29.11.2019

Rovanperä aloittaa WRC-uransa Suomessa – asettuuko vastaan Valtteri Bottas?

Perjantain tiukka kamppailu sujui Latvalan tahdissa
Kalle Rovanperän luokkavoitto tuskin yllätti ketään.

Kaikkien aikojen nuorin rallin MM-sarjan tehdaskuljettaja Kalle Rovanperä nähdään ensimmäistä kertaa kilpailemassa WRC-autolla Suomessa tammikuussa.

Rallin toiseksi arvostetuimman luokan, WRC2:n, maailmanmestaruuden voittanut Kalle Rovanperä ajaa ensimmäisen rallinsa täysiverisellä WRC-kalustolla jo 16.­–18.1.2020 järjestettävässä Arctic Lapland Rallyssa, joka starttaa rallin suomenmestaruussarjan seuraavan kauden.

Vastikään Toyotan kanssa kahden vuoden sopimuksen WRC-auton ajamisesta sopinut kaikkien aikojen nuorin tehdaskuljettaja pääsee näin testaamaan uutta työkaluaan kisaolosuhteissa jo ennen MM-rallikauden aloittavaa Monte Carlon osakilpailua, joka ajetaan 23.–26.1.

Testikilometrit ovat eittämättä Rovanperälle tarpeellisia, kun MM-sarjassa ei ole näillä näkymin ensi kaudella muita WRC-noviiseja. Aiemmissa luokissa näkynyt nuorukaisen ylivoima tuskin tulee jatkumaan, mutta tavoitteenakin on ensimmäisenä vuonna vain kerätä mahdollisimman paljon kokemusta rallin kuninkuusluokasta. Toyotan pääasialliset pelikortit mestaruustaistoon ovat kuitenkin Sébastien Ogier ja Elfyn Evans.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rallikärpänen iski formulatähteen

Formula 1 -luokan pistetaulukon toiseksi korkeimman sijoituksen varmistanut Valtteri Bottas on nähty ralliauton ratissa jo useampaan otteeseen. Ensi viikonloppuna formulatähti osallistuu Ranskassa ajettavaan kilpailuun Paul Ricardin moottoriradalla PH-Sport -tallin Citroën DS3 WRC -autolla.

Arctic Lapland Rally: Valtteri Bottas

Bottaksen odotetaan myös palaavan Arctic Lapland Rallyyn vertailemaan vauhtiaan Rovanperän kanssa. Mitään varmaa ei kuitenkaan ole kerrottu. Bottas on testannut viimeisen vuoden aikana niin Fordin kuin Citroëninkin WRC-kalustoa. Suuremmasta marssista rallin pariin ei kuitenkaan vielä ole kyse – Autosport tiedusteli Bottaksen aikomuksia siirtyä vakavammin rallin pariin F1-uran jälkeen.

– On liian aikaista sanoa sellaista. Koskaan ei voi tietää, mitä elämä tuo tullessaan, mutta tällä hetkellä pidän rallista ja se on minulle hauskaa, sekä on taitojeni kannalta hyvä ajaa välillä jotain erilaistakin.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen

Luetuimmat