13.12.2019 Ajoneuvot Moninkertainen rallin mestaruusvalmistaja lopettaa – syynä suomalaislupauksen lähtö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda lopettaa tehdastallinsa toiminnan rallissa. Tallipäällikkö Pavel Hortek kertoo syyksi WRC-luokkaan siirtyneen Kalle Rovanperän jättämän aukon. Neljän perättäisen WRC2-luokan ja yhden WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruuksien jälkeen Škoda ilmoittaa lopettavansa tehdastallinsa toiminnan rallin MM-sarjassa, uutisoi motorsport.com.Tsekkiläisvalmistajan ralliautoilla mestaruuteen rallin toiseksi kovatasoisimmassa sarjassa on yltänyt viime vuosina Esapekka Lappi, Pontus Tidemand, Jan Kopecky, Pierre-Louis Loubet ja Kalle Rovanperä.Viime kaudella Rovanperän tallikaverina ajanut Kopecky ajaa kuitenkin jatkossa Tšekin kansallista rallisarjaa Škodan tukemana.Kalle Rovanperä voitti menneellä kaudella WRC2 Pro -luokan maailmanmestaruuden Škodan riveissä.Tallipäällikkö Pavel Hortek kertoi, että taustalla on Rovanperän siirtyminen Toyotan leipiin rallin kuninkuusluokkaan.– Meillä ei ole ketään hänen korvaajaksi. Oliver Solberg voisi olla vaihtoehto jonkun tukemana, mutta ei tehdastallissa, Hortek toteaa.Vaikka tehdastallin tuki loppuu, jatkuu Škodan tarina ralliautojen valmistajana edelleen.– Olemme myyneet 328 autoa ja meillä on useita asiakkaita, meillä ei ole kapasiteettiä ylläpitää kaiken tämän lisäksi virallista tehdastallia. Erinomaisten kuljettajien menettäminen on ollut avainasemassa, Hortek jatkaa.Citroënin jätettyä rallitoimintansa, R5-autojen MM-sarjaan jää ensi kauden mestaruudesta kilpaileviksi tehdastalleiksi parhaimmassakin tapauksessa ainoastaan Ford ja Hyundai.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySarjojen nimet jatkavat sekoittamistaanRallin MM-sarjassa pienitehoisempien autojen sarjat ovat vaihdelleet nimeään hämmentävän usein, eikä nimimuutoksilta säilytä tänäkään vuonna.Vielä vuonna 2018 MM-sarjan toiseksi kovatasoisin luokka tunnettiin yksinkertaisesti nimellä WRC2. Tälle vuotta sarja jakaantui kahtia: WRC2 Pro -luokassa kilpailivat ainoastaan tehdastallit ja WRC2-luokassa kuljettajat ilman tehtaan tukea. Ennen WRC2-aikakautta luokka tunnettiin nimellä S-WRC.WRC2 Pro -luokka keräsikin vuoden aikana lähinnä ivallista palautetta osanottajien vähyydestä johtuen. Esimerkiksi Meksikon rallissa luokkavoitto irtosi Łukasz Pieniążekille vähintään kohtuullisen helposti, hän oli nimittäin luokkansa ainut osallistuja.Ensi kaudelle luokkien nimet muuttuvat jälleen. WRC2 Pro -tunnetaan jatkossa nimellä WRC2, ja yksityistallien sarja vaihtaa nimensä muotoon WRC3.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: motorsport.com Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Aake Kinnunen Lue lisää: Rovanperä aloittaa WRC-uransa Suomessa – asettuuko vastaan Valtteri Bottas? Rallimaailmassa tapahtuu: Latvala panostaa ensi kaudella yksittäisiin näyttöihin, Chilen ralli vaarassa peruuntua Nyt se on varmaa – kaksi maailmanmestarisuosikkia loikkaa Toyotalle Totta se on! Citroën jää pois rallin MM-sarjasta – jääkö Lappi työttömäksi? Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?