13.12.2019 Ajoneuvot Moninkertainen rallin mestaruusvalmistaja lopettaa – syynä suomalaislupauksen lähtö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda lopettaa tehdastallinsa toiminnan rallissa. Tallipäällikkö Pavel Hortek kertoo syyksi WRC-luokkaan siirtyneen Kalle Rovanperän jättämän aukon. Neljän perättäisen WRC2-luokan ja yhden WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruuksien jälkeen Škoda ilmoittaa lopettavansa tehdastallinsa toiminnan rallin MM-sarjassa, uutisoi motorsport.com. Tsekkiläisvalmistajan ralliautoilla mestaruuteen rallin toiseksi kovatasoisimmassa sarjassa on yltänyt viime vuosina Esapekka Lappi, Pontus Tidemand, Jan Kopecky, Pierre-Louis Loubet ja Kalle Rovanperä. Viime kaudella Rovanperän tallikaverina ajanut Kopecky ajaa kuitenkin jatkossa Tšekin kansallista rallisarjaa Škodan tukemana. Kalle Rovanperä voitti menneellä kaudella WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruuden Škodan riveissä. Tallipäällikkö Pavel Hortek kertoi, että taustalla on Rovanperän siirtyminen Toyotan leipiin rallin kuninkuusluokkaan. – Meillä ei ole ketään hänen korvaajaksi. Oliver Solberg voisi olla vaihtoehto jonkun tukemana, mutta ei tehdastallissa, Hortek toteaa. Vaikka tehdastallin tuki loppuu, jatkuu Škodan tarina ralliautojen valmistajana edelleen. – Olemme myyneet 328 autoa ja meillä on useita asiakkaita, meillä ei ole kapasiteettiä ylläpitää kaiken tämän lisäksi virallista tehdastallia. Erinomaisten kuljettajien menettäminen on ollut avainasemassa, Hortek jatkaa. Citroënin jätettyä rallitoimintansa, R5-autojen MM-sarjaan jää ensi kauden mestaruudesta kilpaileviksi tehdastalleiksi parhaimmassakin tapauksessa ainoastaan Ford ja Hyundai. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sarjojen nimet jatkavat sekoittamistaan Rallin MM-sarjassa pienitehoisempien autojen sarjat ovat vaihdelleet nimeään hämmentävän usein, eikä nimimuutoksilta säilytä tänäkään vuonna. Vielä vuonna 2018 MM-sarjan toiseksi kovatasoisin luokka tunnettiin yksinkertaisesti nimellä WRC2. Tälle vuotta sarja jakaantui kahtia: WRC2 Pro -luokassa kilpailivat ainoastaan tehdastallit ja WRC2-luokassa kuljettajat ilman tehtaan tukea. Ennen WRC2-aikakautta luokka tunnettiin nimellä S-WRC. WRC2 Pro -luokka keräsikin vuoden aikana lähinnä ivallista palautetta osanottajien vähyydestä johtuen. Esimerkiksi Meksikon rallissa luokkavoitto irtosi Łukasz Pieniążekille vähintään kohtuullisen helposti, hän oli nimittäin luokkansa ainut osallistuja. Ensi kaudelle luokkien nimet muuttuvat jälleen. WRC2 Pro -tunnetaan jatkossa nimellä WRC2, ja yksityistallien sarja vaihtaa nimensä muotoon WRC3. Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: motorsport.com Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen Lue lisää: Rovanperä aloittaa WRC-uransa Suomessa – asettuuko vastaan Valtteri Bottas? Rallimaailmassa tapahtuu: Latvala panostaa ensi kaudella yksittäisiin näyttöihin, Chilen ralli vaarassa peruuntua Nyt se on varmaa – kaksi maailmanmestarisuosikkia loikkaa Toyotalle Totta se on! Citroën jää pois rallin MM-sarjasta – jääkö Lappi työttömäksi? Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku