Ajoneuvot | Moottoriurheilu | Uutinen | 13.12.2019

Moninkertainen rallin mestaruusvalmistaja lopettaa – syynä suomalaislupauksen lähtö

Škoda lopettaa tehdastallinsa toiminnan rallissa. Tallipäällikkö Pavel Hortek kertoo syyksi WRC-luokkaan siirtyneen Kalle Rovanperän jättämän aukon.

Jaa artikkeli

Neljän perättäisen WRC2-luokan ja yhden WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruuksien jälkeen Škoda ilmoittaa lopettavansa tehdastallinsa toiminnan rallin MM-sarjassa, uutisoi motorsport.com.

Tsekkiläisvalmistajan ralliautoilla mestaruuteen rallin toiseksi kovatasoisimmassa sarjassa on yltänyt viime vuosina Esapekka Lappi, Pontus Tidemand, Jan Kopecky, Pierre-Louis Loubet ja Kalle Rovanperä.

Viime kaudella Rovanperän tallikaverina ajanut Kopecky ajaa kuitenkin jatkossa Tšekin kansallista rallisarjaa Škodan tukemana.

Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa

Kalle Rovanperä voitti menneellä kaudella WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruuden Škodan riveissä.

Tallipäällikkö Pavel Hortek kertoi, että taustalla on Rovanperän siirtyminen Toyotan leipiin rallin kuninkuusluokkaan.

– Meillä ei ole ketään hänen korvaajaksi. Oliver Solberg voisi olla vaihtoehto jonkun tukemana, mutta ei tehdastallissa, Hortek toteaa.

Vaikka tehdastallin tuki loppuu, jatkuu Škodan tarina ralliautojen valmistajana edelleen.

– Olemme myyneet 328 autoa ja meillä on useita asiakkaita, meillä ei ole kapasiteettiä ylläpitää kaiken tämän lisäksi virallista tehdastallia. Erinomaisten kuljettajien menettäminen on ollut avainasemassa, Hortek jatkaa.

Citroënin jätettyä rallitoimintansa, R5-autojen MM-sarjaan jää ensi kauden mestaruudesta kilpaileviksi tehdastalleiksi parhaimmassakin tapauksessa ainoastaan Ford ja Hyundai.

Sarjojen nimet jatkavat sekoittamistaan

Rallin MM-sarjassa pienitehoisempien autojen sarjat ovat vaihdelleet nimeään hämmentävän usein, eikä nimimuutoksilta säilytä tänäkään vuonna.

Vielä vuonna 2018 MM-sarjan toiseksi kovatasoisin luokka tunnettiin yksinkertaisesti nimellä WRC2. Tälle vuotta sarja jakaantui kahtia: WRC2 Pro -luokassa kilpailivat ainoastaan tehdastallit ja WRC2-luokassa kuljettajat ilman tehtaan tukea. Ennen WRC2-aikakautta luokka tunnettiin nimellä S-WRC.

WRC2 Pro -luokka keräsikin vuoden aikana lähinnä ivallista palautetta osanottajien vähyydestä johtuen. Esimerkiksi Meksikon rallissa luokkavoitto irtosi Łukasz Pieniążekille vähintään kohtuullisen helposti, hän oli nimittäin luokkansa ainut osallistuja.

Ensi kaudelle luokkien nimet muuttuvat jälleen. WRC2 Pro -tunnetaan jatkossa nimellä WRC2, ja yksityistallien sarja vaihtaa nimensä muotoon WRC3.

Jaa artikkeli

Keskustelu