18.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mini Cooper Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Cooper tarjoilee ajamisen iloa ja pieniä parannuksia. Personointimahdollisuuksia on runsaasti mutta lisävarusteherkuttelu tekee kukkarolle kipeää. Hyvää: ajotuntuma, edelleen trendikäs. Huonoa: takatilat ja tavaratila. Tuoreimman Mini-sukupolven edustaja herättää ansaittua huomiota missä sillä liikkuukaan. Retro-muodot ovat tuttuja ja ulkopuolen ehostukset tällä kierroksella varsin maltillisiaEsimerkiksi keulan muotoa on typistetty hieman, mutta runsain lisävarustein höystetyssä koeajoautossa katsottavaa riittää siinä määrin, että muodonmuutos menee helposti ohi.Päivitystä tehtäessä valmistajan tavoitteena on ollut perinteikkään mallin omaperäisten piirteiden säilyttäminen, joten suurimmat muutokset löytyvät pintaa syvemmältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa yhdelle tai kahdelleKuskin paikalla asiat ovat mallikkaasti. Pääntilaa riittää ja istuin tarjoaa reisi- ja sivuttaistukea, vaikka harvaan hammastetuilla vipusäädöillä ajoasennon hienosäätö vaatiikin hieman viitseliäisyyttä.Koeajoauton nahkaverhoilu on yli 1 800 euron investointi näyttävyyteen. Pyöreät muodot toistuvat mittareissa, ovenkahvoissa ja muissa yksityiskohdissa. Laatuvaikutelma on kohdallaan.Nopeusmittari on jatkossa siirretty ratin taakse keskikonsolista. Ratkaisu kerää pelkkää kiitosta. Keskipaikka on jatkossa pyhitetty monitoiminäytölle.Minin ohjaimissa ei ryppyotsaisella asenteella viihdy. Hallintalaitteet ovat osin kuin lentokoneesta lainattuja ja vaativat hieman perehtymistä. Monitoiminäyttöä käytetään penkkien väliin sijoitetusta rullasta. Kosketusnäyttöä ei ole.Kartturi istuu Cooperin kyydissä mielellään. Takapenkillä taas on ahdasta. Jalkatila on olematon, eikä tiukkaan mitoitetussa tilassa viihdy pidemmällä matkalla kuin lapsi.Tosin turvaistuimen kanssa askartelu on siinä määrin tukalaa, että tällä Minillä ajaa mieluiten yksin tai kaksin.211 litran tavaratila on edelleen pieni. Viikonloppumatkan tavaroista osa on suosiolla pakattava takapenkille.Tavaratilaan mahtuu parhaassa tapauksessa vain lentolaukku ja pari ruokakassia. Lapsiperheen auto Mini Cooper ei tiloiltaan ole.Kolmisylinterinen koneVoimanlähteenä Cooperissa on 1,5 litrainen, kolmisylinterinen bensaturbo. Sen äänimaailma on hykerryttävä yhdistelmä murinaa ja pörinää.Potkuakin piisaa. Kiihdytys 0–100 km/h vie 7,9 sekuntia, huippunopeudeksi luvataan 210 km/h.Aivan bensapihi Cooper ei ole. Kuusi litraa kuluu helposti satasella yhdistelmäajossa, kaupungissa enemmän. Ajotyylillä on suuri vaikutus kulutukseen.Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto voisi olla toiminnaltaan hieman sulavampi, mutta toisaalta astetta ronskimmat otteet nostavat tunnelmapisteitä.Cooper on ehdottomasti ajajan auto. Ohjaus on tarkka ja mutkateillä meno maittaa. Eikä asfaltin loppuminen pakota tinkimään nautiskelusta.Sateen kuopille pieksemästä soratiestä Cooper suoriutuu odotettua paremmin, vaikka kaupunkiajossa alusta tuntui mukulakivillä kovalta ja meno hetkittäin jopa epämukavalta.Hauskuus on ehdottomasti suurin hankintakriteeri ja hyvänä kakkosena seuraa tyyli. Vahingossa Minin omistajaksi tuskin päädytään.Kankeutta kadulla ja kukkarossaPienet mitat eivät tee Ministä automaattisesti kovin ketterää. Peruutuskameran avustamana sen toki parkkeeraa ahtaaseenkin paikkaan, mutta kääntösäde on auton mittoihin nähden suuren puoleinen.Näkyvyys ulos ilman avustavaa tekniikkaa on vaatimaton. Tuulilasi on pieni ja 180 sentisellä kuljettajalla taustapeili peittää näkyvyyttä.Myös takana katvetta riittää liiankin kanssa. Pienistä sivupeileistä on apua vain vähän.Harva Miniä mielivä tyytyy perusmalliin ja vakiovarusteisiin, sillä kakku kaipaa koristelua. Lisävarustelemalla Cooperista saa taatusti mieleisen.Pahinta personointi-intoa hillitsee kuitenkin varusteiden hinta. Koeajoauton lisävarusteisiin on upotettu kaikkiaan yli 10 000 euroa, joten ei ihme, että silmä lepää ja ajaja nauttii.Lähes 37 000 euron budjetilla ajonautintoa on kuitenkin ulottuvilla monessa muussakin muodossa.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mini Cooper Hinta alkaen 24 996 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 681 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 499 cm³, bensiinirivimoottori, 3 sylinteriä, suorasuihkutus, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4500-6000 r/min Vääntö 220 Nm (1250 r/min) Vääntö 220 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 3821 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2495 mm Tavaratila: 211-731 l Omamassa: 1085 kg Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?