vertailun vuoksi edullisin Mercedes-Benzin S-sarjalainen on lataushybridi S 580 e, jonka lähtöhinnaksi on merkitty hinnastoon 143 275,45 euroa. Näin ollen EQS on selvästi edullisempi vaihtoehto.Nelivetoisen EQS 580 4Maticin suositushinta on 147 205 euroa, jolla saa tehon lisäksi siis myös tuon mainitun nelivetoisuuden. Samasta akustosta huolimatta lisäteho ja neljän pyörän pyörittäminen leikkaa tosin hieman toimintamatkaa.Akkua, tehoa ja varusteitaEQS 450+:n teho on 245 kilowattia (333 hv) ja vääntö 568 newtonmetriä. WLTP-mittaustavan mukainen vertailukelpoinen energiankulutus on keskimäärin 16,7 kWh/100 kilometriä, josta saadaan massiivisella 107,8 kilowattitunnin akustolla 740 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaista sähköistä toimintamatkaa. Itse asiassa vähemmin varustellulla Saksassa myytävällä mallilla toimintamatkaksi saadaan samalla mittaustavalla jopa 780 kilometriä.Kalliimmassa nelivetoisessa mallissa on sama akkupaketti. EQS 580 4Maticin osalta muut luvut ovat 385 kilowattia (524 hv), 855 newtonmetriä ja 18,5 kWh/100 km. Näillä eväin EQS 580 4Maticin kertalataus riittää 668 kilometrin toimintamatkaan (WLTP).Aiemmin mainittu akusto on energiasisällöltään noin neljänneksen suurempi kuin nykyisessä EQC:ssä. Energiankulutuksen optimoinnin kannalta olennaista on myös auton alhainen ilmanvastus. Sen ilmanvastuskerroin on erittäin alhainen 0,20. Luonnollisesti hidastettaessa myös jarrutusenergian talteenottoa hyödynnetään, kuten muutenkin käytännössä kaikissa sähköistetyissä autoissa.Molempien versioiden akkutakuu on 10 vuotta tai 250 000 kilometriä. Maahantuoja haluaa myös mainostaa, että auton huolenpitosopimus maksaa edullisimmillaan vain 26 euroa kuukaudessa, mikäli 10 000 kilometriä vuodessa riittää.EQS-malliston vakiovarustelu on kieltämättä kattava Suomessa. Siihen kuuluu muun muassa Digital Light -ajovaloteknologia adaptiivisella kaukovaloavustimella, mahdollisimman paljon autonomista ajoa tukeva Ajoavustinpaketti Plus, Akustiikkamukavuuspaketti, Pysäköintipaketti, nelipyöräohjaus, Airmatic-Ilmajousitus, navigointijärjestelmä kaikilla herkuilla, lämmitettävä lasinpesujärjestelmä ja nykymuodin mukaisesti myös verkon yli tapahtuvat päivitykset (OTA). Näiden lisäksi 580 4Matic -malli varustellaan vakiona myös MBUX Hyperscreen -näytöillä, kun edullisempi 450+ saa 12,3-tuumaisen digitaalimittariston ja 12,8-tuumainen OLED-keskinäytön.Myynti on jo käynnissä ja ensimmäisten autojenkin pitäisi saapua maahamme aivan näillä hetkillä, mikäli eivät ole jo saapuneet. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata kuinka perinteisen S-sarjan ja uuden täyssähköisen EQS-mallin myyntiluvut jakautuvat.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?