17.8.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS sai hinnat – 25 000 euroa S-sarjaa halvempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa sähköiseksi lippulaivaksi asettuva Mercedes-Benz, tai Mercedes-EQ, EQS sai hinnat. Säästöä syntyy S-sarjaan verrattuna noin 25 000 euroa. Varsin vanhoillisista Saksan eteläosista kumpuava pitkät perinteet omaava merkki astuu uuteen aikakauteen myös malliston yläpäässä. Sähköautoilun kuninkuuspaikalle tähtäävä Daimlerin Mercedes-Benziin liittyvän Mercedes-EQ brändin EQS sai hinnat, jotka alkavat S-sarjaa lähempää 100 000 euron rajapyykkiä.Itse auto julkistettiin jo huhtikuussa ja sen ratin taaksekin Moottori pääsi heinäkuun alkupuolella. Ajokokemuksesta kertovaa maistiaista, ja sitä seurannutta Mercedes-Benz EQS 580 4Matic -malliversion koeajoa, jouduimme kuitenkin odottamaan embargon takia hieman pidemään. Uutuus pystyi pääosin kantamaan sille asetetut kovat odotukset, mutta toki tahdomme päästä uutuuden rattiin vielä kotimaan maaperälläkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEQS sai hinnatTarjolla on ainakin alkuun kaksi vaihtoehtoa: takavetoinen EQS 450+ sekä nelivetoinen EQS 580 4Matic. Näistä pienemmällä lukemalla, ja siten hieman pienemmillä tehoilla, varustettu takavetoinen vaihtoehto aloittaa hinnaston 118 317 eurosta. Maahantuoja lupaa vakiovarustelun olevan selvästi kattavampi kuin esimerkiksi Saksassa – näin on usein muutenkin ollut Mercedes-Benzin kohdalla.Vertailun vuoksi edullisin Mercedes-Benzin S-sarjalainen on lataushybridi S 580 e, jonka lähtöhinnaksi on merkitty hinnastoon 143 275,45 euroa. Näin ollen EQS on selvästi edullisempi vaihtoehto.Nelivetoisen EQS 580 4Maticin suositushinta on 147 205 euroa, jolla saa tehon lisäksi siis myös tuon mainitun nelivetoisuuden. Samasta akustosta huolimatta lisäteho ja neljän pyörän pyörittäminen leikkaa tosin hieman toimintamatkaa.Akkua, tehoa ja varusteitaEQS 450+:n teho on 245 kilowattia (333 hv) ja vääntö 568 newtonmetriä. WLTP-mittaustavan mukainen vertailukelpoinen energiankulutus on keskimäärin 16,7 kWh/100 kilometriä, josta saadaan massiivisella 107,8 kilowattitunnin akustolla 740 kilometriä WLTP-mittaustavan mukaista sähköistä toimintamatkaa. Itse asiassa vähemmin varustellulla Saksassa myytävällä mallilla toimintamatkaksi saadaan samalla mittaustavalla jopa 780 kilometriä.Kalliimmassa nelivetoisessa mallissa on sama akkupaketti. EQS 580 4Maticin osalta muut luvut ovat 385 kilowattia (524 hv), 855 newtonmetriä ja 18,5 kWh/100 km. Näillä eväin EQS 580 4Maticin kertalataus riittää 668 kilometrin toimintamatkaan (WLTP).Aiemmin mainittu akusto on energiasisällöltään noin neljänneksen suurempi kuin nykyisessä EQC:ssä. Energiankulutuksen optimoinnin kannalta olennaista on myös auton alhainen ilmanvastus. Sen ilmanvastuskerroin on erittäin alhainen 0,20. Luonnollisesti hidastettaessa myös jarrutusenergian talteenottoa hyödynnetään, kuten muutenkin käytännössä kaikissa sähköistetyissä autoissa.Molempien versioiden akkutakuu on 10 vuotta tai 250 000 kilometriä. Maahantuoja haluaa myös mainostaa, että auton huolenpitosopimus maksaa edullisimmillaan vain 26 euroa kuukaudessa, mikäli 10 000 kilometriä vuodessa riittää.EQS-malliston vakiovarustelu on kieltämättä kattava Suomessa. Siihen kuuluu muun muassa Digital Light -ajovaloteknologia adaptiivisella kaukovaloavustimella, mahdollisimman paljon autonomista ajoa tukeva Ajoavustinpaketti Plus, Akustiikkamukavuuspaketti, Pysäköintipaketti, nelipyöräohjaus, Airmatic-Ilmajousitus, navigointijärjestelmä kaikilla herkuilla, lämmitettävä lasinpesujärjestelmä ja nykymuodin mukaisesti myös verkon yli tapahtuvat päivitykset (OTA). Näiden lisäksi 580 4Matic -malli varustellaan vakiona myös MBUX Hyperscreen -näytöillä, kun edullisempi 450+ saa 12,3-tuumaisen digitaalimittariston ja 12,8-tuumainen OLED-keskinäytön.Myynti on jo käynnissä ja ensimmäisten autojenkin pitäisi saapua maahamme aivan näillä hetkillä, mikäli eivät ole jo saapuneet. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata kuinka perinteisen S-sarjan ja uuden täyssähköisen EQS-mallin myyntiluvut jakautuvat.Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä