18.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mini Cooper Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Cooper tarjoilee ajamisen iloa ja pieniä parannuksia. Personointimahdollisuuksia on runsaasti mutta lisävarusteherkuttelu tekee kukkarolle kipeää. Hyvää: ajotuntuma, edelleen trendikäs. Huonoa: takatilat ja tavaratila. Tuoreimman Mini-sukupolven edustaja herättää ansaittua huomiota missä sillä liikkuukaan. Retro-muodot ovat tuttuja ja ulkopuolen ehostukset tällä kierroksella varsin maltillisiaEsimerkiksi keulan muotoa on typistetty hieman, mutta runsain lisävarustein höystetyssä koeajoautossa katsottavaa riittää siinä määrin, että muodonmuutos menee helposti ohi.Päivitystä tehtäessä valmistajan tavoitteena on ollut perinteikkään mallin omaperäisten piirteiden säilyttäminen, joten suurimmat muutokset löytyvät pintaa syvemmältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa yhdelle tai kahdelleKuskin paikalla asiat ovat mallikkaasti. Pääntilaa riittää ja istuin tarjoaa reisi- ja sivuttaistukea, vaikka harvaan hammastetuilla vipusäädöillä ajoasennon hienosäätö vaatiikin hieman viitseliäisyyttä.Koeajoauton nahkaverhoilu on yli 1 800 euron investointi näyttävyyteen. Pyöreät muodot toistuvat mittareissa, ovenkahvoissa ja muissa yksityiskohdissa. Laatuvaikutelma on kohdallaan.Nopeusmittari on jatkossa siirretty ratin taakse keskikonsolista. Ratkaisu kerää pelkkää kiitosta. Keskipaikka on jatkossa pyhitetty monitoiminäytölle.Minin ohjaimissa ei ryppyotsaisella asenteella viihdy. Hallintalaitteet ovat osin kuin lentokoneesta lainattuja ja vaativat hieman perehtymistä. Monitoiminäyttöä käytetään penkkien väliin sijoitetusta rullasta. Kosketusnäyttöä ei ole.Kartturi istuu Cooperin kyydissä mielellään. Takapenkillä taas on ahdasta. Jalkatila on olematon, eikä tiukkaan mitoitetussa tilassa viihdy pidemmällä matkalla kuin lapsi.Tosin turvaistuimen kanssa askartelu on siinä määrin tukalaa, että tällä Minillä ajaa mieluiten yksin tai kaksin.211 litran tavaratila on edelleen pieni. Viikonloppumatkan tavaroista osa on suosiolla pakattava takapenkille.Tavaratilaan mahtuu parhaassa tapauksessa vain lentolaukku ja pari ruokakassia. Lapsiperheen auto Mini Cooper ei tiloiltaan ole.Kolmisylinterinen koneVoimanlähteenä Cooperissa on 1,5 litrainen, kolmisylinterinen bensaturbo. Sen äänimaailma on hykerryttävä yhdistelmä murinaa ja pörinää.Potkuakin piisaa. Kiihdytys 0–100 km/h vie 7,9 sekuntia, huippunopeudeksi luvataan 210 km/h.Aivan bensapihi Cooper ei ole. Kuusi litraa kuluu helposti satasella yhdistelmäajossa, kaupungissa enemmän. Ajotyylillä on suuri vaikutus kulutukseen.Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto voisi olla toiminnaltaan hieman sulavampi, mutta toisaalta astetta ronskimmat otteet nostavat tunnelmapisteitä.Cooper on ehdottomasti ajajan auto. Ohjaus on tarkka ja mutkateillä meno maittaa. Eikä asfaltin loppuminen pakota tinkimään nautiskelusta.Sateen kuopille pieksemästä soratiestä Cooper suoriutuu odotettua paremmin, vaikka kaupunkiajossa alusta tuntui mukulakivillä kovalta ja meno hetkittäin jopa epämukavalta.Hauskuus on ehdottomasti suurin hankintakriteeri ja hyvänä kakkosena seuraa tyyli. Vahingossa Minin omistajaksi tuskin päädytään.Kankeutta kadulla ja kukkarossaPienet mitat eivät tee Ministä automaattisesti kovin ketterää. Peruutuskameran avustamana sen toki parkkeeraa ahtaaseenkin paikkaan, mutta kääntösäde on auton mittoihin nähden suuren puoleinen.Näkyvyys ulos ilman avustavaa tekniikkaa on vaatimaton. Tuulilasi on pieni ja 180 sentisellä kuljettajalla taustapeili peittää näkyvyyttä.Myös takana katvetta riittää liiankin kanssa. Pienistä sivupeileistä on apua vain vähän.Harva Miniä mielivä tyytyy perusmalliin ja vakiovarusteisiin, sillä kakku kaipaa koristelua. Lisävarustelemalla Cooperista saa taatusti mieleisen.Pahinta personointi-intoa hillitsee kuitenkin varusteiden hinta. Koeajoauton lisävarusteisiin on upotettu kaikkiaan yli 10 000 euroa, joten ei ihme, että silmä lepää ja ajaja nauttii.Lähes 37 000 euron budjetilla ajonautintoa on kuitenkin ulottuvilla monessa muussakin muodossa.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mini Cooper Hinta alkaen 24 996 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 681 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 499 cm³, bensiinirivimoottori, 3 sylinteriä, suorasuihkutus, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4500-6000 r/min Vääntö 220 Nm (1250 r/min) Vääntö 220 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 3821 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2495 mm Tavaratila: 211-731 l Omamassa: 1085 kg Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija